مدیر عامل بورس انرژی درگفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ظرفیت استفاده از بورس انرژی برای صادرات برق/ اولین محموله صادراتی نفت سفید معامله شد

حسینی گفت: بازار سرمایه ظرفیت‌های بسیار زیادی از جمله عرضه برق صادراتی در خود را جای داده و نیازمند توجه جدی متولیان برق است.

علی حسینیسید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به معامله اولین محموله صادراتی نفت سفید در بورس انرژی بیان کرد: نفت سفید مدت هاست در بورس انرژی عرضه می شود اما نفت سفید صادراتی در هفته گذشته معامله شد و با توجه به حجم عرضه این فرآورده و تداوم عرضه آن پیش بینی می کنیم بازار این فرآورده چشم انداز روشنی برای معاملات باشد.

او بیان کرد: عرضه مداوم یک محصول در بازار سرمایه این اطمینان خاطر را به خریداران احتمالی برای برنامه ریزی های سالیانه و ماهیانه می دهد. امیدواریم این عرضه که تداوم داشته باشد.

حسینی به تعدد عرضه فرآورده های نفتی در بازار سرمایه اشاره کرده و گفت: فرآورده های نفتی مانند نفت سفید، نفت گاز، گاز مایع و بنزین عرضه های مستمر در بورس انرژی دارند، همچنین در کنار این محصولات فرآورده های پالایشگاهی از جمله حلال ها نیز در بورس انرژی عرضه می شوند.


بیشتر بخوانید: امضای خا‌م‌فروشی قیر را کدام نهاد زد؟ / پاسکاری در سازمان‌های مختلف برای فرار از تشریح علت حراج ثروت ملی


او تاکید کرد: فرآورده های نفتی با توجه به اینکه در زمان پذیرش سنجش های کارشناسی شده ای از جمله وجود بازار هدف و احتمالات خرید را سپری می کند تا کنون عرضه ناموفق یا توقیف شده ای دربورس انرژی  نداشته است.

این مقام مسئول با اشاره به این که به طور کلی بازار سرمایه سعی می کند تمام ظرفیت خود را برای  برق به کار گیرد، گفت: شرکت های نیروگاهی در فرابورس و بورس تهران پذیرش  شده اند و امکان استفاده از معافیت های مالیاتی، تامین مالی از طریق مردم و همچنین افزایش شفافیت در ارزیابی سهام هایشان برای آن ها فراهم شده است.

مدیرعامل بورس انرژی بیان کرد: بازار سرمایه برق را در بورس انرژی به فروش می رساند و به صورت مستقیم با خریداران معامله می کند اما به نظر می رسد با توجه به ظرفیت بورس انرژی این طرح توسط وزارت نیرو جدی گرفته نشده است.

او تصریح کرد: معتقدیم اگر وزارت نیرو و متولیان برق از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند منجر به رشد پایدار صنعت برق خواهند شد. همچنین با تداوم عرضه های داخلی مزایای زیادی را نصیب فعالان و دست اندرکاران برق می کنند.

حسینی بیان کرد: بورس انرژی هم اکنون تنها برق  را جهت مصارف داخلی به فروش می رساند اما این ظرفیت وجود دارد برای عرضه های صادراتی نیز در همین زمان اقدام کند. این امر مستلزم همت متولیان برق و وزارت نیرو است.

مدیر عامل بورس انرژی  در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شکست ها مختلف در عرضه های نفتی و فرآورده های نفتی در بازار سرمایه به عنوان کارشناس راهکارهای عملیاتی برای جذب مشتری را به شرکت ملی نفت ارائه کرده است؟ بیان کرد: تعامل بورس انرژی و شرکت ملی نفت ایران مستمر و پایدار است چنانچه در اطلاعیه های مختلف شرکت ملی نفت می بینیم با از گذر از ادوار فروش، تغییرات محسوسی در اطلاعیه ها و شرایط فروش محموله های نفتی مشاهده می شود.

او در پایان بیان کرد: اکثر مواردی که بورس انرژی برای افزایش و جذب خریدار نفت خام در بازار سرمایه پیشنهاد کرده در اطلاعیه عرضه نفت خام لحاظ شده است اما باید توجه داشت که شرایط فعلی اقتصادی ما در فروش نفت خام، معاملات را تا حدودی کمرنگ کرده است اما جای امیدواری هست که با ثبات عرضه های نفتی توفیقات بهتری را رقم خواهیم زد.

انتهای پیام/

وزارت نیرو عرضه برق در بورس انرژی را جدی بگیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار