بیشترین نفع پایین بودن قیمت بنزین در ایران و به عبارت دیگر سوبسید پرداختی دولت برای تعدیل قیمت بنزین، بیشتر به جیب چه کسانی می‌رود؟

چه کسانی از پایین بودن قیمت بنزین بیشترین نفع را می‌برند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در ایران بیش از ۵ هزار تومان است، یعنی دولت تا قبل از اقدام اخیرش که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه را ۱۵۰۰ و قیمت آزاد آن را ۳۰۰۰ تومان اعلام نمود، بیش از ۴ هزارتومان سوبسید بابت هر لیتر بنزین پرداخت می‌کرد. یعنی تا قبل ازاین ١٥ درصد از مجموع یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود، متعلق به ایران بود. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دادیم و از این مقدار با قیمت قبلی ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یافت، که با فزایش قیمت جدید، مقدار کمی از آن (یارانه پرداختی به ثروتمندان) کاهش یافت.

طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال ۱۳۸۹ باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های جانبی به تدریج تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد که این برنامه نیز با قیمت هزار تومانی بنزین تاکنون عملی نشده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که ارزانترین قیمت بنزین بین کشور‌های همسایه ایران به ترکمنستان با قیمت نزدیک به ۶ هزار تومان تعلق دارد، یعنی تا قبل از گرانی بنزین در ایران، ارزانترین بنزین منطقه حدود ۵ هزار تومان گرانتر از قیمت بنزین در کشور ما بود. گرانترین بنزین نیز در ترکیه با حدود ۱۷ هزار تومان توزیع می‌شود که البته این قیمت، متناسب با نوسانات قیمت نفت در جهان و سایر عوامل مرتبط، به طور روزانه در حال تغییر است و گاهی از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرده است، هم‌اکنون نیز قیمت یک باک بنزین در ترکیه به حدود ۵۰۰ هزار تومان بالغ می‌گردد.

برخی از افراد با آگاهی از این اطلاعات، بلافاصله به درآمد سرانه کشور‌های مذکور اشاره می‌کنند و می‌گویند که اگر قیمت بنزین در این کشور‌ها بالاتر است، درآمد افراد هم به همان نسبت، بالاتر است و این در حالی است که اولاً سایر هزینه‌های زندگی نیز (به‌جز قیمت خودرو و برخی اقلام مشابه) در اکثر این کشور‌ها بالاتر از ایران است و ثانیاً با توجه به این‌که هزینه‌های زندگی در برخی کشور‌ها بیشتر، در برخی هم‌سطح و در برخی دیگر کمتر از درآمد سرانه است، لذا این موضوع نمی‌تواند مبنای درستی برای مقایسه باشد. در واقع با این‌که درآمد سرانه ایران در بین کشورها، قبلاً در حد بالا و اکنون در حد متوسط به بالا قرار دارد، اما این مؤلفه نمی‌تواند مبنای تحلیل درآمد و هزینه‌ها قرار گیرد.

اما بیشترین نفع پایین بودن قیمت بنزین در ایران عاید چه کسانی می‌شود و به عبارت دیگر سوبسید پرداختی دولت برای تعدیل قیمت بنزین، بیشتر به جیب چه کسانی می‌رود؟

به‌نظر می‌رسد بیشترین مقدار سوبسید و به عبارت بهتر، سود ناشی از پایین بودن قیمت بنزین و گازوئیل در ایران در گام نخست به کشور‌های همسایه تعلق می‌گیرد که اکنون سوخت تولید شده و در گذشته سوخت خریداری شده توسط ایران (قبلاً بنزین و گازوئیل ایران با مبالغ گران خریداری می‌شد و با قیمت یارانه‌ای توزیع و بخشی از آن قاچاق می‌شد) را از طریق قاچاق به یغما می‌بردند.

قاچاقچیان ایرانی و خارجی سوخت ایران، دومین گروهی هستند که به‌رغم غارت و تاراج ثروت کشور، از بخش قابل توجهی از این سوبسید بهره‌مند می‌شدند.

گروه سوم که تاکنون بیشترین سوبسید عایدشان شده است، افراد ثروتمند و قدرتمندی است که مالک خودرو‌های متعدد عمدتاً پرمصرف هستند و دائماً در حال سیر و سفر و گشت و گذار هستند، بنابراین اگرچه معمولاً این‌گونه اعتراضات خیابانی به نام مستضعفین و محرومین جامعه تمام می‌شود، اما بررسی سر و وضع و زندگی بیشتر معترضین، بیانگر این واقعیت است که ذینفعان واقعی کسانی هستند که این موضوع را بهانه‌ای برای دستیابی به اهداف پلیدشان قرار داده‌اند.

البته ممکن است که خواسته یا ناخواسته در بین این جماعت، افرادی هم حضور داشته باشند که مسافرکشی و باربری تنها منبع درآمد آنهاست که البته خودروی بیشتر این گروه از جمله تاکسی‌ها، دوگانه‌سوز است و افزایش قیمت بنزین تأثیر چندانی در کاهش درآمد آن‌ها ندارد و لذا تردیدی وجود ندارد که گردانندگان اصلی اعتراضاتی که به آشوب و اغتشاش منتهی می‌شود، افراد ضدانقلاب و مزدوری هستند که دست در دست بیگانگان دارند.

کلام آخر اینکه اگرچه دولت یازدهم و دوازدهم در موضوعاتی مانند برجام مرتکب اشتباهاتی شدند اما چنانچه در مورد افزایش قیمت بنزین قبلا برای تامین پیش نیازها چاره اندیشی  می‌کرد، این اقدام قابل ملامت نبود. 

به‌عنوان‌مثال، دولت قبل از اعلام افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، می‌بایست اقدامات لازم برای جبران گرانی قیمت سوخت در قالب طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در اموری مانند توسعه و به روزرسانی ناوگان حمل و نقل و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی راه‌ها، کاهش هزینه‌های درمان، کاهش هزینه‌های آموزش، اختصاص حقوق بیکاری، کاهش هزینه‌های مسکن، افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو، جلوگیری از تداوم قاچاق سوخت و امثال آن و یا در نهایت افزایش حقوق معلمین، کارمندان، کارگران و کارکنان مراکز درمانی را در دستور کار قرار می‌داد و عملاً یکی یا بخشی از این طرح‌ها را اجرا می‌کرد.

این در حالی است که دولت تدبیر و امید، در زمان مناسبی این تصمیم را اتخاذ نکرد بلکه افزایش قیمت هم در حدی نبود که بتواند مانع از ادامه قاچاق سوخت یا حذف سوبسید شود.

بدتر این‌که، تحت تأثیر شرایط پس از اعلام نرخ جدید، به جای برنامه‌ریزی برای اجرای روش‌های جبرانی منطقی (هدفمندسازی یارانه‌ها)، مرتکب خطای بعدی یعنی افزایش یارانه‌های نقدی و تعهد به استمرار آن شد و این نیز در حالی است که اولاً در گذشته آن را تقبیح نموده و گداپروری اعلام نموده بود و ثانیاً این نکته را مورد غفلت قرار داده است که تداوم آن (به‌خصوص با توجه به کاهش قیمت نفت)، در آینده می‌تواند همین دولت و دولت‌های بعدی را برای تأمین بودجه مورد نیاز یارانه‌ها با مشکلات جدی مواجه سازد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: بنزین ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۱۸:۴۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بسیارمنطقی ودرست ب چو د
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام
من بنزین مازاد بر مصرفمو لیتری 2500 میفروشم. یه کاسبی هم واسه ما راه انداختن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
من 2400 میفروشم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۰۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
یکی به این طراح سهمیه بگه ۳۰ لیتر بنزین سهمیه فقط میشه استارت زد مهندس ...
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۵۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
مترو - اتوبوس - بی آر تی
این همه زیرساخت فقط واسه عمه من ایجاد نشده واسه شماهاس
Iran (Islamic Republic of)
M73
۱۲:۰۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
ما که حقوقمون زیر خط فقر هست یه پیکان مدل ۸۰هم داریم جز ضرر گرون کردن بنزین چیز دیگه عایدمون نمیشه . من یک بیمار ام اسی هستم برای خرج درمانم حتی موندم . خواهشا یکی جواب مارو بده . با ۵۵تومن زیادتر به نظرتون چیکار میشه کرد پول بنزین بشه؟پول ویزیت دکتر بشه؟چی بشه؟ کاش یکم به فکر ماهم بودین.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۳۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام
تلفن(شورای امنیت ملی) رو بگذارید .
مردم خودشون پیگیری کنند .



باشگاه خبرنگاران جوان لطفا خودت جوآب بده
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۰:۳۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
یه مقاله درباره قیمت وامکانات خودرو ما با همسایگان ما هم بنوسید
نه فقط بنزین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آیا میدانید حقوق واقعی یک کارگر ساده در ایران باید حدود سی و پنج میلیون تومان باشد ولی کمتر از دو میلیون تومان است
اگر همه قیمتها واقعی شود هر کارگر ایرانی میتواند پنج هزار لیتر بنزین شش هزار تومانی بخرد ولی در حال حاضر فقط میتواند پانصد لیتر بنزین با حقوق ماهانه خریداری کند در نهایت نتیجه میگیریم حتی بنزین هزار تومانی در ایران از بنزین یک دلاری در خارج گرانتر است .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۲۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بنزین باید با قیمت جهانی حتی ۱۰۰۰ تومان گرونتر توزیع شه،هم قدر عافیت میدونن و هم مصرف میاد پایین و هم قاچاق از بین میره، از اون اولش اشتباه کردن، ایقدر بنزین مفت دادن که خیلی ها عادت کردن و اون رو کردن منبع درآمد از تاکسی و باربری و پیک موتوری گرفته تا قاچاق، اگه از اولش گرون که نه همون قیمت جهانی یا قیمت اصلی با تمام هزینه استخراج و پالایش و توزیع، مردم هم با اون و شرایط اون قیمت خودشون رو وفق می دادن و الان کاسه چه کنم کنم دست نمی گرفتن،خیلیا از همین قشر پایین هم جاهای دیگه کلی هزینه و خرج الکی میکنن حالا اینجا شده واسشون دردسر همش هم حرف اضافه و گرنه بنزین مشکل اصلی نیست خودتون ببینین تو سطح جامعه همه چی گرون شده، ارزش پول مون خیلی پایین هستش، و بحث انرژی باید همه چی از خارج ایران گرون تر باشه، اگر هم دولت می خواد سوبسید بده جایی دیگه مثل بهداشت و آموزش و.‌.‌‌....بده، این بنزین باید قیمتش می رفت بالا، الان هم کم رفته باید بازم بیشتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۰۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اگه حرفت از روی ناراحتی هست که هیچی ولی اگه حرف دلت هست معلومه شما هم پشتت به کارت سوخت های یکبار مصرف چند هزار لیتر در ماه گرم هستش
Iran (Islamic Republic of)
Hojat
۱۱:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
افرین چه متنی ایول خوب حرف میزنی ها رد شدنی از کوچمون یادم بنداز یه ابنبات چوبی بدم دستت جایزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
لطفا تیتر بزن چه کسانی ضرر میکنند؟

دسته اولم : اونایی که با ماشین شخصیشون مسافرکشی میکنند و مجبور میشن به کرایه اضافه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چرا قیمت بنزین را همان 5000 تومان که قیمت تولید آن است، نمی کنید. این به عدالت نزدیکتر است
Iran (Islamic Republic of)
ف س
۱۰:۰۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اینترنت هارو توروخدا وصل کنید..خواهش میکنیم پیگیر این موضوع باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
میخای بری تو اینستاگرام استوری بزاری. خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
من باموتور کارمیکنم رفتم ثبت نام برای کارت سوخت ثبت نام نمیکنند بخاطر اینکه مدلش 87 آخه من اگه پول داشتم مدل بالا ترشو میخریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دلم میسوزه واسه اونی که نیسان وانت داره یا مسافر کش شخصی خرج خونوادشو با اون میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز خیلی ها این را هم ندارند. باید به فکرضعیف ترین اقشار جامعه هم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اگه سهمیه بندی کار درستی بود پس چرا چند سال خبری ازش نبود ؟
لااقل میشد هر سال چند صد تومن رفت روش تا اینکه یه شبه سه برابر بشه اونم بعد این همه گرونی و تورم ...درضمن مگه الانم اوضاع واسه قاچاقچیا فرقی کرده همین الانشم حداقل چهاربرابر سود میکنن فقط گرونیو بیشتر کردین این نظارتام ماه اول به ماه دوم نکشیده تموم میشه شهرای دیگه که هیچی خبرنگار پامیشه میره خیابون از مردم میپرسه گرون شده یا نه بازرس و اینا هیچی ..تا همین الان مگه چه قدر تونستین جلوی تورمو بگیرین ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز خیلی ها این را هم ندارند. باید بیشتر از همه به فکر ضعیف ترین قشر باشیم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
کسی بنزین را قاچاق نمیکنه // گازوییل را قاچاق میکنن
United Arab Emirates
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
پرفسور یه سری به جاده های ترکیه بزن تا ببینی بنزین هم قاچاق میشه....
۱۲۳۴