کارشناس مسائل عراق درگفتگو با باشگاه خبرنگاران:

استعفای عبدالمهدی اوضاع را وخیم‌تر می‌کند/ انتخابات زودهنگام پارلمانی تکرار شرایط کنونی است

کارشناس مسائل عراق معتقد است مطالبات مردم عراق با دولت کنونی برآورده می‌شود، فقط باید جریانهای سیاسی قبیله‌گرایی را کنار بگذارند.

در ادامه تحولات پرشتاب این روزهای کشورهای عراق، برهم صالح رئیس جمهور این کشور دیروز پنجشنبه در اظهاراتی تلویزیونی اعلام کرد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور موافقت خود را با استعفا اعلام کرده  و از گروه‌های سیاسی خواست در خصوص جایگزین وی توافق کنند.

نتیجه تصویری برای برهم صالح

صالح همچنین افزود: با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت می‌کنم و پس از اجرای برخی تغییرات در قانون انتخابات، درخواست انتخابات جدید را خواهم کرد.

رئیس جمهور عراق با تاکید بر اینکه که این کشور شایسته اتفاق‌های خوب است و امنیت و ثبات عراق باید هدف همه باشد، گفت: دولت، پارلمان یا مردم همگی در قبال عراق مسئولیت دارند و در پی آن باید از وطن خود دفاع کنیم. پارلمان اهمیت زیادی دارد و باید اولین طرفی باشد که بر مطالبات مردم تاکید می‌کند.

دکتر کرم الخزرجی تحلیلگر مسائل عراق و استاد دانشگاه لندن در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به خبر موافقت عادل عبدالمهدی با استعفا از سمت نخست وزیری عراق گفت: به نظر من در شرایط کنونی عادل عبدالمهدی فردی مناسب و شایسته برای نخست وزیری است و استعفا به شکل کنونی نه از منظر قانونی و نه از نظر شرایط امنیتی و سیاسی صحیح نیست.

تحلیلگر برجسته عرب: امیدواریم ایران پروژه بازسازی عراق را به دست گیرد/ بدون توافق با تهران ثبات محقق نخواهد شد

کرم الخزرجی افزود: استعفای نخست وزیر کنونی بدون موافقت برای تشکیل دولت جدید و فرد مناسب برای نخست وزیری موجب ایجاد خلأ و شکاف سیاسی خواهد شد و برخی طرف های داخلی و خارجی فرصت طلب از آن سوء استفاده خواهند کرد و دولت از حل معضل و بحران موجود درمانده خواهد شد.

این کارشناس عراقی در ارتباط با این موضوع که برخی منابع از تماس نخست وزیر با رئیس ائتلاف فتح و رهبر جریان صدر خبر داده اند و این به مفهوم منتفی بودن استعفاست تصریح کرد: ائتلاف فتح و سائرون بدون موافقت دیگر طرف ها و تشکل ها در پارلمان نمی توانند دولت جدید را تشکیل دهند، به ویژه آنکه در حال حاضر توافقی در مورد نخست وزیر بعدی وجود ندارد؛ از این رو استعفای نخست وزیر مادامی که توافق جمعی وجود نداشته باشد امری محال و ناموفق خواهد بود و نتیجه مطلوب را به دنبال نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: به نظر من در شرایط کنونی به نفع کشور نیست که عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری استعفا دهد؛ چراکه خلأ سیاسی و امنیتی اوضاع را وخیم تر می کند و زمان بحران را طولانی تر می سازد.؛ بنابراین حداقل تا زمانی که توافق در مورد نخست وزیر بعدی حاصل نشده، استعفای عادل عبدالمهدی صحیح نیست.

کرم الخزرجی در مورد مطالبات مردم و حضور آنها در خیابان ها گفت: مردم عراق خواهان مقابله با فساد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و نیز برقراری عدالت در کشور هستند و این خواسته های آن به حق است؛ اما مشکلی که در این تظاهرات وجود دارد آن است که طرف مشخصی وجود ندارد تا در مورد مطالباتشان با دولت به توافق برسند و از طرف دیگر برخی طرف های داخلی و خارجی در بین آنها نفوذ کرده اند که سعی دارند متناسب باسیاست های خود تظاهرات را از مسیر واقعی منحرف کنند. آیا مردم در خیابان برنامه مشخصی و مدونی دارند تا دولت آن را اجرایی کند و همه مشکلات برطرف شود؟

استاد داتشگاه لندن در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و عواقب آن توضیح داد: در شرایط کنونی برگزاری انتخابات زودهنگام هیچ فایده ای نخواهد داشت؛ چراکه من معتقدم چنانچه انتخابات برگزار شود دوباره افرادی از همین احزاب، گروه ها و تشکل ها که در پارلمان کنونی حضور دارند وارد عرصه انتخابات می شوند و دوباره همان ها انتخاب خواهند شد و همه چیز تکرار می شود؛ بنابراین انتخابات زودهنگام تغییری ایجاد نمی کند و نتیجه مطلوب و مورد انتظار را نخواهد داشت.

وی در پایان راه حل بحران عراق را در پاسخگویی به مطالب واقعی مردم و اتخاذ تصمیم های جدی در این خصوص دانست و گفت: اگر قدرت های سیاسی با یکدیگر به توافق برسند و با هم متحد باشند همین دولت می تواند در تامین خواسته های مردم اعم از مقابله با فساد، بیکاری، تامین خدمات رفاهی و بهداشتی و برقراری عدالت اجتماعی موفق باشد، به شرط آنکه خودخواهی، سهم طلبی و قبیله گرایی را کنار بگذارند و با اصلاح برخی بندهای قانون اساسی به شکل واقعی و جدی درصدد حل مشکلات برآیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
آخرش هم نفهمیدم این مقتدی صدر چه جور موجودی و با چه گرایش هایی هست!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
مردم عراق بایدهوشیارباشندزیرازمینه نفوذتروریستهابه داخل تجمعهافراهم است ونبایدعراق به سوریه دیگری تبدیل شود.
آخرین اخبار