کرد علیا، شهر پنهان شده زیر زمینی استان اصفهان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون گفت: شهر زیر زمینی کرد علیا با بیش از ۲۰ هزار متر مربع وسعت یکی از منحصربه فردترین شهر‌های زیر زمینی دنیاست.

محسن مظاهری تهرانی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون در گفت و گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: شهر زیر زمینی کردعلیا از توابع شهرستان تیران و کرون، یکی از شگفت انگیزترین شهر‌های زیر زمینی ایران با وسعت حدود ۲۰ هزار مترمربع در ۴۵ کیلومتری غرب شهر اصفهان قرار دارد.

او افزود: قدمت این شهر زیر زمینی با توجه به شواهد باستان شناسی و نوع معماری، نوع معماری، فضای داخلی و طلاق هع و قوس‌ها مربوط به دوره اشکانیان و در حدود ۲ هزار سال قدمت می‌باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون ادامه داد: این شهر زیر زمینی در سال ۱۳۹۶ توسط میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون شناسایی و به عنوان یک اثر باستانی معرفی گردید و با مشارکت دهیاری و شورای روستاو عموم مردم روستاتاکنون ۱۳ ورودی از ۸۰ ورودی آن بازگشایی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

او افزود: روستای کردعلیا با توجه به اینکه یکی از روستا‌های ارامنه نشین شهرستان تیران و کرون و از دوران شاه عباس اول صفوی تا حدود یکصد سال بوده است و به مرور به روستای مسلمان نشین تبدیل شده است و در حال حاضر تمامی آن‌ها مسلمان هستند و فقط یک قبرستان از ارامنه باقی مانده است با حدود ۲۰۰ سنگ قبر به ثبت ملی رسیده است.

او ادامه داد: روستا موقعیت گردشگری خوبی در غرب استان اصفهان دارد و یکی از روستا‌های هدف گردشگری در شهرستان است.

مظاهری تهرانی افزود: روستا علاوه بر شهر زیر زمینی که تخمین زده می‌شود یکی از بزرگترین شهر‌های زیر زمینی ایران می‌باشددارای چشمه، دریاچه شاهی، آبشار فصلی، قبرستان ارامنه و خانه‌های تاریخی نیز می‌باشد و در جنوب خود کوهستان دالانکوه یکی از بکرترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان با دارو‌های گیاهی نادر را داراست.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون گفت: تاکنون ۱۵۰۰ متر مربع از ۲ هزار مترمربع شهر زیر زمینی کرد علیا با هزینه بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۰۰ متر میلیون ریال برای بازدید آماده شده است و حدود ۱۸۵۰۰ متر مربع آن در حال آماده سازی است.

او افزود: با توجه به اینکه روستای کرد علیا در مجاورت جاده اصلی استان لرستان به اصفهان قرار دارد پس از بهره برداری شهر زیر زمینی استقبال خوبی از طرف گردشگران و مسافران عبوری و تور‌های گردشگری شده است و تاکنون حدود ۵۰۰۰۰ نفر از آن بازدید کرده اند که ازاین تعداد حدود ۵۰۰ نفر از آن‌ها توریست خارجی بوده اند.

مظاهری در ادامه بیان کرد: کاربرد این شهر زیر زمینی صرفا برای زندگی در شرایط بد جوی و سرمای شدید منطقه طراحی و ساخته شده است و صرفا برای حفاظت انسان در فصول سرد سال از گزند سرما بوده و در مواردی هم کاربرد دفاعی داشته است و در سال‌های اخیر هم به عنوان انبار و یانگهداری احشام استفاده می‌شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون در پایان گفت: شهر زیر زمینی کردعلیا شهرستان تیران و کرون ظرفیت گردشگری کم نظیر است که در یک منطقه گردشگری با آب و هوای مطلوب و طبیعت بکر قرار گرفته است که سرمایه گذاری در این منطقه رونق اقتصادی و بستری برای فعالیت‌های اقتصادی و در آمدی از صنعت گردشگری خواهد بود.
 
انتهای پیام/ی


شهری زیرزمینی با ظرفیت گردشگری بی نظیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار