آغاز طرح ملی فراگیر واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: طرح ملی فراگیر واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل در استان اردبیل آغاز شد.

صادق صالحی، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،گفت: این طرح به صورت رایگان و در تمامی روستا‌های استان اردبیل با اولویت روستا‌های مناطق پر خطر و پر تراکم از نظر تعداد فارم‌های صنعتی در جمعیت طیور بومی، روستایی و خانگی اجراء می‌شود.

او با اشاره به اینکه با تمهیدات انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته واکسن اجرای این طرح به اندازه کافی تامین شده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد یادآور شد: پیش بینی می‌شود در فاز اول اجرای این طرح بیش از ۵۰۰ هزار قطعه طیور بومی و خانگی به روش آشامیدنی واکسینه شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بر ضرورت همکاری روستائیان با اکیپ‌های دامپزشکی تاکید کرد و افزود: این طرح با همکاری بسیج سازندگی و در سه فاز با فواصل زمانی ۴ ماه انجام می‌شود.

صالحی با بیان اینکه این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونـق تولید انجام می‌گیرد، افزایش تولید و کمک به معیشت روستائیان، بالابردن سطح مصونیت و ایمنی در جمعیت طیور بومی و کنترل و پیشگیری از بیمـاری نیوکاسل و کاهش خطر انتقال آلودگی به طیور صنعتی را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: ایـجاد آمـادگـــی و هماهنگی اکیپ‌ها در شرایط خاص، حفظ ذخایر ژنتیکی طیور بومی و خانگی و مقابله با تهدیدات بیوتروریسم از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

او در خصوص اهمیت و ضرورت اجرای این طرح گفت: طیور بومی و خانگی کانون شیوع بیماری نـیوکـاسـل و مخزن ویروس این بیماری هستند و به صورت بالقوه می‌توانند باعث انتشار و اشاعه بیماری به مزارع طیور صنعتی شوند بنابراین کنترل بیماری در آن‌ها از اهمیت خاصی بـرخوردار بوده و با اجرای این طرح مصونیت و ایمنی در طیور بومی و روستائی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/ح

واکسینه بیش از ۵۰۰ هزار قطعه طیور به روش آشامیدنی در اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.