آمار نامشخص بیماری‌های کلیوی در اصفهان

 رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طیف وسیع بیماری‌های کلیوی باعث شده که آمار دقیقی از تعداد  بیماران کلیوی استان اصفهان را در دست نداشته باشیم.

دکتر مظاهری رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: طیف وسیع بیماری‌های کلیوی از جمله بیماری‌های مادرزادی کلیوی، سنگ و کیست کلیه باعث شده که آمار دقیقی از تعداد بیماران کلیوی استان اصفهان را در دست نداشته باشیم.

مظاهری در خصوص تعداد بیماران دیالیزی استان عنوان کرد: در حال حاضر ۲۴۹۶ بیماری همودیالیز و حدود ۱۸۰ دیالیز شکمی در استان داریم که در ۳۵ مرکز دیالیز استان در حال درمان هستند.
 

او ادامه داد: ۵۱۶ تخت همودیالیز در استان وجود دارد که حدود ۲۶۷ تخت در شهر اصفهان و حدود ۲۴۹ تخت در مراکز شهرستان‌ها است که به طور روزانه و شیفت‌های مختلف به بیماران خدمات رسانی می‌کنند.
 

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: متاسفانه آمار بیماران دیالیزی در سراسر ایران و اصفهان در حال افزایش است. نرخ رشد دیالیز ۱۳ درصد گزارش شده که عواملی مثل دیابت و افزایش فشار خون که عمدتا بخاطر سبک زندگی اشتباه شهرنشینی هستند باعث افزایش این آمار شده است.

 
مظاهری گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۰۱ پیوند از دهنده‌های زنده داشتیم و حدود ۶۸ پیوند کلیه از مرگ مغزی بوده که حدود ۵۰ درصد پیوندی‌ها بیماران دیالیز بودند که عمل پیوند برای آن‌ها انجام شد.

 
او در مورد مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های کلیوی گفت: ۶۰ درصد بیماران دیالیزی مبتلا به دیابت بوده اند و حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به فشار خون به بیماری‌های کلیوی مبتلا شده اند در نتیجه می‌توان دیابت و فشارخون را از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های کلیوی دانست.

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: چاقی، مصرف دخانیات و الکل، مصرف خودسرانه دارو‌ها به خصوص آنتی بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب را می‌توان از عوامل دیگر در ابتلا به بیماری‌های کلیوی دانست.

مظاهری بیان کرد: توصیه می‌شود برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی افراد سبک زندگی سالم را برگزینند و از مصرف دخانیات، الکل و دارو‌های آنتی بیوتیک و مسکن بدون تجویز پزشک خودداری نمایند. همچنین بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون باید بیماری‌های خود را کنترل و با تجویز پزشک اقدام به انجام آزمایشات دوره‌ای و منظم نمایند.
 
انتهای پیام/ش
 
 
 

دیابت و فشارخون مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری کلیوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.