ثبت ملی فنون بافت و برپایی سیاه‌چادر ایل سنگسری

فنون بافت و برپایی گوت (سیاه‌چادر ایل سنگسری) به‌عنوان بزرگ‌ترین سیاه‌چادر عشایر در جهان ثبت ملی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مصطفی یغمائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: فنون بافت و برپایی گوت (سیاه‌چادر ایل سنگسری) به‌عنوان بزرگ‌ترین سیاه‌چادر عشایر در جهان به شماره ۲۰۱۱ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده است.

او افزود: سیاه‌چادر ایل سنگسری به دلیل برخورداری از ویژگی‌های نهفته در تکنیک بافت پارچه، فرم و نحوه برپایی منحصربه‌فرد سیاه‌چادر، زیبایی، سلیقه در طراحی سنتی داخلی، جادار بودن، صلابت و ابهت و در نهایت حس زیبای طبیعت‌دوستی آن باعث شده عشایر ایل سنگسری همچنان از آن استفاده کنند و این اثر در ردیف آثار ملی قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان بیان کرد: استفاده از گوت بین ایل وندان سنگسری از دیرباز معمول بوده است؛ چراکه راحت‌ترین و در دست‌ترین سرپناه انسان به‌عنوان سایه‌سار برابر گرما و سرپناه در برابر باران و باد بوده و هنگام جابه‌جایی هم به‌آسانی جمع شده و در مکان مناسب دیگر، دوباره برافراشته می‌شود.

یغمائیان ادامه داد: ایل سنگسری به دلیل توقف سه‌ماهه و ثابت در ییلاق و نبود نیاز به جابه‌جایی خانوار عشایر، اقدام به توسعه گوت یا سیاه‌چادر با مساحتی بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ مترمربع کرده است و از این رو بزرگ‌ترین سیاه‌چادر‌های مورداستفاده عشایر در ایران و جهان محسوب می‌شود.

او ابراز داشت: اگرچه همه عشایر از موی بز به‌عنوان سیاه‌چادر استفاده می‌کنند؛ اما گوت به لحاظ ساختار و نحوه قرار گرفتن بافت پارچه در کنار هم، با همه سیاه‌چادر‌های عشایر کشور متفاوت است و طراحی ویژه و منحصربه‌فرد آن باعث می‌شود که دارای ابهت و ایستایی بوده و مقاومت قابل‌توجه‌ای برابر باد و باران داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: معماری به کار رفته در سازه‌های درون سیاه‌چادر تلفیقی از هنر و باور‌های دینی در ادوار مختلف تاریخ ایل و الهامات طبیعی است و به باور بسیاری از پژوهشگران حوزه زندگی عشایری، سکونت‌گاه‌های سنگسری بین ایلات مختلف کشور از باسلیقه‌ترین و زیباترین‌ها است.

یغمائیان با اشاره به اینکه فضای داخلی سیاه‌چادر‌ها معمولاً محدود و بیشتر برای اقامت موقت و نیمه‌موقت طراحی و ساخته می‌شوند، تصریح کرد: اما گوت یا سیاه‌چادر عشایر ایل سنگسری، خانه باغی وسیع و زیبا است که گشت و گذار در اوقات فراغت، استراحت و راحتی هنگام آرمیدن و امنیت را همواره در پناه خویش ممکن می‌سازد.

او اظهار داشت: هر گوت سنگسری دارای فضا‌های ویژه‌ای برای پذیرایی از میهمان، آرامش و استراحت خانواده، فضای کار و فرآوری محصولات، استحمام و بهداشت عمومی خانوار و نیز فضا‌هایی برای ذخیره‌سازی آذوقه و انبار است.

انتهای پیام / م

مشروح خبر ثبت ملی فنون بافت و برپایی سیاه‌چادر ایل سنگسری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار