تامین امنیت غذایی اولویت دامپزشکی

مانور پدافند غیر عامل مقابله با بیماریهای طیور بومی و مبارزه با بیوتروریسم به منظور پیشگیری از بیماریهای طیور و کمک به رونق تولید در خوسف برگزار شد.

اکبری رئیس شبکه دامپزشکی خوسف  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: جمعیت طیور بومی و روستایی شهرستان خوسف علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان و با همکاری بسیج سازندگی ایمن سازی می‌شوند.

او افزود: در این طرح تمام واحد‌های دارای طیور بومی، ایمن سازی شده و واکسیناسیون طیور موجود در این واحد‌ها طی یک ماه انجام می شود.

اکبری نیوکاسل را از جمله بیماری‌های طیور دانست که در صورت بروز و شیوع آن، مخاطرات بسیار برای جمعیت طیور در تمام واحد‌های صنعتی و روستایی در پی دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی خوسف هدف از اجرای این طرح ایمن‌سازی طیور بومی است عنوان کرد  و ادامه داد:  با این عمل میزان قابل‌ توجهی از شیوع بیماری در طیور صنعتی کاسته خواهد شد و از همین رو سهم بسزایی در بالا بردن بهره‌وری اقتصادی در این صنعت دارد.

او تاکید کرد: با انجام واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل و ایجاد ایمنی لازم در طیور روستایی و بومی، می‌توانیم از سرمایه گذاری‌های عظیمی که در این صنعت صورت گرفته است، به خوبی حراست کنیم.

اکبری رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف  ادامه داد: نیوکاسل یک بیماری حاد در پرندگان است که تنها راه مقابله با آن، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل‌های پرورش است.

 اصغر زاده مدیر کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی نیز گفت: این طرح با استفاده از واکسن آشامیدنی مقاوم به حرارت ساخت موسسه رازی انجام خواهد شد و ۸۰ درصد طیور بومی استان را پوشش می‌دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه ۳۰ تیم برای اجرای این طرح در استان پیش بینی شده است. گفت: از همه دستگاه‌های مرتبط با صنعت طیور از جمله جهاد کشاورزی، اتحادیه‌های مرغداران و مجتمع‌های مرغ مادر استان دعوت کرد در اجرای هرچه بهتر این طرح مشارکت کنند.

اصغرزاده افزود: در این طرح که در دو مرحله در سراسر کشور اجرا می‌شود، تأمین واکسن، نظارت و هدایت طرح به عهده دامپزشکی و اجرای آن به عهده نیرو‌های بسیج سازندگی خواهد بود.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار