آموزش و مقاوم سازی دو راهکار رویارویی با زلزله

مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس می‌گوید زلزله پدیده طبیعی است و برای این که آسیب کمتری از آن ببینیم باید ساختمان‌ها را مقاوم بسازیم و آموزش لازم را به مردم ارائه دهیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، چندی پیش با شبیر اشک پور مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس گفت‌وگویی داشتیم و او در این گفتگو تاکید داشت باید با رعایت نکات ایمنی در ساخت‌وساز‌ها از تبدیل شدن زلزله به بلای طبیعی جلوگیری کنیم.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را به بهانه زلزله‌ای که بامداد امروز در شمال غرب کشورمان رخ داد و تلفات و خسارت‌هایی به دنبال داشت، بازنشر می‌دهیم به امید این بیشتر به این نکات دقت کنیم.

مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس بیان کرد: زلزله، پدیده طبیعی است که بر اثر تخلیه انرژی تجمع یافته در صفحه‌های زمین رخ می‌دهد و با توجه به رفتار پیچیده زمین در اعماق، هنوز علم نتوانسته زمان وقوع این پدیده را پیش بینی کند؛ بنابراین باید همیشه آماده وقوع این پدیده باشیم.

شبیر اشک پور ادامه داد: این آمادگی با مقاوم سازی خانه‌ها و آموزش به مردم و متولیان مدیریت بحران به دست می‌آید.

او از کسانی که تصمیم دارند خانه بسازند، خواست از مهندس ناظر بخواهند اصول مقابله با زلزله را در ساخت خانه به کار گیرد تا خانه‌ای ایمن و مقاوم داشته باشند.

این مدرس زلزله شناسی بیان کرد: کسانی که سال‌ها پیش خانه ساخته‌اند هم از کارشناس یا سازنده ساختمان خود بخواهند نقاط مقاوم و ایمن خانه را به آن‌ها معرفی کند که فعالیت‌های روزمره بیشتر در آن نقاط جریان داشته باشد و هنگام وقوع زلزله به جای خروج از خانه که باعث آسیب به آن‌ها می‌شود، در نقاط امن خانه خود پناه بگیرند.

اشک پور عنوان کرد: اگر چه در سال‌های اخیر توجه به مقاوم سازی بنا‌ها بیشتر شده، اما هنوز آن طور که باید درباره رعایت اصول ایمنی در ساخت بنا‌ها حساسیت وجود ندارد و باید در این زمینه کار‌های بیشتری صورت گیرد.

او تاکید کرد خود و همکارانش آماده‌اند با یاری سازمان‌های متولی، آموزش‌های لازم را در زمینه نکاتی که باید قبل از وقوع زلزله، هنگام زلزله و پس از آن رعایت شود، به مردم ارائه دهند تا در صورت وقوع این پدیده شاهد کمترین خسارت باشیم.

چند روز دیگر یعنی ششم آذر بیست ویکمین مانور زلزله و ایمنی در مدارس کشور برگزار می‌شود تا دانش آموزان به عنوان نسل آینده ساز با راهکار‌های ایمنی در برابر زلزله و نحوه رویارویی با این پدیده بیشتر آشنا شوند.

امسال این مانور با رویکرد «مدرسه ایمن – جامعه تاب آور» برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ک

خانه‌ها را در برابر زلزله مقاوم کنیم

برچسب ها: حوادث طبیعی ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.