پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه‌های آبخیزداری در استان سمنان

پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در ۲۴ حوزه آبخیز استان سمنان از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، فرهاد عبدالشاه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در جلسه شورای معاونین امروز گفت: پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در ۲۴ حوزه آبخیز استان سمنان از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار است.

او افزود: برنامه‌های آبخیزداری امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان سمنان شامل اقدامات مکانیکی، بیو مکانیکی، بیولوژیکی، آموزش و ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی، اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی (اخذ سند تک برگی)، گشت و حفاظت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی و مستندسازی این پروژه‌ها با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در سطح تمامی شهرستان‌های تابعه در دست اجراست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به پیشرفت بسیار مناسب این ۲۴ پروژه اظهار داشت: در حال حاضر بطور میانگین این پروژه‌ها ۶۰ درصد پیشرفت دارند.

عبدالشاه همچنین با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در سطح ۸ شهرستان استان اجرا می‌شود، تصریح کرد: کل مساحت اراضی تحت تاثیر این اقدامات در ۲۴ حوزه بالغ بر ۲۴۶۰۰ هزار هکتار می‌باشد.

او با اشاره به اینکه پروژه‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت مناطق و حساسیت آن‌ها از نظر حفاظت خاک و آب با اولویت اجرا می‌شوند، ابراز داشت: اولویت ما در اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطق بحرانی استان است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه علی رغم در سال گذشته ۶۷ درصد اعتبارات به این اداره کل تخصیص داده شده، ولیکن تمامی پروژه‌های پیش بینی شده در سال ۱۳۹۷ به مرحله اجرا گذارده شده و هم اکنون قابلیت بهره برداری را دارند.

عبدالشاه با اشاره به شاخص‌های انتخاب حوزه‌ها به منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان سمنان گفت: این حوزه‌ها براساس شاخص‌های مختلف از جمله میزان فرسایش خاک، وقوع سیلاب، وضعیت کم آبی و خشکسالی، مناطق پرجمعیت استان و. انتخاب می‌شوند.

او اجرای عملیات بیولوژیک را بمنظور ایجاد پوشش مناسب مرتعی جهت حفاظت خاک و کنترل روان آب‌های سطحی را مقدمه اقدامات مکانیکی بر شمارد و بیان کرد: اقدامات و فعالیت‌های های منابع طبیعی به گونه‌ای می‌باشد که هر کدام مکمل پروژه و فعالیت دیگر است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین اظها داشت: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در برخی از مناطق استان با مشارکت مردم منطقه و بهره برداران به منظور کنترل سیل و کاهش خسارات احتمالی به مرحله اجرا گذارده شده است.

انتهای پیام / م

اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری با مشارکت مردم به مرحله اجرا گذاشته شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.