افتتاح ۴ باب کتابخانه عمومی در هفته کتاب و کتابخوانی در خوزستان

مدیرکل اداره کتابخانه های عمومی استان خوزستان از افتتاح ۴ باب کتابخانه عمومی در هفته کتاب و کتابخوانی در نقاط مختلف استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منصور کوهی رستمی مدیرکل اداره کتابخانه‌های استان خوزستان گفت: ۴ شاخص اصلی در حوزه کتابخانه‌ها مطرح است که می‌توان به کتابخانه، زیربنا، منبع و عضو اشاره کرد.

او ادامه داد: در سال ۹۷، ۲۲۱ باب کتابخانه در استان وجود داشت که این تعداد در سال ۹۸، به ۲۲۶ باب رسید و نشان دهند رشد ۲.۲ درصدی است.

کوهی رستمی تصریح کرد: در سال ۹۸، ۹۹ هزار ۳۷ متر مربع کتابخانه در استان وجود دارد، این درحالی است که زیربنا در سال ۹۷، ۹۶ هزار و ۷۸۶ متر مربع بوده است و این رقم گویای رشد ۲.۳ درصدی است.

افتتاح ۴ باب کتابخانه عمومی در هفته کتاب و کتابخوانی در خوزستان

به گفته مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، پارسال ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۳۳۱ منبع در کتابخانه‌ها موجود بود و تعداد منابع در سال ۹۸ با ۳.۵ درصد رشد، به ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷ عدد رسید.

این مقام مسئول درخصوص تعداد عضویت در کتابخانه‌های استان بیان داشت: پارسال تعداد اعضا کتابخانه ها، ۱۴۴ هزار و ۷۱۸ نفر بود که در ۷ ماهه سال ۹۸، تعداد اعضا به ۱۵۸ هزار و ۳۳۹ نفر رسید و نشان دهنده رشد ۹.۵ درصدی عضویت در کتابخانه‌ها است.

او اظهار کرد: درحال حاضر ۶۳۷ نفر از اعضای کتابخانه‌های استان را افراد نابینا تشکیل می‌دهند و ۲۷۸ نفر از نیروی انسانی شاغل در کتابخانه‌های استان زن و ۲۱۰ نفر مرد هستند.

افتتاح ۴ باب کتابخانه عمومی در هفته کتاب و کتابخوانی در خوزستان

افتتاح ۴ باب کتابخانه در هفته کتاب و کتابخوانی

او بیان کرد: در هفته کتاب و کتابخوانی، ۴ باب کتابخانه در شهرستان‌های استان شامل؛ کتابخانه برکت در شهرستان کارون با مساحت ۹۰۰ مترمربع، کتابخانه شهدای دهکده در روستای دهکده شهرستان حمیدیه با مساحت ۲۸۰ مترمربع، کتابخانه قمر بنی هاشم (ع) در روستای رمیله شهرستان رامشیر با مساحت ۲۸۰ مترمربع و کتابخانه شهید علی ضامن مقامی در روستای جنت مکان شهرستان گتوند افتتاح خواهند شد.

کوهی رستمی در ادامه گفت: همچنین ۲ باب کتابخانه روستای سماله شهرستان گتوند و روستای خروسی ۳ شهرستان شادگان نیز تکمیل شده اند.

افتتاح ۴ باب کتابخانه عمومی در هفته کتاب و کتابخوانی در خوزستان

احداث و بازسازی ۴ باب کتابخانه در ۴ نقطه خوزستان

به گفته این مقام مسئول، کتابخانه آزادی در شهرستان دزفول، تخریب و بازسازی کتابخانه حکیم وفایی شوشتری در شهرستان شوشتر، احداث و تجهیز کتابخانه آزادی در شهر آزادی واقع در شهرستان اندیمشک و کتابخانه عمومی کارون در روستای موران واقع در شهرستان کارون نیز در دست احداث و بازسازی و بهسازی هستند.

او تصریح کرد: در ۲۵ آبان ماه امسال، همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، عضویت در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بصورت رایگان انجام می‌شود.

هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی برای تقویت بنیه مطالعاتی و رشد فرهنگ کتابخوانی

در ادامه این جلسه، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: هفته کتاب و کتابخوانی بهانه و نقطه عطفی برای تقویت بنیه مطالعاتی و رشد فرهنگ کتابخوانی است.

او افزود: باید تلاش کنیم استاندارد‌ها و افق‌های کتاب و کتابخوانی را به عموم جامعه انتقال دهیم و وضعیت استان را برای افراد بیان کنیم.

شریعتی اظهار داشت: اعلام شاخص ها، افزایش تعداد اعضا، تعداد منابع کتاب‌های موجود در کتابخانه ها، افزایش تعداد کتابخانه‌ها در نقاط مختلف و بهسازی کتابخانه‌ها نیز می‌تواند انگیزه‌ای برای عموم مردم و شهروندان باشد.

استاندار خوزستان ادامه داد: باید علاوه بر مقایسه استان خوزستان از نظر سرانه مطالعه با سایر استان‌ها و کشور، با کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه نیز مقایسه نماییم، چراکه این مقایسه‌ها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان بیان کرد: با مقایسه‌ها شاخص‌های استان با سایر کشور‌ها می‌تواند به اهدا زمین و کتابخانه منجر شود و از طریق تعداد کتابخانه‌ها در استان افزایش یابد.

او در پایان افزایش تعداد کتابخانه ها، منابع و ... را عاملی برای رشد نبوغ و سطح فرهنگ و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار