بندرچابهار در حال تبدیل شدن به قطب تجارت منطقه

بندرچابهار با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی و اقتصادی، در حال تبدیل شدن به قطب تجارت و ترانزیت منطقه است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بندرچابهار با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی و اقتصادی، وجود بنادر مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری با ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر، ورود و خروج کالا و اتصال به اقیانوس در حال تبدیل شدن به قطب تجارت و ترانزیت منطقه است و بزودی می‌تواند به عنوان بندری چند منظوره در کلاس جهانی ایفای نقش کند.

توجه و عنایت رهبری و همت دولت تدبیر و امید توسعه سواحل مَکُّران بویژه بندر مهم چابهار را در سال‌های اخیر شتاب بخشیده بطوریکه هم اینک در ظرف یک هفته پنج کشتی بزرگ حامل کالای اساسی کشور شامل گندم، جو، سویا و ذرت در این بندر پهلوگیری کردند.

موقعیت جغرافیایی و فضای ایجاد شده در کشور برای توسعه بندر چابهار سبب شده تا این بندر با استفاده هر چه بهتر از این فضا در سطح ملی و بین المللی نقش آفرینی و جایگاه ویژه‌ای در میان بنادر منطقه برای خود فراهم کند که در آینده نزدیک موجب توسعه و پیشرفت نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه شرق و جنوب شرق کشور و برخی کشور‌های همسایه خواهد شد.

هم اینک مقام‌های کشوری و لشکری نگاه ویژه‌ای به این بندر بین المللی دارند و اعتبارات عمرانی بسیار خوبی برای توسعه آن در نظر گرفته شده است.

با ورود حداقل بیش از ۱۰۰ کشتی بعد از افتتاح فاز نخست بندرشهید بهشتی نقش بندر چابهار تغییر کرده و دیگر یک بندر سنتی نیست، بلکه با افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و تکمیل تجهیزات استراتژیک به بندری چند منظوره در کلاس جهانی تبدیل شده است.

چابهار پیشانی توسعه سواحل مکران است و در دو سال اخیر پروژه‌های تعریف شده در جهت رشد و توسعه این بندر بوده است.

علاوه بر اسکله‌های باری و تجاری، اسکله نفتی چابهار نیز در سال آینده اجرایی می‌شود و برای ورود و ذخیره کالا‌ها نیز سه باب انبار در کنار سیلو جانمایی شده است و خط ریلی نیز از کنار انبار‌ها عبور می‌کند تا فرآیند تخلیه کالا با سرعت انجام شود.

وجود تجهیزات مدرن در بندر چابهار از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌توان به مکنده‌های غلات، جرثقیل‌های موبایل ساحلی از ۸۰ تا ۱۴۰ تن اشاره کرد که کمک زیادی به فعالیت‌های تخلیه و بارگیری این بندر شده است.

در طرح جامع بندر چابهار راه آهن از موضوعات اصلی است که به آن پرداخته شده و این طرح با نگاه توسعه ریل پایه برای چابهار نوشته شده که بر این اساس حدود ۳۰ درصد حجم ترافیک بندر روی ریل پیش بینی شده است.

منبع ایرنا

انتهای پیام/گ

بندر چابهار دحال تبدیل شدن به قطب تجارت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار