کنگره آمریکا: پاکستان نقش فعال اما منفی در افغانستان دارد

کنگره آمریکا در گزارشی نوشت که پاکستان نقشی فعال اما منفی در افغانستان دارد و می‌خواهد دولتی ضعیف و بی‌ثبات بر افغانستان حاکم باشد.

کنگره آمریکا: پاکستان نقش فعال اما منفی در افغانستان داردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سرویس تحقیقات کنگره آمریکا (سی‌آر‌اس) در گزارشی نوشت که پاکستان مهمترین همسایه افغانستان است و در طی چند دهه اخیر نیز نقشی فعال اما منفی را در افغانستان ایفا کرده است.

در این گزارش همچنین آمده که پاکستان دولتی ضعیف و بی‌ثبات در افغانستان را به یک دولت قوی و متحد ترجیح می‌دهد و یکی از دلایل آن را نیز حضور اقلیت بزرگ و "سرکش" پشتون‌ها در خاک پاکستان دانست.

به گزارش «ایندیا تودی»، حضور دیپلماتیک و تجاری هند در افغانستان و حمایت کلامی آمریکا از آن نگرانی‌های پاکستان از محصور شدن بین هند و افغانستان را افزایش می‌دهد.

کنگره آمریکا منافع هند در افغانستان را برخواسته از رقابت‌های منطقه‌ای و گسترده پاکستان می‌داند که از تلاش‌های دهلی‌نو برای ایجاد روابط قویتر و مستقیم سیاسی و تجاری با آسیای مرکزی جلوگیری می‌کند.

پیش از این نیز «بیل راجیو» سردبیر «لانگ‌وار ژورنال» گفته بود که یکی از دلایل حملات نیروهای پاکستان به خاک افغانستان و درگیری‌های مرزی تمایل اسلام‌آباد برای جلوگیری از قدرت گرفتن دولت افغانستان است.

وی افزود که پاکستان استقرار دولتی قوی در کابل را «تهدید» می‌داند و از اینرو از مخالفان مسلح دولت حمایت می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار