چه کسانی از پایین بودن قیمت بنزین بیشترین نفع را می‌برند؟

بیشترین نفع پایین بودن قیمت بنزین در ایران و به عبارت دیگر سوبسید پرداختی دولت برای تعدیل قیمت بنزین، بیشتر به جیب چه کسانی می‌رود؟

چه کسانی از پایین بودن قیمت بنزین بیشترین نفع را می‌برند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در ایران بیش از ۵ هزار تومان است، یعنی دولت تا قبل از اقدام اخیرش که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه را ۱۵۰۰ و قیمت آزاد آن را ۳۰۰۰ تومان اعلام نمود، بیش از ۴ هزارتومان سوبسید بابت هر لیتر بنزین پرداخت می‌کرد. یعنی تا قبل ازاین ١٥ درصد از مجموع یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود، متعلق به ایران بود. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دادیم و از این مقدار با قیمت قبلی ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یافت، که با فزایش قیمت جدید، مقدار کمی از آن (یارانه پرداختی به ثروتمندان) کاهش یافت.

طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال ۱۳۸۹ باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های جانبی به تدریج تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد که این برنامه نیز با قیمت هزار تومانی بنزین تاکنون عملی نشده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که ارزانترین قیمت بنزین بین کشور‌های همسایه ایران به ترکمنستان با قیمت نزدیک به ۶ هزار تومان تعلق دارد، یعنی تا قبل از گرانی بنزین در ایران، ارزانترین بنزین منطقه حدود ۵ هزار تومان گرانتر از قیمت بنزین در کشور ما بود. گرانترین بنزین نیز در ترکیه با حدود ۱۷ هزار تومان توزیع می‌شود که البته این قیمت، متناسب با نوسانات قیمت نفت در جهان و سایر عوامل مرتبط، به طور روزانه در حال تغییر است و گاهی از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرده است، هم‌اکنون نیز قیمت یک باک بنزین در ترکیه به حدود ۵۰۰ هزار تومان بالغ می‌گردد.

برخی از افراد با آگاهی از این اطلاعات، بلافاصله به درآمد سرانه کشور‌های مذکور اشاره می‌کنند و می‌گویند که اگر قیمت بنزین در این کشور‌ها بالاتر است، درآمد افراد هم به همان نسبت، بالاتر است و این در حالی است که اولاً سایر هزینه‌های زندگی نیز (به‌جز قیمت خودرو و برخی اقلام مشابه) در اکثر این کشور‌ها بالاتر از ایران است و ثانیاً با توجه به این‌که هزینه‌های زندگی در برخی کشور‌ها بیشتر، در برخی هم‌سطح و در برخی دیگر کمتر از درآمد سرانه است، لذا این موضوع نمی‌تواند مبنای درستی برای مقایسه باشد. در واقع با این‌که درآمد سرانه ایران در بین کشورها، قبلاً در حد بالا و اکنون در حد متوسط به بالا قرار دارد، اما این مؤلفه نمی‌تواند مبنای تحلیل درآمد و هزینه‌ها قرار گیرد.

اما بیشترین نفع پایین بودن قیمت بنزین در ایران عاید چه کسانی می‌شود و به عبارت دیگر سوبسید پرداختی دولت برای تعدیل قیمت بنزین، بیشتر به جیب چه کسانی می‌رود؟

به‌نظر می‌رسد بیشترین مقدار سوبسید و به عبارت بهتر، سود ناشی از پایین بودن قیمت بنزین و گازوئیل در ایران در گام نخست به کشور‌های همسایه تعلق می‌گیرد که اکنون سوخت تولید شده و در گذشته سوخت خریداری شده توسط ایران (قبلاً بنزین و گازوئیل ایران با مبالغ گران خریداری می‌شد و با قیمت یارانه‌ای توزیع و بخشی از آن قاچاق می‌شد) را از طریق قاچاق به یغما می‌بردند.

قاچاقچیان ایرانی و خارجی سوخت ایران، دومین گروهی هستند که به‌رغم غارت و تاراج ثروت کشور، از بخش قابل توجهی از این سوبسید بهره‌مند می‌شدند.

گروه سوم که تاکنون بیشترین سوبسید عایدشان شده است، افراد ثروتمند و قدرتمندی است که مالک خودرو‌های متعدد عمدتاً پرمصرف هستند و دائماً در حال سیر و سفر و گشت و گذار هستند، بنابراین اگرچه معمولاً این‌گونه اعتراضات خیابانی به نام مستضعفین و محرومین جامعه تمام می‌شود، اما بررسی سر و وضع و زندگی بیشتر معترضین، بیانگر این واقعیت است که ذینفعان واقعی کسانی هستند که این موضوع را بهانه‌ای برای دستیابی به اهداف پلیدشان قرار داده‌اند.

البته ممکن است که خواسته یا ناخواسته در بین این جماعت، افرادی هم حضور داشته باشند که مسافرکشی و باربری تنها منبع درآمد آنهاست که البته خودروی بیشتر این گروه از جمله تاکسی‌ها، دوگانه‌سوز است و افزایش قیمت بنزین تأثیر چندانی در کاهش درآمد آن‌ها ندارد و لذا تردیدی وجود ندارد که گردانندگان اصلی اعتراضاتی که به آشوب و اغتشاش منتهی می‌شود، افراد ضدانقلاب و مزدوری هستند که دست در دست بیگانگان دارند.

کلام آخر اینکه اگرچه دولت یازدهم و دوازدهم در موضوعاتی مانند برجام مرتکب اشتباهاتی شدند اما چنانچه در مورد افزایش قیمت بنزین قبلا برای تامین پیش نیازها چاره اندیشی  می‌کرد، این اقدام قابل ملامت نبود. 

به‌عنوان‌مثال، دولت قبل از اعلام افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، می‌بایست اقدامات لازم برای جبران گرانی قیمت سوخت در قالب طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در اموری مانند توسعه و به روزرسانی ناوگان حمل و نقل و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی راه‌ها، کاهش هزینه‌های درمان، کاهش هزینه‌های آموزش، اختصاص حقوق بیکاری، کاهش هزینه‌های مسکن، افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو، جلوگیری از تداوم قاچاق سوخت و امثال آن و یا در نهایت افزایش حقوق معلمین، کارمندان، کارگران و کارکنان مراکز درمانی را در دستور کار قرار می‌داد و عملاً یکی یا بخشی از این طرح‌ها را اجرا می‌کرد.

این در حالی است که دولت تدبیر و امید، در زمان مناسبی این تصمیم را اتخاذ نکرد بلکه افزایش قیمت هم در حدی نبود که بتواند مانع از ادامه قاچاق سوخت یا حذف سوبسید شود.

بدتر این‌که، تحت تأثیر شرایط پس از اعلام نرخ جدید، به جای برنامه‌ریزی برای اجرای روش‌های جبرانی منطقی (هدفمندسازی یارانه‌ها)، مرتکب خطای بعدی یعنی افزایش یارانه‌های نقدی و تعهد به استمرار آن شد و این نیز در حالی است که اولاً در گذشته آن را تقبیح نموده و گداپروری اعلام نموده بود و ثانیاً این نکته را مورد غفلت قرار داده است که تداوم آن (به‌خصوص با توجه به کاهش قیمت نفت)، در آینده می‌تواند همین دولت و دولت‌های بعدی را برای تأمین بودجه مورد نیاز یارانه‌ها با مشکلات جدی مواجه سازد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: بنزین ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۱۸:۴۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بسیارمنطقی ودرست ب چو د
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام
من بنزین مازاد بر مصرفمو لیتری 2500 میفروشم. یه کاسبی هم واسه ما راه انداختن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
من 2400 میفروشم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۰۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
یکی به این طراح سهمیه بگه ۳۰ لیتر بنزین سهمیه فقط میشه استارت زد مهندس ...
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۵۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
مترو - اتوبوس - بی آر تی
این همه زیرساخت فقط واسه عمه من ایجاد نشده واسه شماهاس
Iran (Islamic Republic of)
M73
۱۲:۰۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
ما که حقوقمون زیر خط فقر هست یه پیکان مدل ۸۰هم داریم جز ضرر گرون کردن بنزین چیز دیگه عایدمون نمیشه . من یک بیمار ام اسی هستم برای خرج درمانم حتی موندم . خواهشا یکی جواب مارو بده . با ۵۵تومن زیادتر به نظرتون چیکار میشه کرد پول بنزین بشه؟پول ویزیت دکتر بشه؟چی بشه؟ کاش یکم به فکر ماهم بودین.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۳۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام
تلفن(شورای امنیت ملی) رو بگذارید .
مردم خودشون پیگیری کنند .



باشگاه خبرنگاران جوان لطفا خودت جوآب بده
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۰:۳۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
یه مقاله درباره قیمت وامکانات خودرو ما با همسایگان ما هم بنوسید
نه فقط بنزین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آیا میدانید حقوق واقعی یک کارگر ساده در ایران باید حدود سی و پنج میلیون تومان باشد ولی کمتر از دو میلیون تومان است
اگر همه قیمتها واقعی شود هر کارگر ایرانی میتواند پنج هزار لیتر بنزین شش هزار تومانی بخرد ولی در حال حاضر فقط میتواند پانصد لیتر بنزین با حقوق ماهانه خریداری کند در نهایت نتیجه میگیریم حتی بنزین هزار تومانی در ایران از بنزین یک دلاری در خارج گرانتر است .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۲۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بنزین باید با قیمت جهانی حتی ۱۰۰۰ تومان گرونتر توزیع شه،هم قدر عافیت میدونن و هم مصرف میاد پایین و هم قاچاق از بین میره، از اون اولش اشتباه کردن، ایقدر بنزین مفت دادن که خیلی ها عادت کردن و اون رو کردن منبع درآمد از تاکسی و باربری و پیک موتوری گرفته تا قاچاق، اگه از اولش گرون که نه همون قیمت جهانی یا قیمت اصلی با تمام هزینه استخراج و پالایش و توزیع، مردم هم با اون و شرایط اون قیمت خودشون رو وفق می دادن و الان کاسه چه کنم کنم دست نمی گرفتن،خیلیا از همین قشر پایین هم جاهای دیگه کلی هزینه و خرج الکی میکنن حالا اینجا شده واسشون دردسر همش هم حرف اضافه و گرنه بنزین مشکل اصلی نیست خودتون ببینین تو سطح جامعه همه چی گرون شده، ارزش پول مون خیلی پایین هستش، و بحث انرژی باید همه چی از خارج ایران گرون تر باشه، اگر هم دولت می خواد سوبسید بده جایی دیگه مثل بهداشت و آموزش و.‌.‌‌....بده، این بنزین باید قیمتش می رفت بالا، الان هم کم رفته باید بازم بیشتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۰۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اگه حرفت از روی ناراحتی هست که هیچی ولی اگه حرف دلت هست معلومه شما هم پشتت به کارت سوخت های یکبار مصرف چند هزار لیتر در ماه گرم هستش
Iran (Islamic Republic of)
Hojat
۱۱:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
افرین چه متنی ایول خوب حرف میزنی ها رد شدنی از کوچمون یادم بنداز یه ابنبات چوبی بدم دستت جایزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
لطفا تیتر بزن چه کسانی ضرر میکنند؟

دسته اولم : اونایی که با ماشین شخصیشون مسافرکشی میکنند و مجبور میشن به کرایه اضافه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چرا قیمت بنزین را همان 5000 تومان که قیمت تولید آن است، نمی کنید. این به عدالت نزدیکتر است
Iran (Islamic Republic of)
ف س
۱۰:۰۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اینترنت هارو توروخدا وصل کنید..خواهش میکنیم پیگیر این موضوع باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
میخای بری تو اینستاگرام استوری بزاری. خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
من باموتور کارمیکنم رفتم ثبت نام برای کارت سوخت ثبت نام نمیکنند بخاطر اینکه مدلش 87 آخه من اگه پول داشتم مدل بالا ترشو میخریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دلم میسوزه واسه اونی که نیسان وانت داره یا مسافر کش شخصی خرج خونوادشو با اون میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز خیلی ها این را هم ندارند. باید به فکرضعیف ترین اقشار جامعه هم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اگه سهمیه بندی کار درستی بود پس چرا چند سال خبری ازش نبود ؟
لااقل میشد هر سال چند صد تومن رفت روش تا اینکه یه شبه سه برابر بشه اونم بعد این همه گرونی و تورم ...درضمن مگه الانم اوضاع واسه قاچاقچیا فرقی کرده همین الانشم حداقل چهاربرابر سود میکنن فقط گرونیو بیشتر کردین این نظارتام ماه اول به ماه دوم نکشیده تموم میشه شهرای دیگه که هیچی خبرنگار پامیشه میره خیابون از مردم میپرسه گرون شده یا نه بازرس و اینا هیچی ..تا همین الان مگه چه قدر تونستین جلوی تورمو بگیرین ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز خیلی ها این را هم ندارند. باید بیشتر از همه به فکر ضعیف ترین قشر باشیم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
کسی بنزین را قاچاق نمیکنه // گازوییل را قاچاق میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
پرفسور یه سری به جاده های ترکیه بزن تا ببینی بنزین هم قاچاق میشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قاچاقچیها فقط دو تومن کمتر سود میکنن مثلا جای ۱۰ تومن ۸ تومن میمونه براشون
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قاچاقچی بنزین را مستقیما با تانکر از پالایشگاه قاچاق میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
برادر خبرنگار من همه ما ايراني ها ميدانيم كه نرخ واقعي بنزين خيلي بيشتر از اينهاست ولي و ولي مشكل ما اينجاست كه دولت ابتدا مي بايست ناوگان حمل و نقل عمومي ، گراني مسكن، گراني اتومبيل ، حقوق كارمندان و هزاران مشكل ساده ديگر را حل ميكرد بعد قيمت بنزين را اصلا همانند نرخ جهاني تعيين ميكرد
نه اينكه به جاي حل كردن مشكلات خيلي ساده قبل يه مشكل بزرگ ديگه اضافه كند
دولت در جريان باشد كه در همين شهر ما قبلا خيلي ها يارانه نميخواستن. ولي ديروز كه تو بانك بودم تعداد زيادي را ديدم كه در حال انجام كارهاي وصل شدن يارانه بودند قول ميدهم دولت در پرداخت يارانه و كمك معيشتي كم مي آورد

در ضمن ما معترض هستيم و معترض خواهيم ماند ولي تمام دنيا بداند تا پاي جان پاي نظام و رهبرمان خواهيم ماند و اجازه نمي دهيم بيگانه اي كوچكترين نظري به كشورمام كند
Qatar
سعید
۰۹:۴۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دولت بیاد بنزین همین الان بکنه لیتری۱۰هزلرتوملن و همیشه هم مبناش همین ۱۰ هزار تومان باشد وبه هیچ کس هم یارانه و ...ندهد بجز افرادی که زیر پوشش کمیته امداد و جانبازان هستند...اما متعهد بشه که تا ۱۰ سال ثبات قیمت ها در کل اقتصاد کشور وجود داشته باشد
چرا دولت متوجه نیست،مردم سالهاست که گرانی را تجربه کردند خصوصا زمانی که قرار شد یک جراحی اقتصادی بنام هدفمندی لنجام دهند...چیزی که امروز تحمل مردم را بریده نا امنیی اقتصادیست
مردم به خسته شده اند وقتی که دولت اعلام می کند گوشت کیلوی ۷۹ هزار تومان است اما در بازار کمتر از ۱۰۰ هزار تومان پیدا نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
سولی
۰۹:۴۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
من تو کافینت کار میکنم و یه هفتس هیچچچ پولی نتونستم در بیارم ماهی صد همش حقوق میگیرم که ۱۳۰ تومنشو بیمه میدم ما بقیشم کرایه ، الان سرکارگرم میگه ندارم حقوقتو کامل بدم ، زندگیم ب اندازه کافی نکبتی هس شما دیگ نکبتی ترش نکن
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۰۹:۳۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
همه ی مردم
شوهر من مقصدی که همیشه با تاکسی میرفت ۸ تومن بود امروز ازش ۲۵ گرفتن... بیچاره ها تقصیر ندارن اونا هم بنزین مصرف میکنن...
ولی ما جوونای بدبخت,بدبختر میشیم... چجوری امید داشته باشیم که بچه هم بیاد وسط ...
Iran (Islamic Republic of)
Hosein
۱۰:۱۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اخی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
واسه ثروتمند فرقی نداره چه ارزون باشه چه گرون باشه نهایتا ماهی ۳۰۰ ۴۰۰ بیشتر پول بنزین میده اما فقیر بدبخت بیشتر فقیرتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
پولداری که تو حیاط خونش 3 یا 4 ماشین داره اصلا خیالش نیس
Iran (Islamic Republic of)
y
۰۹:۳۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اصلا این چند روز از مردم حمایت نکردید
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۳۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اون آقای پولدار که میگید هیچوقت دچار مشکل نشده و نخواهد شد مطمئن باشید فقط ادمهای فقیر و بدبخت هر روز له میشن
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۳۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
چه کسانی از پایین بودن قیمت بنزین بیشترین نفع را می‌برند؟ یعنی واقعا نمی دونی چه کسانی ؟ ای عجب مش رجب !!! تمامی بیکاران بی درآمد و کم درآمدان مردم زیر خط فقر اندکی منفعت می بردند و خداوند جل جلاله را شاکر بودند همه به نحوی در حال خدمات رسانی کرایه کشی و حمل بار بودند با خودروهای شخصیشون حتی اونهایی که یه عنوان شغل دومشون بعد از تعطیلی از ادارشون می اومدند کرایه کشی میکردند دانشجویان هم با خودرو پدرشون کرایه کشی و باربری می کردند در حال حاظر که بنزین شده لیتری 3000 تومان همون روزنه امید هم روی اقشار بیکار بی درآمدها و کم درآمدها بسته شد واقعا که یه وقت چش نخورید . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۹:۳۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
با این یارانه معیشتی که دولت میخواد بده چکار میشه کرد؟
با بنزین هزار تومنی هزینه زندگی کمتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دولت اصلا به فکر مردم نیست دروغ نگید
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۰۹:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
الان مردم دارن سود میبرن؟!فشار رو انداختین رو مردم که درست بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
مشکل اصلی ما بنزین نیست! مشکل اصلی ما اینه که مسئولان ما این چند خط زیر را رو زیر پا گذاشتند!!!
امام علی علیه السلام: ان الله تعالی فرض علی ائمه العدل این یقدرو انفسهم بضعفه الناس کی لا یتبیغ بالفقیر فقره (نهج البلاغه, کلام 209؛ کافی, ج 1, ص 410-411)
امام علی علیه السلام: خداوند بر پیشوایان دادگر واجب کرده است که خود را با مردم ناتوان برابر نهند (در وضع زندگی کردن) تا فقر فقرا آنها را پریشان نسازد.
مسئولان (دولت, مجلس, قضائیه) شما که بالاتر از علی نیستید. طبق صریح فرمایش مولا واجب خدایی که شما حقوق تون بیاد پایین تا بتونید مردم کم درآمد رو درک کنید و قوانین تون مثل نفستون از جای گرم بلند نشه!!!! حقوق بالاتر از دو نیم میلیون (اونهم بدون مزایا) لازمه داشته باشید و گرنه بالاتر از اون رو فردای قیامت باید جواب بدید!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قیامت واسه من و توه
Iran (Islamic Republic of)
گلی
۰۹:۱۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
خب حقوقارم سه برابر کنین گرونی هارن بردارین ، مثل همون کشورا ک میگین بنزینشون از ما گرون تره! فقط بلدین زور بگین و حرف خودتونو تایید کنین. واقعا جز تاسف برای این کشور چی میتونم . بیچاره مردم کشورم که شماها قراره خبرنگار و سرانش باشین..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
مردم سود میبرند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۰۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اساتید دانشگاه من - پزشکانی که فقط یک عمل جراحی آنان حقوق سه ماه من است و مولتی میلیاردرهای بازاری و.........همه کسانیکه اگر حتی بنزین لیتری 10هزارتومان هم بشود غمی ندارند باز هم اعتراضی ندارند چون با قیمت خدمات بعدی که ارائه خواهند داد از جیب ملت بیرون میکشند پس تفاوتی به حالشان ندارد و هیچ تاثیری بر زندگی و مخارجشان نخواهد گذاشت ولی برعکس کارگران - کارمندانی که حقوق ثابت دارند..........زیر قیمتهای گرانی پرس خواهند شد...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
"هم‌اکنون نیز قیمت یک باک بنزین در ترکیه به حدود ۵۰۰ هزار تومان بالغ می‌گردد" خوب حداقل حقوق اونجا چقدر؟
گروه اول دولت و مسئولین هستند که سود میبرن چون بنزین رایگان در برخی دستگاه های دولتی توزیع میشه
اگه رایگان هم نباشه حداقل نصف قیمت الان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
همه مردم ایران
Turkey
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
مردم عزیز می بردند که به حمد اله دیگه نمیبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
یه لحظه وایسا ترمز دستیت رو بکش ! ببخشیدا اول دلار رو گرون می کنید بعد با دلار گرون میایید همه چی رو حساب می کنید! حقوق ها رو هم اونجوری حساب می کردید خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قشر آسیب پذیر جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز قیمت خودرو هم در سایر کشور ها مقایسه کنید. به نسبت درآمدشون
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۰۸:۳۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چرا ماشین های گرانقیمت همان پولی را میدهند که پراید میدهد؟ باید قیمت بنزین برای خودروهای گرانقیمت لیتری هزار تومان بشود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام.ما که کارگریم توی روستاهای دور افتاده حمل ونقلمون هم با ماشینهای شخصی و یا مسافرکشهای شخصی صورت میگیری تا سر کارمون هر روز دستمزدمون چقده که کرایه ۵برابر در پی بنزین ۵هزاری بدیم همون قبلشم کم میاوردیم.لطفا درست نظریه کارشناسی بدید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۳۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
الان فهمیدم که بنزین چقدر بد و خطرناک بوده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
به پولدار و قشر ثروتمند اتفاقی نموفته که بالاشهر تو خونه های میلیاردی سه چهارتا ماشین بالای دو میلیارد دارند درامد ماهیانه بالای ۵۰۰میلیون حالا بنزین بشه لیتری لیتری ۵۰هزار تومن قشر متوسط به پایین روزگارش سیاهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بر اساس این گزارش همچنان دولت داره بهای زیادی برای سوبسید پرداختی میده..
مشکل اساسی سوخت مسءله قاچاق است که آن هم مقصر اصلی آن وزارت نفت است که نگاهی به جایگاه داران نداره...سوخت قاچاق از جایگاه داران تامین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
پولدارها بيشترين نقدينگي را در اختيار دارن و بنابراين، با افزايش قيمت بنزين انها بيشتر روي اجناس و دارايي هاي عمده مورد نياز كه دستشون هست خواهند گذاشت پس نه تنها به ضرر اونها نيست بلكه كاملا برعكس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
معلونه از حال و روز ما خبر ندارید . ما بنزین هزار تومانی هم که میزدیم پول نداشتیم زیاد بزنیم . 15 تا بیشتر نمی تونستیم .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام طور خدا در خصوص سهمیه بنزین خودروی معلولین بگین کاری کنند من که یک معلول جسمی و حرکتی هستم و نمی توانم از ناوگان عمومی استفاده کنم و این امر نیز از حقوق شهروندی بنده هست پس حداقل سهمیه بنزینم را زیاد کنند خواهشا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اقشار ضعيف كه از 24 ساعت شبانه روز 20 ساعت خيابان ها را متر مي كنند و هيچ سازماني هم از آنها حمايت نمي كند از جمله پيك موتوري- ميوه فروش وانتي- كارتن جمع كن ها و ............
Iran (Islamic Republic of)
ج
۰۸:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
کسانی که شاسی بلند سوارند وپنج نفرند در یک خانواده شش خودرو دارند عامل اصلی افزایش مصرف سوخت تولید بی رویه وزید شرکت های داخلی ایران خودرو وسایپا بیش از حد نیاز خودرو تولید شده و بیکاری واین که عده ای با مصرف سوخت تفریح می کنند وسر گرم می شوند در مجموع همه مشکلات خاص بخود را دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
مردم طبقه متوسط و ضعیف سود می بردند
Iran (Islamic Republic of)
بیشترین سود
۰۸:۰۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بنزین ارزون بیشترین سود رو کسانی می برن که خودروهای پر مصرف سوار میشن مثل سمند پژو و پراید و کمترین سود نصیب ماشین های خارجی میشه حالا چرا آمدن جلوی سود اکثریت را گرفتن الله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
جوات سوال بالا اینه: مردم بدبخت بیشترین نفع را میبردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
کم کم میگید بنزین سرطانزاست ..... :-)
Iran (Islamic Republic of)
کمالی
۰۷:۵۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اگه بشه ۱۰ هزار تومان کارشناس فارس راضی میشه .
ایشون مطمعنم حتی ۱ بارم خارج از ایران نرفته .
یا اگرم رفته مجانی بردنش .
واگرنه این متنو نمینوشت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
عموم قشرهای مردم !
چند درصدی هستند که بنزین گران و ارزان برایشان فرقی ندارد حتی شده چندتا وانت میخرند که از کارتش استفاده کنند پس فقط عموم مردم را تحت الشعاع قرار میدهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
پیکهای موتوری، میوه فروشان وانتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
محرومان ومستضعفان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
محرومان ومستضعفان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
فعلا ک ۹۰ درصد جمعیت نارحت هستند و ضرر کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
تو را از جیب مردم مایه نگذارید.ً... من که روستایی هستم برای رفتن به شهر که ۱۶۰ کیلومتر فاصله هست ۵۰ هزارتومان باید کرایه بدیم قبلا همین مسیر ۲۰ تومن بود حالا فکر کن بیا برای انجام کارهای اداریشون تقریباً هر روز باید برند شهر ... افزایش قیمت بنزین فقط مارا بدبخت تر می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
y2
۰۸:۱۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
شما 160 کیلومتر 50 هزار ما که برای 35 کیلومتر میرویم 60 هزار تومان می دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۸:۲۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
واقعا همینطوره
آخرین اخبار