حال مردم زلزله‌زده سراب زیر برف پاییزی چطور است؟

شاید بارش اولین برف های پاییز و زمستان یکی از بهترین خبرها بعد از تحمل گرمای تابستان برای هر کسی باشد اما این دانه های بلوری امروز مردم آذربایجان شرقی را نگران کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، زلزله ۵.۹ ریشتری بامداد روز جمعه ۱۷ آبان ماه دلهره و نگرانی زیادی را در میان اهالی شهرستان میانه و به ویژه بخش ترکمنچای ایجاد کرده است، به ویژه وقتی می‌دانی که بیش از ۵۰۰ پس لرزه برای این زلزله ثبت شده است.

ارتفاعات «بزقوش» یکی از رکوردارترین مناطق سردسیری در ایران است، به طوری که هر ساله نام سراب که برخی از روستا‌های آن، از مناطق آسیب دیده در زلزله است، همواره به همراه شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی یکی از اسامی ثابت در لیست برنامه‌های هواشناسی در زمینه معرفی سردترین شهر‌های ایران است.


بیشتر بخوانید:وعده معاون اول رئیس جمهور به زلزله زدگان آذربایجان شرقی؛ روند بازسازی‌ها تا ۶ ماه آینده بهتر خواهد شد


این زلزله که در ایام سرد سال رخ داد، مردم را از روزهایِ سختِ پیشِ رو نگران کرده است. یکی از اهالی روستای زلزله زده ورنکش که در مرکز زلزله بود، به شوخی می‌گوید، وضعیت آواربرداری در این روستا و حتی روستا‌های اطراف، مانند داستان «قیر و قیف» شده است، یعنی وقتی قیر هست، قیف نیست! وقتی قیف هست، قیر نیست! و وقتی قیر و قیف هست، قیر بریز نیست! یعنی وقتی لودر برای امدادرسانی هست، راننده نیست، در جا‌هایی که راننده هست، لودر نیست و در جا‌هایی که لودر و راننده هست، مدیریت برای هدایت اجرا و آواربرداری نیست!

دلهره سرما از یک طرف و نگرانی از آغاز بارش برف و باران از سوی دیگر دغدغه مردم را افزایش داده است. مردم می‌گویند اگر ظرفیت و استعداد خودرو‌های سنگین آواربرداری آذربایجان شرقی کافی نیست، مدیران ما از سایر استان‌ها کمک بخواهند تا آواربرداری به سرعت انجام شود چراکه سرمای شدید از هفته آینده بر مناطق زلزله زده حاکم می‌شود و بارش برف بر ارتفاعات و دامنه بزقوش آغاز شده و دمای این روستا‌ها به زیر صفر خواهد رفت.

روستای ورنکش به عنوان روستای مرکز زلزله در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا‌های آزاد است و این عدد نشانگر اهمیت تسریع در احداث اتاقک‌های ضربتی اسکان موقت و یا اجاره منازل در خانه‌های مسکونی سالم مانده از زلزله را نشان می‌دهد.

یکی از اهالی این روستا روند آوار‌برداری را بسیار کُند ارزیابی می‌کند و خواهان مدیریت صحیح در توزیع امکانات است چراکه وقتی والور برای گرمای داخل چادر داده‌اند، ولی نفت نداده‌اند، این نوع توزیع امکانات را نمی‌توان توجیه کرد! این ورنکشی می‌گوید: «هم اکنون نیازمند یاری سبز مسئولان قبل از بارش‌ها و سرمای شدید هستیم، وگرنه بعداً شاید دیر شده باشد».

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار