عبدالمهدی: تظاهرات در مسیر صحیح قرار دارد/ هرگونه تغییر باید ذیل قانون اساسی باشد

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد تظاهرات این کشور در مسیر صحیح خود قرار دارد و این اعتراضات اشتباهات انباشته از سال ۲۰۰۳ تاکنون را نمایان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق طی سخنانی تاکید کرد که تظاهرات عراق در مسیر صحیح خود قرار دارد و این تظاهرات اشتباهات انباشته از سال ۲۰۰۳ تاکنون را نمایان کرد.

عادل عبدالمهدی افزود: قانون اساسی عراق چتری است که همه باید زیر آن باشند که البته باید بخشی از آن تغییر کند و سوال این است که این تغییرات چگونه اجرا شود.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: آغاز از مکانیزم های قانون اساسی از جمله تغییر نظام سیاسی روشن ترین راه برای اجرای این اصلاحات است. به دلیل قانون احزاب و انتخابات، میان طرف های قدرت و مردم شکاف ایجاد شده است؛ در انتخابات اخیر به دلیل وجود این شکاف شاهد مشارکت بسیار پایین مردم بودیم. قانون جدیدی را برای انتخابات ارائه کرده ایم تا فرصت برای مستقل ها نیز فراهم باشد. فشار حاصل از تظاهرات موجب شد تا قوانینی که وجود داشتند ولی ساکن بودند اجرایی شوند. 

وی با تاکید بر به حق بودن خواسته های معترضان، افزود: مسالمت آمیز بودن تظاهرات را تایید می کنیم، اما برخی به دنبال استفاده از آن به عنوان سپر انسانی جهت تخریب هستند. میان کسانی که تظاهرات مسالمت آمیز می کنند و کسانی که به دنبال تخریب هستند تفاوت قائلیم.

عبدالمهدی گفت: اصلاح قانون اساسی باید برگرفته از خود آن باشد نه اینکه آن را لغو و همه چیز را از صفر شروع کنیم. آتش زدن خانه ها، موسسات و اماکن دیگر به هیچ وجه جزء تظاهرات مسالمت آمیز نخواهد بود. نیروهای امنیتی ما تاکنون حالت دفاعی داشته اند و نه هجومی و از هیچ گلوله ای واقعی استفاده نکرده اند.

نخست وزیر عراق در پایان اعلام کرد: امکان برگزاری انتخابات زودهنگام بدون انحلال پارلمان وجود ندارد؛ اگر دولت استعفا دهد و در تشکیل پارلمان جدید تاخیر ایجاد شود، کشور به حالت معلق درخواهد آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار