فرار از مدرسه با اختلال اضطراب جدایی کودکان

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: یکی ازشایع‌ترین اختلالات اضطرابی، اضطراب جدایی کودکان است.

زهره سرداری کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: اختلالات اضطرابی یکی از شایع‌ترین اختلالات کودکان است و می‌تواند زمینه ساز بسیاری از اختلالات دیگر باشد و کودکان با یکی از ۹ اختلال اضطرابی تشخیص داده می‌شوند.

او افزود: نارضایتی شدید، مداوم در زمانی که جدایی از خانه یا پدر و مادر رخ دهد، نگرانی شدید، مداوم در مورد اینکه یک رویداد ناگوار باعث جدایی از پدر و مادر و غیره مثل دزدیده شدن یا گم شدن است.

سرداری ادامه داد: در همه این اختلال‌ها اضطراب یک مشخصه مشترک است که به صورت واکنش‌های شناختی ویژه، ناپیوسته، واکنش‌های فیزیولوژیک و رفتاری بروز می‌کند آنچه که یک اختلال اضطرابی را از دیگر اختلال‌ها متمایز می‌کند کانون اضطراب کودک است.

شایع‌ترین اختلالات اضطراب در کودکان  را بشناسید

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه  یکی از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی، اضطراب جدایی کودکان است، گفت: از جمله اختلالات اضطرابی که می‌توان نام برد اختلال اضطراب جدایی، اختلال وحشت زدگی، هراس از مکان‌های باز، اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب مفرط، هراس اجتماعی، هراس خاص، اختلال وسواس فکری عملی، اختلال فشار پس از حادثه و اختلال فشار حاد است.

سرداری با بیان مشخصه‌های این اختلال گفت: یکی از مشخصه‌های اصلی این اختلال اضطراب شدید، نامتناسب با سطح رشد فرد، در مورد جدایی از خانه یا خانواده که کودک به آن‌ها دلبستگی دارد است.

او گفت: هنگامی که با ۳ یا بیش از ۳  از این موارد در کودک دیده شود بیماری اختلال اضطراب جدایی کودک است.

سرداری ادامه داد: موارد دیگر هم اکراه یا خودداری مداوم از رفتن به مدرسه یا مکان های دیگر، کابوس‌های شدید و مکرر در مورد موضوع جدایی، شکایت‌های مکرر از نشانه‌های ناراحتی بدنی هنگامی که جدایی از پدر و مادر و  غیره رخ می‌دهد است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اهمیت مدت زمان بیماری گفت: مدت دوام این اختلال حداقل ۴ هفته است و شروع آن قبل از ۱۸ سالگی است.

چند درصد از کودکان از جدایی رنج می برند؟

سرداری گفت: ۳/۴ ،سه چهارم، کودکانی که از مدرسه گریزان هستند از این مشکل رنج می‌برند این کودکان بیشتر به خانواده‌های به هم وابسته تعلق دارند.

او با بیان وابستگی کودکان به خانواده گفت: هرگاه این کودکان از پدر و مادر و غیره جدا شوند ممکن است به طور مکرر کناره گیری اجتماعی، بی احساسی، غمگینی و یا اشکال در تمرکز بر کار و بازی داشته باشند.

زهره سرداری گفت: نگرانی از مرگ در میان این افراد شایع است این کودکان مهارت‌های کمتری در نظم جویی، هیجان‌ها نشان می‌دهند.

او با اشاره به درمان این اختلال گفت: یکی از الگو‌های رایج درمانی درمان شناختی رفتاری است و این اختلال پدیده‌ای گذرا نبوده و در صورت نبود درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.