توافق کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد کمیته قانون اساسی سوریه بر سر یک دستور کار و همچنین ترکیب هیئت تدوین که قرار است وظیفه کار بر روی سند قانون اساسی را به عهده بگیرد، به توافق رسیده است.

توافق کمیته قانون اساسی سوریه در ژنوبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گیر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در نشست خبری در ژنو اعلام کرد کمیته قانون اساسی سوریه بر سر یک دستور کار و همچنین ترکیب هیئت تدوین که قرار است وظیفه کار بر روی سند قانون اساسی را به عهده بگیرد، به توافق رسیده است.

پیش از این نماینده سازمان ملل در امور سوریه، در کنفرانسی خبری تاکید کرد وجود قانون اساسی به کاهش اختلافات و اعتمادسازی بین طرف‌های مختلف در سوریه کمک می‌کند.

او با تأکید بر اینکه «می‌خواهیم به آتش بس در سرتاسر خاک سوریه برسیم»، گفت: «به طوری که این موضوع به کاهش تنش در ادلب و شمال شرق سوریه کمک کند.»

نماینده سازمان ملل در امور سوریه همچنین گفت کمیته تدوین قانون اساسی این کشور سی‌ام اکتبر (چهارشنبه ۸ آبان) فعالیت خود را در ژنو آغاز خواهد کرد.

پدرسون افزود: «کمیته تدوین قانون اساسی سوریه شامل ۵۰ عضو از دولت سوریه، ۵۰ عضو از معارضان و ۵۰ عضو از نمایندگان جامعه مدنی خواهد بود. ۳۰ درصد از اعضای کمیته زنان خواهند بود.»

او همچنین اعلام کرد: «شماری از بازداشت‌شدگان در زندان‌های سوریه آزاد شدند که این حد کافی نیست و باید شمار بیشتری از بازداشت‌شدگان آزاد شوند.»

پیش‌تر خبرگزاری سانا گزارش داده بود هیئت مورد حمایت دولت سوریه در کمیته بررسی قانون اساسی و هیئت‌های دیگر وارد ساختمان سازمان ملل متحد در ژنو شدند.

این هیئت‌ها قرار است در نخستین جلسه بررسی قانون اساسی شرکت کنند.

تصمیم برای ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه به منظور تدوین توصیه‌های مربوط به اجرای اصلاحات در قانون اساسی سوریه در ژانویه سال ۲۰۱۸ در نشست کنگره ملی گفتگوی سوریه در سوچی روسیه تصویب شد.

این کمیته متشکل از ۱۵۰ نفر -۵۰ نفر از نمایندگان دولت سوریه, ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ تن از اعضای جامعه مدنی است. هر یک از این گروه‌ها باید ۱۵ کارشناس را برای تشکیل جلسه در پشت در‌های بسته به منظور رایزنی در ژنو معرفی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار