باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اعظم طالقانی که بود؟

مرحومه «اعظم طالقانی» چندی پیش به علت سکته مغزی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و شامگاه شب گذشته دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طی یک‌ هفته اخیر، خبر بستری شدن اعظم علایی طالقانی، دختر شهید آیت الله سید محمود  طالقانی در رسانه ها منتشر شد، اعضای فراکسیون زنان مجلس و معصومه ابتکار معاون رئیس‌ جمهور در امور بانوان و خانواده از جمله افرادی بودند که در مدت بستری شدن اعظم طالقانی از او عیادت کردند.

آشنایی با اولین زن محکوم شده در تاریخ انقلاب توسط رژیم طاغوت

با یک جستجوی ساده در اینترنت و فضای مجازی می توان به زندگی نامه اعظم طالقانی پی برد؛ او که از زنان مبارز انقلاب اسلامی به شمار می‌آید و در سال ۱۳۲۲ در تهران متولد شد؛ همچنین در  سال های دهه ۵۰ روز‌های زیادی را در زندان‌های رژیم شاهنشاهی گذراند و نکته جذاب قضیه آن است که او  اولین زن در تاریخ انقلاب اسلامی بود که توسط رژیم طاغوت به حبس ابد محکوم شد.

در جریان مبارزات پدرش  با امام خمینی(ره) آشنا شده و بعد از آن، خود نیز وارد مبارزه شد؛ در دهه ۴۰ خورشیدی تعدادی از مبارزان دستگیر و اعدام شدند که اعظم طالقانی پیگیر وضع این افراد بود تا اینکه در ۱۳۵۲ خورشیدی به دانشگاه رفت و دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۵۴ خورشیدی برای نخستین بار به وسیله رژیم پهلوی دستگیر شد.

او تا سال ۱۳۵۶ در زندان های اوین و قصر زندانی بود؛ یعنی درست در همان زمانی که پدرش نیز در زندان به سر می برد. به گفته مجتبی طالقانی، اعظم را دستگیر، محکوم و تهدید به اعدام کردند تا به آقا فشار بیاورند اما فشارها مؤثر نبود.


بیشتر بخوانید: اعظم طالقانی درگذشت


مرحومه طالقانی کسی که می خواست تابوی حضور زنان در مناصب مهم مملکتی را بشکند

طالقانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دغدغه مندانه و پر قدرت به حرکت خود ادامه داد، او همچنین به درخواست پدرش«آیت الله طالقانی»، جامعه زنان مسلمان را با هدف آموزش زنان و حل مشکلات آن‌ها تأسیس کرد و سپس نماینده مردم تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی شد. او همچنین اولین زنی است که در سال ۷۶ به کاندیداتوری ریاست جمهوری درآمد و درباره این اقدام خود می گوید: «برای آزمایش قانون اساسی؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که یک زن نتواند نامزد انتخابات شود.» او معتقد بود تعبیر رجال در اصل ۱۱۵ قانون اساسی معادل جنس مرد نیست و تعدادی از متخصصان و عالمان مذهبی ایران نیز با وی هم دیدگاه بودند.

طالقانی در سالهای متمادی و تاکنون در تلاش بوده است تا تابوی حضور زنان در مناصب مهم مملکتی را بشکند و در همین راستا، دیدارهای زیادی نیز با علمای قم در خصوص تفسیر واژه «رجل سیاسی» داشته است.

سخنگوی دولت:نام اعظم طالقانی برای چند نسل ایرانی پر از خاطرات نوستالژیک است

مرحومه «اعظم طالقانی»چندی پیش به علت سکته مغزی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و شامگاه چهارشنبه ۸ آبان ماه ۹۸ پس تحمل چند روز بیماری و سختی، دارفانی را وداع گفت.

علی ربیعی سخنگوی دولت به مناسبت درگذشت این بانوی مبارز می نویسد: چندی پیش در بیمارستان شهید رجایی به عیادت زنده‌یاد اعظم طالقانی رفتم. با وجود بیماری، همچنان بیم مردم را داشت، اما امیدوارانه صحبت می‌کرد. نام اعظم طالقانی برای چند نسل ایرانی پر از خاطرات نوستالژیک است. خاطراتی که با یاد آیت‌الله طالقانی، روز‌های انقلاب، حضور زن در مشارکت‌های سیاسی_اجتماعی، پاکی صداقت و ساده زیستی، جسارت، آرمان‌خواهی، ایستادگی در پای اعتقادات و خستگی ناپذیری درهم آمیخته است.


بیشتر بخوانید:جزییات مراسم تشییع اعظم طالقانی


انتهای پیام/

امیرمحمد غفاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
خدا رحمتش کنه ، ایشان و پدر بزرگوارشان در ارتقاء شخصیت و وضعیت سیاسی، اقتصادی ملت ایران در بین سایر کشورهای جهان نقش بسیار موثری داشتند و این امر مهم در جایگاه سیاسی یکایک مردم ایران کاملا ملموس هست و اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران به آن اذعان دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
خدارحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
خداوند در جوار پدر شهیدش قرین رحمتش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
ایت الله طالقانی کجا شهید شد
Iran (Islamic Republic of)
اندی
۲۰:۵۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
خدا او وپدرش مرحوم طالقانی که مالک اشتر زمانش بود رابیامرزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
خدا رحمتش کند
آخرین اخبار