توکلی:

فساد و ناتوانی برخی مسئولان، وضعیت اقتصاد را اسف‌بار کرده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مدل نئوکلاسیک به همراه فساد و ناتوانی برخی مسئولان، وضعیت اقتصاد را اسف‌بار کرده است.

توکلیبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه "تسخیری دیگر باید" که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با محوریت بررسی نقش موثر مردم در اقتصاد برگزار شد، گفت: جنبش‌های دانشجویی همیشه در ایران ضداستبداد، ضداستعمار و ضداستثمار بودند و تقریباً در تمام دنیا این جنبش‌ها، ویژگی‌های ذکرشده را داشتند؛ به طور کلی آدمیزاد با این ویژگی‌هاست که به انسانیت می‌رسد.

توکلی افزود: اقتصاد مردمی تعبیر امام(ره) است و با وجود اینکه هنوز به درستی محقق نشده است، معنا و مفهوم خاصی دارد.

او ادامه داد: در اوایل انقلاب اسلامی، مسئولان تا حد زیادی دغدغه مردم و مستضعفین را داشتند و همه برای تحقق خواسته‌های مردم و مستضعفین تلاش می‌کردند؛ اما در آن سالها برخی، افکار دیگری را دنبال می‌کردند که نمی‌پسندیدم و من که در دستگاه دولتی مشغول بودم، مجبور به استعفا از دولت شدم و اولین روزنامه مخالف دولت را به نام رسالت تاسیس کردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، به خاطر سیاست‌های اشتباهی که قرار داده شد، نابرابری توزیع درآمد بیشتر شد و از آن زمان اقتصاد کشور تغییری نکرد، چون بعضاً این نظام اقتصادی برای برخی مسئولان هم خوب بود که دست به تغییر آن نزدند.

او ادامه داد: برخی در کشور معتقدند که پیشرفت اقتصاد کشورمان در گرو پیوستن به اقتصاد دنیاست که این تفکری کاملاً غلط است و منجر به نابرابرتر شدن توزیع درآمدها و بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصاد کشور و در نتیجه افزایش فقر می‌شود و کشور را با رشد مورد نظر خود مواجه نمی‌کند؛ وقتی این مسائل را در مجمع مطرح می‌کردم، برخی ناراحت می‌شدند و فکر می‌کردند به دنبال طولانی کردن بحث و توجیه آوردن هستم.

توکلی همچنین گفت: غربی‌ها که دیدند مدل‌های قدیمی پاسخگوی نیازهای آنها در اقتصاد نیست، برخی مدل رشد فراگیر و مدل رشد مستضعفین را طراحی کردند و در حال اعمال این مدلها در کشور خود هستند. مسئولان به جای اینکه به موارد کوچک حساسیت داشته باشند و جلوی جرائم کوچک را بگیرند، بروند در مقابل طرح‌هایی را که در اقتصاد اجرا می‌شود بگیرند؛ اجرای برخی طرح‌ها ضربه‌های بزرگی به اقتصاد کشور می‌زند.

او در پایان گفت: امروز مدل نئوکلاسیک به همراه فساد و ناتوانی برخی مسئولان، وضعیت اسف‌باری برای اقتصاد کشورمان ایجاد کرده است و این حاصل تدابیر نابجای برخی مسئولان در کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار