در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سید افقهی: آمریکا به دنبال ایجاد خاورمیانه بزرگ است/ محمدی: تحریم اقتصادی برای مرعوب کردن مسئولان است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مسئله حفظ حیات و اقتدار رژیم‌صهیونیستی برای آمریکا از اولویت بسیار زیادی برخوردار است.


سید افقهی: آمریکا به دنبال ایجاد خاورمیانه بزرگ است/ محمدی: تحریم اقتصادی برای مرعوب کردن مسئولان استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدهادی سید افقهی و هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه امشب ۱۲ آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی منطق ارتباط نداشتن با آمریکا پرداختند.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فاجعه انسانی آمریکا علیه ژاپن گفت: در جنگ جهانی دوم آمریکا به عنوان پیروز جنگ اعلام شد و از آن به بعد بر روی چند هدف انگشت گذاشت به طوری که از جمله اهداف آمریکا می‌توان به منابع نفتی، معابر و تنگه‌های استراتژیک اشاره کرد

او با اشاره به اینکه آمریکا هدف و سیطره خودش را در رویارویی با کشور‌ها طراحی کرد افزود: ایالت متحده آمریکا به دنبال ایجاد خاورمیانه بزرگ بود به طوری که از آن به بعد مسئله دشمنی آمریکا بر علیه کشور‌ها مطرح شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا متولی بسیاری از پروژه‌ها است عنوان کرد: مسئله حفظ حیات و اقتدار رژیم‌صهیونیستی برای آمریکا از اولویت بسیار زیادی برخوردار است لذا دشمنی آمریکا با آزادی ملت‌ها و عدالت است به طوری که در خودکامگی و استکبار فرو رفته است.

او با اشاره به اینکه آمریکا از گذشته برای کل منطقه طرح و برنامه ریزی داشت ادامه داد: برخی می گویند ما بلد نیستیم با دنیا حرف بزنیم و لذا باید کوتاه بیاییم ،ترامپ به تمام دنیا در حال شلیک است به طوری که ۱۵ - ۱۶ معاهده بین المللی بر علیه ما را زیر پا گذاشته است، عملکرد آمریکا نشان می دهد که ‌در خودکامگی و درندگی به سر می‌برد لذا باید دست آمریکا را نسبت به تعدی به ملت ها و کشورهای دیگر کوتاه کرد.

سید افقهی با اشاره به اینکه اهداف آمریکا در سطح تاکتیک و اولویت ها جابجا شده است گفت: اوباما در دوران ریاست جمهوریش طی سخنرانی اعلام کرد که آمریکا تصمیم گرفته است تا به دیگر کشورها لشکرکشی نداشته باشد لذا یکی از شماتت هایی که ترامپ به کلینتون در مناظرات تبلیغاتی داشت این بود که اوباما حماقت کرد از عراق خارج شد و می گفت که نفت عراق باید برای ما می شد.


بیشتر بخوانید: صدرالحسینی: آمریکایی‌ها و سعودی‌ها برای برهم زدن آرامش عراق تلاش کردند/ مهتدی: عده‌ای از بعثی‌ها در عراق به تظاهرکنندگان پیوسته‌اند


سید افقهی ادامه داد: آمریکا اشغالگری را همراه با دزدی در کل منطقه پیگیری می‌کند که نمونه آن اظهارات مقامات آمریکایی درباره تسلط بر نفت سوریه و عراق است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: جنگ نرم در فضای مجازی راهبرد جدید آمریکایی هااست و آن‌ها بدون شلیک یک گلوله می‌خواهند جوانان کشور‌ها منافع آن‌ها را تأمین کنند و حکومت‌هایی مانند کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس در کشور‌ها ایجاد کنند که سال‌ها فرمان بردار آمریکایی‌ها یی‌ها باشند.

او با اشاره به اینکه شرایط مذاکره در حالی که آمریکایی‌ها شروط استکباری برای کشورمان دارند برابر نیست؛ گفت: چه تضمینی وجود دارد که اگر مذاکره کنیم ترامپ پایبند بماند و رئیس جمهور بعدی آمریکا توافق را به هم نزند. اکنون رژیم سعودی با آمریکا صلح کرده است، اما آیا از دست آمریکایی‌ها راحت شده یا این که آمریکایی‌ها در یک موضوع ۴۷۰ میلیارد دلار از آن‌ها پول گرفته اند و آن‌ها را تحقیر می‌کنند، آمریکا نمی‌گذارد رژیم سعودی و اماراتی‌ها از یمن خارج شوند، زیرا سلاح بسیاری را به این کشور‌ها می‌فروشد و از این راه پول زیادی از این کشور‌ها می‌گیرد لذا برکات مقاومت در برابر آمریکایی‌ها قابل مقایسه با سازش با آن‌ها نیست.

او با اشاره به اینکه آمریکا در کل منطقه برنامه‌های خود را اجرا کرده است افزود: الان سخن از جنگ نرم است، سخن از جنگ نسل چهارم است، نسل اول؛ تراکم سرباز، نسل دوم؛ ورود قدرت آتش، نسل سوم؛ ورود سلاح‌های سنگین و نسل چهارم جنگ فضای مجازی است لذا از نسل چهارم به عنوان نسل عنکبوت‌ها یاد می‌شود.

حسین روزبه کارشناس مسائل آمریکا در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه آمریکا همه هنجار‌ها را زیر پا گذاشته است گفت: مجموعه‌ای از تلاش‌ها برای تسلط بر دنیا از سوی آمریکا صورت گرفته است آن‌ها در تلاش بودند تا هژمونی خود را در دنیا استمرار ببخشند.

او تصریح کرد: آن‌ها صحبت از قرن آمریکایی جدید می‌کردند به طوریکه ارزش‌ها منافع و لایف استایل آمریکایی را در همه جای دنیا جاری و ساری می‌دانستند، اما ملت‌ها مقابل آمریکا ایستادند با اینکه آن‌ها ادعا داشتند که دموکراسی‌ها با هم نمی‌جنگندلذا آمریکا برای اثبات این ادعای خود دست به خشن‌ترین حالات ممکن زد به طوری که هزینه‌های مادی بر این کشور تحمیل شد.

این کارشناس مسائل آمر یکا ادامه داد: اقدامات آمریکا سبب تضعیف برند ملی آمریکا شد به گونه‌ای که جامعه آمریکا در سه ضلع به بن بست رسیده است که در نهایت نماد آن قدرت گرفتن شخصیتی مانند ترامپ است، ترامپ مدیر پروژه افول آمریکا است به طوری که آمریکا نیازمند کسی است که اجازه ندهد این کشور وارد جنگ شود.

او با اشاره به اینکه بسیاری از اندیشمندان ایالات متحده به این باور رسیده اند که باید رویای قرن آمریکایی ماندن را به بایگانی بسپارند گفت: آمریکا دچار بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و اندیشه‌ای شده است.

روزبه با اشاره به اینکه با افول اندیشه، اقتصاد و اجتماع در آمریکا روبرو هستیم و این کشور در این موضوعات به بن بست رسیده است افزود: محصول به بن بست رسیدن آمریکا در تسلط بر کشور‌ها روی کار آمدن ترامپ است تا بلکه بتواند با ارعاب، آمریکا را به بخشی از جایگاه گذشته خود باز گرداند، اما رویای جهانی شدن آمریکا رو به پایان است.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ما تجربه مذاکره با آمریکایی‌ها را داریم و اکنون نیز در آن فضا زندگی می‌کنیم اظهار داشت: آنچه که از مذاکره با آمریکایی‌ها تجربه کرده ایم از دست رفتن فرصت چهار ساله کار و تلاش و پیشرفت در کشور است و این تجربه به ما می‌گوید به هیچ عنوان نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد.

او تصریح کرد:عده محدودی تأمین منافع ایران را به مذاکره با آمریکایی‌ها گره زده اند این در حالی است که منافع کشورمان با نگاه به درون، عزت و شرافت ملت و بهبود معیشت مردم تأمین خواهد شد.

هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی نیز در بخش دیگر برنامه با بیان اینکه یکی از روش‌های فریب ملت‌ها از طرف آمریکایی ها؛ روایت‌های دستکاری شده و تحریف واقعیت‌هاست اضافه کرد: آن‌ها دروغ را به خورد نسل‌های جدید کشور‌ها می‌دهند، برخی نیز در کشور عمداً تلاش می‌کنند مبنای دشمنی آمریکایی‌ها با ایران را به اشغال لانه جاسوسی ربط دهند، این افراد چرا نمی‌گویند رژیم دست نشانده آمریکا به دستور سازمان‌های جاسوسی آمریکایی سال پیش از تسخیر لانه جاسوسی، دانشجویان کشورمان را به گلوله بستند.

او تصریح کرد: دولت آمریکا برخاسته از تجار خونخوار انگلیسی است، آمریکا با همه ملت‌ها و دولت‌ها دشمنی دارد لذا از ابتدا آمریکا با فریبکاری، سیاست‌های خود را پیش می‌برد.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند با سیاست‌های نرم، سیاست‌های فریب خود را کارآمد کنند خاطرنشان کرد: تحریم اقتصادی کشورمان برای مرعوب کردن مسئولان است و ماهیت تروریستی دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اینکه هر کشوری برای تأمین امنیت و حفظ حاکمیت ملی خود مولفه‌هایی دارد گفت: امنیت کشور‌ها اکنون با ابزار‌های درون مرزی تأمین نمی‌شود بلکه باید بیرون از مرز‌ها امنیت را فراهم کرد، اقتدار ملی و پاسخگویی ما به خوی استکباری دشمنان در سطح منطقه موجب شده تا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها جرأت حمله به ما را نداشته باشند.

او نفوذ را یکی از ابزار‌های جنگ نرم دانست و افزود: جنگ نرم با تغییر محاسبات کشور هدف، زمینه ایجاد کودتا و تضعیف اراده جبهه مقابل را فراهم می‌کند، آمریکایی‌ها با نفوذ در کشور‌ها علاوه بر به دست آوردن اشراف اطلاعاتی، افرادی را برای پیشبرد سیاست‌های خود در جبهه مقابل وارد می‌کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار