غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا باید تصمیمی قاطعانه در خصوص برجام بگیرد

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا و خصوصا تروئیکای اروپایی باید یک تصمیم قاطعانه و تعیین کننده در خصوص توافق هسته ای بگیرند.

تروئیکای اروپایی باید تصمیمی قاطعانه در خصوص برجام بگیرند/حنیف غفاری کارشناس مسائل اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، اظهار کرد: نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا را  از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران بارها شاهد بودیم؛ نمونه بارز آن نشستی بود که اتفاقا در همین شهر بروکسل پس از خروج ترامپ از برجام، برگزار شد.

او افزود: در نشست بروکسل پس از خروج ترامپ از برجام، یک بیانیه ۱۱ بندی از سوی فدریکا موگرینی قرائت شد مبنی بر اینکه «قصد داریم منافع جمهوری اسلامی ایران را در برجام تامین کنیم»، پس از آن ما شاهد بودیم که تحت تاثیر لابی گرایی هایی که تروئیکای اروپایی با مقامات کاخ سفید داشتند، عملا اراده‌ای برای تحقق اهداف و نیاز‌های حداقلی ایران در برجام نداشتند.

غفاری تصریح کرد: اردیبهشت ماه امسال گام‌های کاهنده تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران در ذیل استراتژی مقاومت فعال برداشته شد، در حال حاضر اتحادیه اروپا و خصوصا تروئیکای اروپایی به مرحله‌ای رسیدند که به قول مقامات کشور باید یک تصمیم قاطعانه و تعیین کننده در خصوص برجام بگیرند.

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا ادامه داد: اگر اتحادیه اروپا مجددا نخواهند یا نتوانند تعهدات خود را در قبال برجام و جمهوری اسلامی ایران تضمین و اجرایی کنند، قطعا با برداشته شدن گام‌های بعدی از سوی جمهوری اسلامی ایران مواجهه خواهند شد.

او اضافه کرد: تنها راهی که پیش روی اتحادیه اروپا برای نجات برجام قرار دارد، عمل به تعهدات خودشان است و این موضوع باید در پروسه‌ای فارغ از دخالت‌های ایالات متحده آمریکا انجام گیرد، ما شاهد بودیم حتی در مواردی که اتحادیه اروپا می‌توانست اقدامی در قبال توافق هسته‌ای انجام دهد مثل اجرایی کردن و عملیاتی سازی ساختار اینستکس، تحت تاثیر لابی‌هایی که بین لودریان وزیر خارجه فرانسه و پمپئو وزیر خارجه آمریکا به وجود آمد، آن را عملیاتی نکرد.

غفاری تاکید کرد: تاثیرپذیری اتحادیه اروپا از ایالات متحده آمریکا مسئله‌ای بوده که تاکنون باعث ایجاد خلل در عملیاتی شدن تعهدات برجامی اروپا شده است.

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا با اشاره به نشست وزرای اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: در این نشست قطعا نگرانی‌های از سوی اتحادیه اروپا در قبال برجام مطرح خواهد شد و حتی ممکن است اروپا در بیانیه خود اعلام کند که ما کماکان برای حفظ ثبات منطقه و حفظ توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد.

او افزود: صدور بیانیه‌های سوری اتحادیه اروپا معضلی را حل نخواهد کرد و باعث می‌شود که بازی بیشتر پیچیده شود، بهترین پیشنهادی که از سوی دستگاه دیپلماسی ایران و سیاست خارجی کشورمان می‌توان به مقامات اروپایی مطرح کرد، این است که با یک رویکرد واقع بینانه  بر روی تعهداتی که در قبال برجام و ایران دارند تمرکز و آن‌ها را عملیاتی کنند.

غفاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خصوصا با گام چهارمی که برداشت، نشان داد که کاملا در قبال برداشتن گام‌های کاهنده تعهدات برجامی خودش تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند کاملا جدی و مصمم است.


بیشتر بخوانید:ایران در حال حرکت به سوی بی‌معنا شدن برجام است 


اتحادیه اروپا اعلام کرد وزیران خارجه این بلوک سیاسی در نشست روز دوشنبه خود که در شهر «بروکسل» بلژیک برگزار می‌شود، در مورد ایران و وضعیت منطقه غرب آسیا هم گفت‌وگو می‌کنند. این اولین نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا پس از اعلام گام چهارم کاهش تعهد جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای و آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات «فردو» است.

با وجود ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از این گام، تهران تأکید کرده است که در صورتی که وعده اروپا برای جبران آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا محقق نشود، به مسیر کنونی که با استناد به بند توافق هسته‌ای آغاز شده، ادامه داده و بیش از پیش از اجرای تعهدات برجامی فاصله می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار