۱۲ درصد از نوزادان در ایران نارس به دنیا می‌آیند

مسئول بخش NICU مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس گفت: هرسال حدود ۱۵ میلیون نوزاد نارس در جهان به دنیا می‌آیند در ایران آمار تقریبی تولد نوزاد نارس ۱۲ درصد اعلام‌شده است.

۱۲ درصد از نوزادان در ایران نارس به دنیا می‌آیندبه گزارش گروه استان‌ها باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، زلیخا موردکی مسئول بخش NICU مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس در آیین بزرگداشت روز جهانی نوزاد نارس در بوشهر بیان کرد: نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می‌آیند در معرض خطر مشکلات سلامتی و نیازمند مراقبت‌های خاص و پیگیری همه‌جانبه از ابعاد مختلف سلامت از جمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکه چشم، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی هستند.

او ادامه داد: تیم درمانی بخش NICU این بیمارستان تمام تلاش خود را در برای ارائه مراقبت ایمن و آموزش حمایت همه‌جانبه از والدین به کار گرفته است.

مسئول بخش NICU مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس عنوان کرد: مراقبت گروهی اهمیت زیادی در این امر دارد و حضور درمانگر‌ها مانند کار درمانگر، گفتار درمانگر، روانشناس، مددکار اجتماعی و مشاور شیردهی کمک می‌کند تا توانمندی‌های نوزاد افزایش یابد و عوارض تکاملی ناشی از تولد زودتر از موعد به حداقل برسد.

موردکی تاکید کرد: باید به این امر توجه شود که والدین و سایر اعضای خانواده نقش حیاتی در زندگی و سلامت نوزاد بستری در بخش ویژه را دارند.

نوزادان نارس در معرض خطرات بالقوه‌ای هستند

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس نیز گفت: تولدی که پیش از ۳۷ هفته داخل رحم اتفاق افتد زودهنگام و نارس محسوب می‌شود.

دکتر سید محمد صالح طبیب افزود: نوزادان نارس به دلیل اینکه زودتر از موعد طبیعی متولدشده‌اند بسیاری از مواد مانند کلسیم، فسفر و آهن را به‌طور کامل از مادر دریافت نکرده‌اند و بعد از تولد برای اینکه عقب‌ماندگی رشد خود را جبران کنند نیاز به کالری و پروتئین بیشتر از نوزادان سالم دارند.

او ادامه داد: نوزادان نارس در معرض خطرات بالقوه‌ای هستند که اگر در معرض این خطرات قرار گیرند برای آن‌ها آسیب جانی و معلولیت به وجود خواهد آورد که از این جمله می‌توان به خونریزی مغزی، وقفه تنفسی، پدیده آنتروکولیت نکروزانت NEC و عفونت‌های نوزادی به دلیل نقص سیستم ایمنی نام برد.

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس بوشهر بیان کرد: اگر همه این اتفاقات به‌خوبی طی شود و تحمل تغذیه‌ای نوزاد هم خوب باشد، او در یک دوره سه تا چهار هفته به‌شرط قرار گرفتن بر روی روند وزن گیری مناسب، اینکه تحمل تغذیه را داشته، و خود قادر به حفظ درجه حرارت در خارج انکوباتور باشد، قابل ترخیص است.

آیین بزرگداشت روز جهانی نوزاد نارس در مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس بوشهر و با حضور رئیس بیمارستان، معاونین، گروه پزشکی اطفال، کادر پرستاری نوزادان و تعدادی از اطفال با سابقه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان برگزار شد.

هفدهم نوامبر (۲۶ آبان ماه) با توجه به اهمیت موضوع در نظام ارائه خدمات سلامت به نام روز جهانی نوزاد نارس نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.