داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از علت کمبود داروی آنفلوانزا در داروخانه‌ها تا تزریق واکسن HPV از سال ۹۹

این هفته در میان اخبار حوزه بهداشت و پزشکی به سراغ علت کمبود داروی آنفلوانزا در داروخانه‌ها رفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

تولید واکسن HPV توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی/ تزریق واکسن از سال ۹۹ آغاز می‌شود

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تزریق واکسن HPV ( ویروس پاپیلومای انسانی) به دختران نوجوان در یک استان خبر داد و گفت: واکسن HPV توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی تولید شده و برنامه ریزی های لازم برای اضافه شدن این واکسن به واکسیناسیون کشوری، صورت گرفته است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: واکسن HPV ( ویروس پاپیلومای انسانی) ایرانی در مرحله نخست به دختران نوجوان تزریق می شود چرا که بهترین اثربخشی واکسن تزریق آن در دختران نوجوان  است.

او ادامه داد: برنامه ریزی کرده ایم تا در مرحله نخست  واکسن HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) دانش بنیان ایرانی را به دختران نوجوان ۱۴ ساله در استان فارس تزریق کنیم.

تولید ۲۰ داروی‌های تک در کشور/ رتبه هفتم داروسازی ایران در دنیا

شاهین آخوندزاده با بیان این که ایران در دو سال گذشته از نظر تولید علم در منطقه اول بوده و با فاصله نسبت به کشور ترکیه از نظر تعداد مقالات و ارجاعات قرار داشته است، گفت: به طور اخص برنامه امروز هم‌اندیشی بین مراکز تحقیقاتی علوم دارویی، مراکز رشد و صنعت داروسازی بوده و علت آن نیز این است که در تولید علم داروسازی رتبه ۷ دنیا از نظر استنادات و ۸ دنیا از نظر تعداد مقالات را داریم و پتانسیل تولید علم ما باید به محصول تبدیل شود که خوشبختانه صنعت داروسازی از این نظر نمونه است و در اوج تحریم روی پای خود هستیم.

وی افزود: حدود ۹۶ درصد داروهای مصرفی و ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی را تولید می‌کنیم که نشان می‌دهد علم تولیدشده در دانشکده‌های داروسازی به خوبی استفاده می‌شود. همچنین ۲۰ داروی بیوتکنولوژی «های‌تک» را که عمدتا در درمان سرطان و بیماری‌های روماتولوژی کاربرد دارند، تولید می‌کنیم که از این نظر رتبه بالایی در منطقه داریم.

توزیع ۸۰۰ هزار داروی درمان آنفلوانزا از فردا/ علت کمبود داروی آنفلوانزا در داروخانه‌ها

مهرعلیان مدیرکل اداره دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به جزئیات محموله وارداتی و علت کمبود داروی درمان آنفلوانزا (تامفیلو) در شبکه بهداشت و داروخانه ها اظهار کرد: این دارو در معاونت بهداشتی داشگاه های علوم پزشکی توزیع می شود و وقفه ای برای تولید آن رخ داد.

مدیرکل اداره دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو  با اشاره به علت کمبود مقطعی آن اظهار کرد: داروهای معاونت بهداشتی چرخه ای برای تهیه دارد، بر طبق فرآیند در نظر گرفته شده پیش از شروع سال فراخوان در سازمان غذا و دارو اعلام می شود و تولیدکنندگان یا واردکنندگان دارو، داروهای معاونت بهداشتی را تامین می کنند، برای داروی استامینوویر یا داروی درمان آنفلوانزا یک شرکت تولیدکننده دارو در رقابت با سایر تولیدکنندگان در فراخوان پیروز شده بود و قرادارد تامین برای سال ۹۸ بسته شد.

وی ادامه داد: متاسفانه تولیدکننده داخلی داروی درمان آنفلوانزا ناگهان در نزدیکی فصل پاییز  اعلام کرد که با وجود تامین ماده اولیه شرایط تولید این دارو را ندارد و ما با شرایط غیر مترقبه ای مواجه شدیم چرا که در نزدیکی فصل پاییز تامین دارو مشکل است و بلافاصله از منابع فوریتی دارو  برای تامین نیاز  داروی درمان آنفلوانزا کشور کمک گرفتیم.

زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی وزارت بهداشت/ ۴ هزار پرستار تا پایان سال جذب می‌شوند

سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در حاشیه برپایی آزمون استخدام کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد : آزمون استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور بیش از ۱۰۸ هزار داوطلب از سراسر كشور برگزار شد.

وزارت بهداشت به منظور تامین نیروی انسانی بیمارستان‌های جدید و مراکز در حال توسعه، ​از سازمان امور استخدامی کشور درخواست ۴۰ هزار نیروی جدید کرده بود که با به استخدام ۱۰ هزار نفر موافقت شد.

وی با بیان اینکه آزمون استخدامی امروز آزمون در سراسر کشور برگزار شد، گفت: پذیرفته شدگان آزمون در نقاط مختلف مشغول به کار می شوند  که ۲۶ درصد از پذیرفته شدگان در مناطق محروم مشغول به کار خواهند شد، همچنین حدود ۵ هزار و ۴۰۰ نفر از شرکت کنندگان ایثارگر هستند که طبق قانون جدید آن‌ها هم باید در آزمون شرکت می‌کردند و از مجموع ۱۰ هزار نفری که قرار است  به کار گرفته شوند ۲۵ درصد از ایثارگران خواهند بود.

این روغن گیاهی تقلبی را نخرید + سند

مهناز خانوی، مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا ودارو در نامه ای روغن خراطین با برند آرمان را غیرمجاز معرفی کرد و گفت: روغن خراطین برند آرمان محصولی تقلبی و فاقد محوز تولید، فروش و واردات از سازمان غذا و دارو است.

پیشنهاد «وصل اینترنت» هدیه خاص وزیر بهداشت به دانشجویان

سعید نمکی وزیر بهداشت عصر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی سیمرغ که در فرهنگسرای خاوران برگزار شد، اظهار کرد: من امیدوارم بچه هایی در این دانشگاه تربیت شوند که ابعاد ظریف هنری را داشته باشند؛ چراکه هنر باید با پزشکی آمیخته شود.

او با بیان اینکه یکی از ماندگاری‌های هنر این است که همراه با زبان لطافت باشد، گفت: هنرمندان ماندگار این سرزمین کسانی هستند که با لطافت سخن گفته‌اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: هنر زبان گفتمان زیبایی‌ها است و اگر زمختی همراه با هنر باشد، لطافت ندارد چراکه هنر باید آیینه تمام عیار خوبی و لطافت باشد.

فعالیت ۱۱ مرکز پیوند کبد در ایران / تمرکز تخصیص پیوند اعضا در وزارت بهداشت

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در پنجمین کنگره هپاتو پانکراتو بیلیاری و پیوند کبد تهران و مراسم هزارمین پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران اظهار کرد: باید تلاش کنیم زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری لازم برای ارتقاء جایگاه پیوند کبد در ایران فراهم شود و امروز از نظر زیرساخت‌ها در نقطه مطلوبی قرار داریم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت افزود: ۱۱ مرکز پیوند کبد با افتتاح مرکز فیروزگر یزد فعال هستند و از نظر کمی به نقطه مطلوبی رسیده‌ایم و از این پس تمرکز ما بر روی کیفیت کار پیوند است.

او بیان کرد: افتخاراتی مانند هزارمین پیوند کبد در بیمارستان امام خمینی با وجود همه تنگنا‌های کشور رخ داده است و ما توانسته‌ایم کارنامه درخشانی در این حوزه داشته باشیم.

شادنوش با اشاره به تجمیع پیوند اعضا در وزارت بهداشت تصریح کرد: با تمرکز تخفیف و مدیریت پیوند توانسته‌ایم وجهه نامناسب پیوند اعضا که به دلیل مسائل اهدا از زنده در پیوند کلیه رخ داده بود از بین ببریم.

تحویل چهارمین محموله پانسمان بیماران پروانه‌ای به خانه «ای بی»

سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به موضوع تحریم پانسمان های میپلکس برای بیماران پروانه ای یا «ای بی» و تحویل محموله جدید پانسمان به خانه ای بی اظهار کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران محموله جدید پانمسان میپلکس مورد نیاز بیماران ای بی را در اختیار خانه ای بی قرار داد.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو  ادامه داد: آخرین پارت پانسمان بیماران ای‌بی در مرداد ماه تحویل خانه ای‌بی شده بود و اکنون چهارمین محموله پانسمان بیماران پروانه ای در اختیار بیماران ای‌بی قرار گرفت.

صفوی با بیان اینکه شرکت سوئدی تامین کننده پانسمان ای بی ایران را در لیست تحریم ها قرار داده است، گفت: نماینده این شرکت پس از تشدید تحریم ها از ایران خارج شد و اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو  به دنبال چالش تامین پانسمان برنامه ریزی های لازم را انجام داد و از سال گذشته تاکنون پانسمان مورد نیاز بیماران پروانه ای را به کمک شرکت های فوریتی  و با دور زدن تحریم‌ها تامین می کنیم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروبا اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مشکل بیماران پروانه ای در پانسمان از طرف خانه ای اظهار کرد: مدیرعامل خانه ای موضوعاتی را درباره کمبود پانسمان و مشکلات بیماران پروانه ای مطرح کرده بودند که به دنبال این مسئله جلسه مشترکی با مدیرعامل خانه ای بی برگزار کردیم تا بتوانیم بیش از پیش به بیماران پروانه ای کمک کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار