کودکان اعضای انگلیسی داعش به کشورشان باز می‌گردند

دولت انگلیس در پی فشار نهاد‌های بین المللی و افکار عمومی به ناچار با ورود شماری از کودکان اعضای انگلیسی داعش موافقت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از فروپاشی گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق‏، دولت انگلیس در پی فشار نهاد‌های بین المللی و افکار عمومی به ناچار با ورود شماری از کودکان اعضای انگلیسی داعش موافقت کرد.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد نخستین گروه از فرزندان اعضای داعش از اردوگاهی در شمال شرق سوریه به انگلیس بازگردانده می‌شوند.

دولت انگلیس اطلاعات بیشتری درباره چگونگی انتخاب این کودکان و اینکه آنان نزد چه کسانی، در کجا و چگونه نگهداری می‌شوند نداده و علت آن را دلایل امنیتی اعلام کرده است. این در حالی است که گفته می‌شود دست کم شصت فرزند والدین انگلیسی عضو داعش با مادرانشان در سوریه اند.

فشار بر دولت انگلیس برای بازگرداندن فرزندان اتباع انگلیسی عضو داعش زمانی شدت یافت که نوزاد یک زن انگلیسی عضو داعش به علت نبود بهداشت و امکانات درمانی در حال مرگ بود، اما دولت انگلیس نه تنها اجازه نداد این نوزاد و مادرش دست کم برای مداوا وارد کشورشان شوند بلکه حق شهروندی آنان را نیز سلب کرد و چندی بعد این نوزاد فوت کرد و موجی از انتقاد‌ها در نقض حقوق شهروندی و اقدامی مغایر با اصول انسانی علیه دولت انگلیس شکل گرفت.

گروه‌های حقوق بشری و فعالان مدنی، دولت انگلیس را مسئول مرگ این نوزاد و دیگر کودکانی دانستند که بی گناه بوده و صرفا به علت اینکه پدر یا مادرشان عضو داعش اند محکوم به مرگ تدریجی شده اند.

برخی از گروه‌های مدنی نیز دولت انگلیس را در پیوستن نوجوانان این کشور به گروه‌های تروریستی مقصر دانستند و از دولت خواستند توضیح دهد چگونه با وجود کنترل‌های شدید امنیتی، نوجوانان از فرودگاه‌های این کشور به صفوف داعش در عراق و سوریه پیوستند.

وزیر کشور پیشین انگلیس و وزیر خزانه داری کنونی این کشور اعلام کرد تروریست‌های انگلیسی در صورت بازگشت از سوریه با ده سال زندان روبرو خواهند شد.

روزنامه دیلی میل چندی پیش نوشت بر اساس طرح جدید وزارت کشور انگلیس، ورود یا باقی ماندن شهروندان این کشور در محل فعالیت تروریست ها، بدون علت مشخص مثلا شرکت در مراسم سوگواری اعضای خانواده و یا کمک رسانی انسان‌دوستانه، ممنوع خواهد شد. همچنین تروریست‌های تکفیری انگلیسی که به سوریه سفر کنند، در صورت بازگشت به انگلیس تا ده سال زندانی می‌شوند.

به نوشته دیلی میل، پیش بینی می‌شود حدود ۹۰۰ انگلیسی برای کمک داعش به سوریه و عراق رفته باشند.

این روزنامه نوشت، اما از ۴۰۰ بازگشته عضو گروه‌های تروریستی به انگلیس، فقط ۴۰ نفر محاکمه شده اند و ۳۶۰ نفر به علت نبود مدارک کافی، در این کشور آزادند.

بر اساس آمار منتشر شده در انگلیس، بیش از هشت هزار نفر از اتباع اروپایی به صفوف داعش در عراق و سوریه پیوستند. اکنون بازگشت آنان به کابوسی در این کشور‌ها مبدل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار