در نشست خبری بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر مطرح شد؛

گلایه دبیر جشنواره تئاتر فتح خرمشهر از بودجه اندک/ آذرنگ: کوله بار من پر از وعده است

نشست خبری بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر امروز با حضور اصحاب رسانه و مسئولان تئاتر فتح خرمشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز نشست خبری بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با حضور حمیدرضا آذرنگ دبیر این دوره از جشنواره، حمید نیلی و وحید فخر موسوی در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 ۶۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شده که ۱۹۰ اثر در بخش نمایشنامه نویسی است و قرار است ۵ اثر به همت مرکز هنر‌های نمایشی چاپ شود.شرکت کنندگان از دهه ۵۰ تا ۷۰ هستند و بیش از ۳۶ کارگردان در این دوره حضور دارند که ۸ کارگردان زن و ۲۸ کارگردان مرد هستند.

حمید رضا آذرنگ دبیر جشنواره در این نشست گفت: این آمار‌ها در آسیب شناسی کمک بسیاری می‌کند. جنگ بدترین رویداد در جهان است، در این جشنواره ها ۱۶ نفر در دهه ۵۰، ۱۳ نفر دهه ۶۰ و ۷ نفر دهه ۷۰ شرکت کردند و ما سیر نزولی را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: ما جشنواره را برای بزرگترین مناسبت ملی برگزار می‌کنیم، آزادی و رهایی بزرگترین جشن برای ما است و آن سال‌ها سراسر ایران غرق در جشن بود، زمانی که این رویداد تئاتری می‌شود چرا باید آدم‌ها در آن تنها شوند. من در تمام عمرم چنین تنهایی را تجربه نکرده بودم، ما آدم‌های خودخواهی هستیم و جهان ما با وعده‌های توخالی پر شده است. دوست داشتم نشست بعد از جشنواره برگزار شود تا راحت صحبت کنیم، زیرا نشست قبل از جشنواره وعده دادن است و من الان اسامی را به یاد می‌آورم که فقط وعده دادند و ما را تنها گذاشتند اما در حال حاضر این اسم‌ها را نمی‌گویم،در مجالی دیگر آن را خواهم گفت، زیرا ما را تنها گذاشتند.

آذرنگ با بیان اینکه زمانی که اتفاق هنری می‌افتد ارگان‌های مرتبط به کار می‌پیوندند، ولی هیچکس سراغ من نیامد. الان مرکز هنر‌های نمایشی که بیش از گذشته به ما لطف کرده و منطقه آزاد اروند هم همان چیزی که گفته را داده، ولی ما انتظار چیزی بیشتر را داشتیم؛ من به خاطر هنر این سرزمین بغض دارم.

آبادان و خرمشهر لایق نگاه بلند مرتبه‌ای هستند

آذرنگ گفت:آبادان و خرمشهر خیلی محروم هستند و لایق نگاه بلند مرتبه‌ای هستند، وعده ساخت دو پلاتو را داده بودند، ولی اجرایی نشد و حالا نگرانی جوان‌های آبادان و خرمشهر تغییر کاربری زمین پلاتو‌ها است.

آذرنگ در خصوص برگزاری جشنواره در منطقه آزاد اروند گفت : پیش از بچه های جنوب تئاتر را در آن منطقه اجرا و پرورش می دادند و این رویداد کم کم گسترش یافت. تئاتر فرهنگ ساز هنر است و اگر بخواهند این جشنواره هر سال در مکان ها و استان های مختلف برگزار شود کم لطفی به بچه های جنوب است. تلاش بسیاری برای تغییر فصل جشنواره صورت گرفت زیرا خرداد ماه بسیار ماه گرمی است و مدیریت هوا در آن ایام کار بسیار سختی بود اما خوشبختانه دوستان پذیرفتند و تغییر در تاریخ جشنواره رخ داد.

وی ادامه داد : در دوره های گذشته ما در اولین برخوردی که با مسئولان داشتیم،می گفتند گروه ها صبح بیایند و اجرا کنند و سپس بروند که چنین چیزی امکان پذیر نبود. ما تلاش کردیم تا گروه ها تا آخرین روز جشنواره حضور داشته باشند و در حال حاضر 16 استان در جشنواره شرکت کردند.

آذرنگ درباره اسکان هنرمندان گفت: خرمشهر هتلی که بتواند ۲۷۰ هنرمند را در خود جای دهد، نداشت و نمی‌خواستیم گروه‌های نمایشی از هم جدا باشند اما خوشبختانه این اتفاق افتاد و حالا هتل داوران نیز نزدیک به هتل هنرمندان است.

وی درباره داوری جشنواره گفت: معلوم نیست که دوستان در داوری بتوانند همکاری کنند یا خیر، زیرا برخی از دوستان مشغول فعالیت هستند، در بخش نمایش های کوتاه هنوز به نتیجه نرسیدیم ولی تا فردا داوران نمایش‌نامه نویسی و نمایش های کوتاه و صحنه ای قطعی می شوند.داوری بخش خیابانی نیز برعهده مردم تماشاگر است.

آذرنگ درخصوص بودجه جشنواره گفت: آقای قنواتی مدیر ارشاد منطقه آزاد اروند گفتند که ۲۵۰ میلیون را در نظر داشته که سعی می‌کنند این مبلغ را به ۳۰۰ میلیون تومان تغییر دهند و تلاش شد تا این رقم به ۴۰۰ میلیون تومان برسد، ولی برآورد هزینه‌ها تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. از طرفی مرکز هنرهای نمایش نیز کمکی را در نظر گرفتند و دوباره به ما اعلام شد که نمی‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان را بدهند و همان ۲۵۰ میلیون تومان را می‌دهند. ۲۵۰ میلیون تومان هم مرکز هنر‌های نمایشی در اختیار ما گذاشت که بیشتر این مبلغ برای هزینه اسکان و اقامت صرف می‌شود.

آذرنگ با اشاره به اینکه کوله بار من پر از وعده است، بیان کرد: به من وعده‌های بسیاری داده شد. ایده آل من این بود که برگزاری جشنواره فقط آمار محور نباشد و تمام تلاش ما این بود که یادگاری از جشنواره در شهر‌های آبادان و خرمشهر بماند. تلاش شده تا نور و صندلی به سالن‌ها اضافه شود. اگر در سال‌های گذشته حتی پروژکتور اضافه می‌شد آنقدر این جشنواره تنها نبود. تلاش شده در حد بضاعت وسایل و تجهیزات اضافه شود، زیرا بسیار فرسوده شده است. در تاریخ ۲۳ مهر ۱۵۰ صندلی بر‌ای پلاتو که در نظر داشتند فرستاده شده ولی تاکنون آن را نصب نکرده اند و باید خودمان برای نصب آن برویم. تعداد ۱۰ سازه تبلیغاتی گرفته شده که در خرمشهر و آبادان در کنار سالن‌ها نصب شود و همان جا هم بماند تا گروه‌ها تبلیغات خود را انجام دهند.

جای تاسف دارد که هنرمند با تقلب شرکت کند

وی ادامه داد: در ادوار گذشته جشنواره‌ها آثاری را دیدیم که با اسامی متفاوت شرکت کردند؛ جای تاسف دارد که هنرمند با تقلب شرکت کند و حالا خوشحالم که تمام آثار جشنواره تئاتر فتح خرمشهر برای این جشنواره تولید شد و نمایش نامه‌ها برای این جشنواره نوشته شدند. اگر در ۲۱ دوره گذشته ۲ اثر چاپ می‌شد ۴۲ اثر داشتیم.

گفتنی است در این دوره از جشنواره کارگاه های آموزشی پیام دهکردی و جلسات نقد توسط نصرالله قادری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار