همراه با پویش ملی سرطان پستان

پویش ملی سرطان سینه، از نهم مهر، در سراسر کشور آغاز شده و به مدت یک ماه، با اجرای برنامه‌های آموزشی و ارائه خدمات غربالگری، ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در پی تلاش وزارت بهداشت برای شناخت سرطان پستان، نکاتی در مورد این سرطان بدانیم.

سرطان پستان به دلیل تشکیل سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت پستان بروز می‌کند و سن و شرح حال سلامتی می‌تواند در خطر بروز آن تاثیر داشته باشند.

برای یافتن و تشخیص معاینه پستان، آزمایش‌های پستان به کار می‌رود و این سرطان گاهی از ژن‌های جهش یافته به ارث می‌رسد.

تغییرات نوک پستان

درگیری نوک پستان بیشتر در تومور‌ها در فاصله دو و نیم سانتی متر از نوک پستان و یا اندازه بیش از دو سانتی متر مشاهده می‌شود. از نظر بالینی دو نوع علامت ممکن است بروز کند:

۱- فرورفتگی نوک پستان

در بعضی افراد، فرو رفتگی نوک پستان ممکن است پس از شیر دهی یا دوران بلوغ و بدون نشانه خاصی ایجاد شود که برگشت پذیر است، اما در سرطان، این فرو رفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود توده‌ای در زیر نوک آن مشخص شود.

۲- بیماری پاژه نوک پستان

بیماری پاژه نوک پستان نوعی سرطان پستان است که در آن تغییرات پوستی نوک پستان به صورت ضایعات اگزمایی مرطوب یا خشک همراه با ضخامت، قرمزی و خراش‌هایی در نوک پستان دیده می‌شود.

علائم: خارش، سوزش، قرمزی، سفتی، پوسته شدن نوک پستان

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل

حدود ۷۰ درصد لنف پستان از راه سیستم لنفاوی زیر بغل تخلیه می‌شود، بنابر این، شایع‌ترین محل تهاجم سرطان‌های پستان، غدد لنفاوی زیر بغل است. گاهی بزرگی غدد لنفاوی با لمس توده‌ای واضح در پستان همراه است و توده مشخصی لمس نمی‌شود. ممکن است تهاجم به غدد لنفاوی زیر بغل در سرطان سایر اعضای بدن مثل ریه های، تخمدان ها، کبد، کلیه و معده نیز ایجاد می‌شود.

سرطان پستان شایع‌ترین علت تهاجم به این غدد است. در این موارد انجام ماموگرافی برای تشخیص کمک کننده است، یک ماموگرافی طبیعی، رد کننده وجود سرطان در پستان نیست و بیمار باید تحت روش‌های تشخیصی تکمیلی و درمان مناسب قرار گیرد. بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل ممکن است فقط نشانه‌ی یک سرطان مشخص در پستان باشد.

تغییر اندازه پستان

گاهی به علت بزرگی بیش از حد تومور‌ها در یک پستان، پستان‌ها از حالت متقارن خارج و به طور واضح یک پستان از دیگری بزرگتر می‌شود. البته اندازه دو پستان در افراد سالم نیز کاملا مشابه نیست، ولی بزرگی تازه ایجاد شده یک پستان نسبت به دیگری باید مورد توجه باشد و با معاینه از نبود توده و سلامت پستان اطمینان حاصل شود. گاهی توده‌های خوش خیم و کیست‌های بزگ نیز باعث این بی تقارنی می‌شود که می‌توان با معاینه و استفاده از روش‌های تشخیص آن‌ها را تشخیص داد.
انتهای پیام/م

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.