قنادباشی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان به صورت وکالتی سیاست‌های غرب را در لبنان اجرا می کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عوامل خارجی آشکارا در دامن زدن نا آرامی‌های لبنان مشارکت دارند.

عوامل خارجی مسبب اصلی مشکلات لبنان/عربستان به صورت وکالتی سیاست‌های غرب را در لبنان اجرا می‌ کند/ آمریکا نگران قدرتمند شدن متحدین ایران استجعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل  در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نا آرامی‌های لبنان، گفت:کاستی‌های اقتصادی لبنان که طی سالیان دراز روی هم انباشته شده و هیچ طرح و راهبرد موثری برای از میان بردن این کاستی‌ها به اجرا گذاشته نشده است.

او افزود: مهم‌ترین انتقادی که می‌توان به دولت کنونی لبنان و دولت قبلی یعنی سعد حریری داشت، این است که هیچ راهبرد موثری را برای حل و فصل  و کاهش مشکلات اقتصادی به اجرا نگذاشته است.

وعده های  سعد حریری در بین افکار عمومی اعتباری ندارد

قنادباشی ادامه داد: مردم لبنان امیدی به حل مشکلاتشان ندارند و از طرف دیگر دولت هم سعی نکرده که آنها را به آینده امیدوار کند؛ بنابراین حرف‌ها و وعده‌های سعد حریری در بین افکار عمومی اعتباری ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: سعد حریری قبل از این تحولات در انتخابات ها حرف‌های بسیاری زده ، ولی هیچ یک از آنها عملی نشده است. عملی نشدن وعده‌ها، محدود شدن فعالیت‌ها به تبلیغات مختلف انتخاباتی و تبلیغات سیاسی سبب آن شد که مردم به این فرد اعتماد نکنند.

او افزود: بخش بزرگی از ناآرامی‌های لبنان  از عدم راهبردی موثر، بی اعتمادی مردم نسبت به اظهارت سعد حریری و نا امیدی مردم این کشور به آینده است.

ریشه ناآرامی لبنان در خارج است

قنادباشی تاکید کرد: بخش بزرگی از عواملی که سبب ناآرامی‌های لبنان شده است، در خارج از لبنان کلید خورده است. اگر ارتجاع عربی در این کشور مداخله نمی‌کرد، آمریکایی‌ها سیاست ایجاد آشوب و اغتشاش در لبنان را دنبال نمی‌کردند و در صدد لبنان بدون دولت نبودند، طبیعتا مشکلات این کشور به پیچیدگی امروز نمی رسید.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: وجود عوامل خارجی که آشکارا در دامن زدن نا آرامی‌ها مشارکت دارند، سبب ایجاد پیچیدگی مشکلات لبنان شده است.

او اضافه کرد:لبنان درآمد‌های ارزی زیادی ندارد، فاقد صادرات و بخشی از درآمد‌های آن از راه توریست و بخشی دیگر هم ناشی از این بود که بانک‌های لبنانی مثل بانک‌های سوئیسی مرکز سرمایه‌های عربی در بانک‌های بیروت و شهر‌های مختلف این کشور بوده است.

برداشتن سرمایه های  عربی در بانک‌های لبنان موجب مقروض شدن این کشور شد

قنادباشی افزود: عرب‌ها برای شکست لبنان تلاش کردند که سرمایه‌ها را از این کشور خارج کنند، چراکه لبنان خود را به یک سیستم مالی نظارتی جهانی (FATF) وصل کرده بود که سبب شده  مردم سرمایه دار عرب نگران سرمایه های خود در بانک‌های لبنان باشند که تحت نظارت دنیای غرب قرار گرفتند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری در بانک‌های لبنانی به حداقل کاهش پیدا کرده که بخشی از آن به برداشتن سرمایه عربی در بانک‌های لبنان است و این سبب شد که لبنان مقروض شود.

او درباره آینده لبنان، تصریح کرد:  نیرو‌های لبنان یک واقعیت بیرونی هستند و هیچکس نمی‌تواند گروهی در این کشور را کوچکتر و بزرگتر کند. حزب الله لبنان یک واقعیت در این کشور است.

قنادباشی ادامه داد: جریان ۸ مارس و ۱۴ مارس دو جریان واقعی در لبنان هستند، یعنی جریان سوری یا تبلیغاتی نیستند. هر اتفاقی در این کشور بیوفتد جریان‌های موجود همچنان به عنوان یک واقعیت موجود هستند و کسی قدرت حذف آنها را ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: حزب الله از جایگاه مستحکمی در لبنان برخوردار است که هیچکس نمی تواند با هجمه‌های تبلیغاتی و تظاهرات خیابانی این واقعیت‌ها را تغییر دهد.

صبر تنها چاره مردم لبنان است

او ادامه داد: مردم لبنان چاره‌ای جز صبر و تحمل برای اجرای برنامه‌های اقتصادی این کشور ندارند. حل مشکلات اقتصادی لبنان یک شبه ممکن نبوده و یک برنامه زمانبر است، بنابراین مردم عاقل و هوشمند لبنان از جریانی طرفداری می‌کنند که در صدد اجرای راه حل‌های اساسی، اصولی و راهبردی برای مشکلات لبنان باشد و قاعدتا این راه می‌تواند لبنان را نجات دهد.

قنادباشی خاطرنشان کرد: جنجال و اغتشاش مشکلات اقتصادی لبنان را حل نمی‌کند. اغتشاشات سبب بزرگتر شدن مشکلات مردم است، بنابراین برای حل مسائل مردم ناگزیر هستند که  نگذارند، اغتشاش گران دست به جنجال بزنند.

 وکالت عربستان از سیاست‌های غرب در لبنان 

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سود بردن برخی کشورهای عربی و اسرائیل از ناآرامی های لبنان، گفت: برخی از کشور‌های عربی منطقه و عربستان تصمیم مستقلی نمی‌گیرند و براساس منافع ملی، اسلامی و عربی تصمیم نمی‌گیرند، آنها به صورت وکالتی سیاست‌های غرب را در لبنان اجرا می‌کنند، البته عربستان علاقه دارد که سیطره خود را بر تمام کشور‌های عربی مجددا برقرار کند، چراکه قبل از این ریاض با مداخلات خود توانسته بود سیطره‌ای بر جهان عرب داشته باشد.

او افزود: طی چند سال اخیر سیطره عربستان بر کشور‌های عربی کاهش پیدا کرده است، بنابراین مقامات ریاض نگران کاهش نفوذ خود در منطقه هستند، البته بخش بزرگی از اقدامات مداخله جویانه عربستان در لبنان به همسویی آنها با دنیای غرب است.

تلاش اسرائیل برای ضعیف نگهداشتن اعراب 

قنادباشی با شاره به منفعت اسرائیل از اغتشاشات لبنان، ادامه داد:اسرائیل هم نگران قدرتمند شدن کشور‌های همسایه فلسطین اشغالی است، یعنی هر زمانی که احساس می‌کنند لبنان قدرتمند شده امنیت خود را در خطر می‌بینند، بنابراین اسرائیلی ها علاقمند هستند دائما کشور‌های عربی اطراف را در ضعف نگهدارند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: دامن زدن اسرائیلی به ناآرامی لبنان به این دلیل است که می‌خواهند کشور‌های محور مقاومت نتوانند کشور‌های قدرتمندی در منطقه باشند، البته آمریکایی‌ها همسو با این سیاست اسرائیلی هستند.

او افزود: مهم‌ترین استراتژی و در صدر سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه حفظ امنیت اسرائیل است، آن‌ها با این محاسبه که اگر لبنان ضعیف شد، امنیت اسرائیل حفظ شده به اغتشاشات دامن می‌زنند، البته آن‌ها نگران قدرتمند شدن متحدین ایران هم هستند.

قنادباشی اضافه کرد:اگر متحدین کشورمان در منطقه قدرتمند شوند، به معنای قدرتمند‌تر شدن ایران هم است، بنابراین ارتجاع عربی، اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها سعی می‌کنند که متحدین ما را در منطقه تضعیف کنند تا قدرت ما هم کاهش یابد.

اعتراضات لبنان از ۲۵ مهر در اعتراض به وضعیت اقتصادی آغاز شد. به دنبال این اعتراضات، سعد حریری طرح اصلاحی را پیشنهاد کرد. به نوشته رسانه ها، کاهش ۵۰ درصدی حقوق همه نمایندگان و وزرای فعلی و سابق، اعمال مالیات ۲۵ درصدی بر بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، لغو مصوبه کاهش مستمری بازنشستگی نیرو‌های ارتش و سازمان‌های امنیتی و تعیین سقف برای حقوق نظامیان از جمله مهمترین بخش‌های این طرح اصلاحی بود. طرح پیشنهادی وی نتوانست معترضان را راضی کند و آن‌ها همچنان به حضور در خیابان‌ها ادامه دادند.

سعد حریری طی دو سال اخیر دو بار استعفا داده است.او در آبان ماه ۱۳۹۶ نیز یک هفته پس از سفری غیرمنتظره که به عربستان داشت، در شبکه «العربیه» ظاهر شد و با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد.


بیشتر بخوانید:رئیس‌جمهور لبنان با استعفای نخست‌‎وزیر موافقت کرد 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار