سیر تا پیاز دانستنی‌های بنزینی بعد از ساعت صفر

از ساعت صفر روز ۲۴ سهمیه کامل ماه آبان سال ۹۸ همه خودرو‌ها به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز شده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که سهمیه خودرو‌های شخصی به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است.

سیر تا پیاز دانستنی‌های بنزینی بعد از ساعت صفربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از دو سال کار کارشناسی و ساعت‌ها مطالعه و برنامه‌ریزی در میان نهاد‌های تصمیم‌ساز کشور، سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه رقم خورد. به این ترتیب استفاده از کارت سوخت شخصی که به‌دلیل تک نرخی بودن آن، ۴ سال ضروری نبود، الزامی و بالاخره عملی شد.

دولت بر اساس قانون موظف به احیای کارت‌های سوخت شخصی بود و در یک سال اخیر تلاش زیادی برای بازگشت کارت‌ها به چرخه سامانه هوشمند سوخت اتفاق افتاد. اما اجباری شدن استفاده از کارت سوخت نیازمند سهمیه‌بندی بود و دولت می‌خواست که این موضوع با حمایت از دهک‌های کم درآمد جامعه اتفاق بیفتد تا فشاری به آن‌ها وارد نشود.

بر این اساس با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، سهمیه‌بندی بنزین با کارت هوشمند سوخت برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد و در کنار آن دولت تصمیم گرفت تمام منابع حاصل از این تغییر قیمت را به بیش از ۶۰ میلیون ایرانی اختصاص دهد. افرادی که در رده دهک‌های پردرآمد جامعه قرار نمی‌گیرند.

اما ابعاد فنی استفاده از کارت‌های سوخت شخصی چیست و باید مصرف‌کنندگان چه نکاتی را رعایت کنند؟

قیمت جدید بنزین
جایگاه‌های سوخت که به یک سامانه هوشمند متصل هستند، در همان لحظات نخست سهمیه بندی، نرخ‌های جدید بنزین را برای سوختگیری فعال کردند و مشکلی در تغییرات قیمتی رخ نداد. براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان و همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ساعاتی پس از سهمیه‌بندی اعلام کرد که شرایط جایگاه‌های سوخت کشور به‌دنبال اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین همانند گذشته مطلوب است و نه در عرضه سوخت و نه در روند سوختگیری مشکلی وجود ندارد.

میزان سهمیه هر خودرو
سهمیه بنزین هر نوع خودرو متفاوت در نظر گرفته شده است. براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، سواری شخصی دوگانه سوز ۳۰ لیتر، تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر، تاکسی دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر، موتورسیکلت ۲۵ لیتر، وانت کم مصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر، وانت کم مصرف دوگانه سوز ۶۰ لیتر، وانت پرمصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر، وانت پرمصرف دوگانه سوز ۱۲۰ لیتر و آمبولانس ۵۰۰ لیتر در هر ماه است. این سهمیه برای آبان ماه نیز در کارت‌های سوخت فعال شده است.

سهمیه بنزین ۶ ماه ذخیره می‌شود
از ساعت صفر روز ۲۴ سهمیه کامل ماه آبان سال ۱۳۹۸ همه خودرو‌ها به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز شده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده که سهمیه خودرو‌های شخصی به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است. استفاده از سهمیه سوخت صرفاً با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی میسر خواهد بود. پس کارت سوخت خود را فراموش نکنید. چه زمانی که تصمیم به سوختگیری دارید و چه پس از سوختگیری. جا ماندن کارت‌های سوخت مشکل آفرین است.

هنوز کارت سوخت ندارید؟
اگر هنوز کارت سوخت خودرو خود را دریافت نکرده اید، نگران نباشید. از ساعت اجرای طرح، سهمیه سوخت این خودرو‌ها نیز محفوظ است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این باره اعلام کرد: «افرادی که کارت سوخت ندارند، شامل کسانی که تاکنون درخواست المثنی نداده‌اند، کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده، اما در باجه معطله شرکت ملی پست است، سهمیه همه آن‌ها از روز گذشته محفوظ و ذخیره خواهد شد.»

برای تسریع در تحویل کارت‌های سوخت، باجه‌های پُست در روز گذشته (جمعه) باز بود. در روز‌های غیر تعطیل نیز از ۸ صبح تا ساعت ۱۸ قرار است که این کارت‌ها ارائه شود. مالکان کارت‌های سوخت برای دریافت کارت هوشمند سوخت، کافی است که کارت شناسایی خودرو و کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشند.

۷۲۰ هزار خودرو کارت سوخت ندارند
آخرین آمار‌های شرکت پست نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۲۰ هزار کارت سوخت معطله در باجه‌های پستی سراسر کشور نگهداری می‌شود. نیمی از این کارت‌ها متعلق به استان تهران است و کارمندان پست، برای ارسال این کارت‌ها سه بار به نشانی مالکان مراجعه کرده‌اند، اما موفق به تحویل این کارت‌ها نشده‌اند.

صاحبان کارت هوشمند سوخت برای اطلاع از باجه‌ای که کارتشان در آنجا نگهداری می‌شود باید به سایت شرکت ملی پست ایران مراجعه کنند و پس از وارد کردن شماره خودرو و دریافت شماره مرسوله از باجه محل نگهداری کارت خود مطلع شوند.

افرادی که نشانی‌شان تغییر کرده است و قصد دارند کارتشان به نشانی جدید ارسال شود، می‌توانند به نزدیکترین باجه پستی محل سکونت خود مراجعه کنند و با پرداخت ۶ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه پستی، نشانی جدید خود را ارائه کنند تا کارت برایشان ارسال شود. همچنین۱۰ هزار تومان برای دریافت کارت هوشمند سوخت دریافت می‌شود.

نرخ سایر سوخت‌ها، بدون تغییر
قیمت بنزین اگرچه تغییر کرده است، اما نرخ گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) بدون تغییر خواهد بود. قیمت نفت‌گاز با کارت سوخت جایگاه‌دار نیز بدون تغییر خواهد بود.

حتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه خود اعلام کرده است که به منظور رفاه حال دارندگان خودرو‌ها با اولویت وانت بار‌ها مقرر شد وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف سی‌ان‌جی در خودرو‌ها را تنظیم کنند و به تصویب شورای اقتصاد برسانند.

کدام خودرو‌ها سهمیه ندارند؟
همچنین به خودرو‌های همه دستگاه‌های اجرایی دولتی، سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد و این خودرو‌ها باید با قیمت هر لیتر ۳۰۰۰ تومان نسبت به دریافت بنزین اقدام کنند؛ بنابراین خودرو‌های دولتی همچون گذشته سهمیه‌ای ندارند، اما بودجه آن برای واحد‌هایی که از خودرو‌های دولتی استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

درباره خودرو‌های فرسوده، نیز قانون اجازه صدور مجوز نمی‌دهد و تنها می‌توانند از کارت سوخت جایگاهدار استفاده کنند.

بنزین سوپر را با کارت جایگاه بزنید
فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: امکان سوختگیری بنزین سوپر با کارت سوخت شخصی وجود ندارد و اگر شخصی برای سوختگیری از بنزین سوپر از کارت سوخت شخصی خود استفاده کند، دستگاه پیام می‌دهد که کارت شما غیرمجاز است؛ لذا متقاضیان بنزین سوپر باید از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند؛ چون در غیر این صورت امکان سوختگیری نخواهد داشت.

سهمیه بنزین این ماه تمام شد، چکار باید کرد؟
پس از پایان سهمیه، خودرو‌های شخصی می‌توانند تا ۲۵۰ لیتر از طریق کارت خود بنزین با نرخ آزاد دریافت کنند و پس از آن باید از کارت جایگاهدار استفاده کنند.

شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: «محدودیت ۲۰ لیتر از کارت سوخت جایگاهدار هم برداشته شده و با این کارت به قیمت سه هزار تومان تا ۶۰ لیتر بنزین معمولی امکان سوختگیری وجود دارد.»

سوختگیری روان است
امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به اعلام سهمیه‌بندی بنزین گفت: «عرضه سوخت جایگاه‌های سراسر کشور طبق روال عادی و در آرامش کامل ادامه دارد و طبق گزارش‌های دریافت شده از تمامی مناطق، هم‌اکنون هیچ مشکل یا کمبودی در این باره وجود ندارد. اخبار درباره وقوع حادثه در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور کذب و دسیسه‌سازی دشمنان در رسانه‌های معاند بوده است.»

منبع: ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار