تعیین تکلیف ۱۰ هزار پرونده مسن در شورا‌های حل اختلاف کشور

رییس شورای حل اختلاف کشور از تعیین تکلیف ۱۰ هزار پرونده مسن در شورا‌های حل اختلاف کشور تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،حجت الاسلام مظفری رییس شورای حل اختلاف کشور با اشاره به رویکرد‌های جدید دستگاه قضایی کشور، گفت : طبق این رویکرد قرار است برخی از فعالیت‌های دستگاه قضایی به شورا‌های حل اختلاف واگذار شود.

او گفت : بر این مبنا حدود ۱۸ عنوان از جرائم که صلاحیت رسیدگی به آن‌ها قبلا در دادگستری‌ها بوده، اکنون به شورا‌های حل اختلاف واگذار شده و از ورود آن‌ها به دادگستری‌ها جلوگیری می‌شود.

رئیس شورای حل اختلاف کشور از تعیین تکلیف پرونده‌های مسن این شورا تا پایان سال جاری و نیز ساماندهی پرونده‌های اجرای احکام شورا‌ها خبرداد و افزود: تعداد پرونده‌های مسن این شورا حدود ۱۰ هزار فقره می‌باشد که تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد.

او افزود: همچنین با تدابیری که اتخاذ شده و با ساماندهی اجرای احکام مدنی در دادگستری‌ها، پرونده‌های اجرای احکام شورا‌های حل اختلاف که حدود ۵۰۰ هزار فقره است ساماندهی خواهد شد، بگونه‌ای که تا پایان سال جاری موجودی هر شعبه به زیر ۵۰ فقره خواهد رسید.

او با اشاره به بخشنامه شورا‌های حل اختلاف و تاکید بر مصالحه و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا گفت: با در دستور کار قرار دادن بخشنامه شورا‌های حل اختلاف در شش ماهه نخست سالجاری ۴۱ درصد از پرونده‌های حقوقی موضوع ماده ۱۱ منتهی به سازش شده و در این میان استان کرمانشاه در رتبه سوم کشوری قرار دارد.

مظفری افزود: در پرونده‌های کیفری ۴۹ درصد پرونده‌ها به سازش رسیده و در پرونده‌های حقوقی ماده ۹ از ۲۹ درصد به ۳۱ درصد ارتقا پیدا کرده‌ایم.

این مقام مسئول قضائی با بیان این موضوع مهم که برخی قتل‌ها به دلیل نوع و نگاهی که در آن‌ها وجود دارد هرگز قابل اغماض و گذشت نیستند، گفت: در عین حال برخی قتل‌ها بصورت اتفاقی رخ می‌دهند و زمینه‌های عقلی و منطقی برای سازش در آن‌ها وجود دارد و باید در دستور کار برای مصالحه قرار گیرند که با همین رویکرد در شش ماهه اول سال ۹۸ تعداد ۱۶۳ فقره قتل منتهی به سازش شده است.

او به آمار محکومین زندانیان معسر هم اشاره‌ای داشت و گفت: در خصوص این زندانیان با توجه به فشار‌های اقتصادی که وجود دارد تصمیم گیری و از ظرفیت مصالحه استفاده شود.

مظفری گسترش شورا‌های حل اختلاف تخصصی، استقرار شورا‌های حل اختلاف در مجموعه کلانتری‌ها و همراهی و همکاری با ستاد ملی صبر معاونت فرهنگی را خواستار شد و گفت: همه این موارد می‌تواند در ایجاد مصالحه بین طرفین دعوا موثر باشد و از تشکیل پرونده‌های قضائی جلوگیری کند.

او افزود: با بهره گیری از احادیث و روایات و نیز استفاده از ظرفیت کانون‌های تبلیغاتی موثر مانند صدا و سیما، سازمان تبلیغات، شهرداری‌ها و ... میتوان در سطح شهر فضا‌های تبلیغی در حوزه صلح و سازش را تقویت کرد و بسط داد و تا جایی که ممکن است مردم را به این سمت سوق داد و دل‌های آن‌ها را به هم نزدیک کرد.

این مسئول به نیرو‌های شاغل در شورا‌های حل اختلاف کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۳۵ هزار نفر در شورا‌های حل اختلاف کشور مشغول هستند که از این تعداد، ۱۵ هزار نفر جوانانی هستند که به شغل ثابت نیاز دارند.

او افزود: در ابتدا قرار بود افراد ورودی به شورا‌های حل اختلاف کمک کار دادگستری‌ها باشند، اما اکنون دادگستری دیگری و با نام دیگری شکل گرفته که موجب صرف هزینه‌هایی بر دستگاه قضائی کشور شده است.

رئیس شورا‌های حل اختلاف کشور افزود: با پای کار آوردن دولت به موضوع شورا‌های حل اختلاف و تعیین تکلیف نیرو‌های جوان آن که حدود ۱۵ هزار نفر هستند، بنا شد در یک پروسه زمانی این نیرو‌ها بصورت قرارداد به نیروی کار کشور در شورا‌های حل اختلاف کشور اضافه شوند .

 

 

انتهای پیام/د

 

برچسب ها: قوه قضاییه ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
با سلام و احترام
باز هم وعده میدهید،خوب به فرض راست می‌گویید و در یک بازه زمانی قرار است استخدام کنید خوب کسی که ۱۵سال است دارد مجانی براتون کار میکند بازهم در این بازه زمانی قرار است مجانی کار کند یا حق و حقوقش را میدهید؟
آخرین اخبار