ترور «مژده» و محکومیت همگانی از سوی جامعه افغانستان

«وحید مژده» یکی از اعضای سابق گروه طالبان، تحلیلگر مسائل سیاسی و از فعالان صلح افغانستان توسط افراد ناشناس در کابل ترور شد که این حادثه موجب بهت گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف این کشور و محکوم کردن آن شده است.

ترور «مژده» و محکومیت همگانی از سوی جامعه افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «وحید مژده» یکی از اعضای سابق گروه طالبان، تحلیلگر مسائل سیاسی و از فعالان صلح افغانستان توسط افراد ناشناس در کابل ترور شد که این حادثه موجب بهت گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف این کشور و محکوم کردن آن شده است.

وحید مژده شامگاه چهارشنبه گذشته زمانی که قصد داشت از منزل خود در منطقه «درالامان» در غرب شهر کابل برای ادای نماز مغرب به مسجدی در نزدیک سفارت روسیه برود، هدف شلیک گلوله دو موتورسیکلت سوار قرار گرفته و کشته شد.

مژده در مهرماه سال ۱۳۷۵ زمانی که کارمند وزارت خارجه دولت افغانستان بود و کابل بدست طالبان سقوط کرد در وزارت خارجه به کارش ادامه داد و با طالبان روابط نزدیکی با هدف تامین صلح در این کشور برقرار کرد.

مژده پس از شکست این گروه در سال ۲۰۰۱ میلادی در کابل حضور داشت و یکی از فعالان سیاسی و طرفدار صلح در رسانه های ملی و بین المللی بود. او همواره در دسترس رسانه ها بود و مصاحبه های زیادی نیز با رسانه ها انجام داد.

مژده در ارتباط با تأمین صلح در افغانستان نیز فعالیت می کرد بطوریکه که در نشست های اخیر دوحه و مسکو برای صلح بین افغانستانی نیز حضور داشت اما وی در این اواخر از روند صلح به رهبری «زلمی خلیل زاد» بشدت انتقاد کرده و گفته بود که صلح خلیل زاد روشی است که داعش را جایگزین طالبان خواهد کرد.

بعد از ترور مژده در شامگاه چهارشنبه وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که پلیس دست بکار شده و در پی بازداشت عاملان این رویداد است اما تاکنون پیشرفتی در این رابطه به رسانه ها گزارش نشده است.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان پس از ترور مژده ابراز تأسف کرد و اعلام کرد: در این حمله تروریستی، وحید مژده یک تحلیلگر سیاسی و کارمند پیشین وزارت امور خارجه به شهادت رسیده است.

رییسجمهوری افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله به مسئولان امنیتی دستور داد که عاملان آن را بازداشت و به نهادهای قضایی بسپارند.

طالبان هم در باره ترور مژده واکنش نشان داد و این عمل را بشدت محکوم کرده و افزود: وحید مژده توسط حلقه‌های وابسته به کشورهای دشمن ترور شده است.

طالبان گفته است که با جان باختن مژده کشور از یک سرمایه با استعداد محروم و نیز نقاب از چهره‌های پنهان ‌شده زیر شعارهای دروغین آزادی بیان برداشته شد.

«عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان لحظاتی پس از ترور مژده به منزل وی رفت و ضمن ابراز تسلیت به اعضای خانواده وی گفت: مژده، نویسنده و تحلیلگر سیاسی با ظرفیت افغانستان بود.

رئیس اجرایی افغانستان افزود: وی به ‌خشونت و حملات تروریستی اعتقاد نداشت و در راستای تأمین صلح و برقراری ثبات و امنیت در افغانستان می ‌کوشید.

عبدالله عاملان ترور این چهره آگاه و سیاسی این کشور را دشمنان صلح، ثبات و آرامش افغانستان دانست و از نیروهای امنیتی خواست که عاملان ترور وی را به کیفر اعمال شان برساند.

تعداد زیادی از مقامات دولتی دیگر و حتی شماری از کارشناسان موافق و مخالف وی نیز اعلام موضع کرده و خواستار بازداشت عاملان ترور شدند.

«احمد سعیدی» استاد دانشگاه و دیپلمات سابق افغانستان نیز در صفحه اجتماعی خود نوشت که ترور مژده یک حادثه دردآور است.

وی افزود: مژده زمانی با حزب اسلامی «گلبدین حکمتیار» همکاری داشت و زمانی هم با طالبان کار می کرد و از وضعیت منطقه بویژه از جریان طالبان آگاهی کاملی داشت.

سعیدی نوشته است که در نظام های دموکراتیک دولت باید تحمل و حوصله شنیدن مخالفان خود را داشته باشند.

سعیدی ابراز نگرانی کرده است که پس از ترور مژده احساس می کند که در این سرزمین هیچکسی مصون نیست و گفت: همه ما از زندگی و نبود مصونیت برای خود نگرانیم.

این دیپلمات سابق افغانستان گفته است که در مواردی زیادی دیدگاه وی با مژده در رابطه به طالبان و گروه های دیگر متفاوت بوده اما با وجود آن مژده یک کارشناس، تحلیلگر و خبرنگاری بود که ترورش یک ضایعه است.

ترور «مژده» و محکومیت همگانی از سوی جامعه افغانستان

«حامد کرزی» رییس‌جمهوری سابق افغانستان نیز در اطلاعیه ای نوشته است که مژده توسط دشمنان صلح و ثبات کشور به شهادت رسیده است.

وی این ترور را هدفمند خوانده و افزوده است که این عمل گام دیگری از سیاست های مغایر ارزشهای انسانی و مخالف حقوق و آزادی های شهروندی در کشور ما را به نمایش می گذارد.

کرزی افزوده است که حملات تروریستی علیه شخصیت ها و تحلیلگران سیاسی نشان می دهد که این اقدامات بازتاب کیفیت جدیدی از جنایت جنگی و حقوق بشری و شهروندی مردم افغانستان است.

رئیس جمهوری سابق افغانستان تأکید کرده است که مردم این کشور تردیدهای جدی در باره خاستگاه و منابع این نوع تروریسم دارند.

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز شهادت مژده را مایه تأثر خود خوانده و نبود وی را ضایعه بزرگی برای جامعه فرهنگی و سیاسی افغانستان دانسته است.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور رئیس جمهوری افغانستان هم در واکنش به ترور مژده نوشته است که شهروندانش افغان از جنگ نفرت دارند. به رغم تفاوت دیدگاهی، شماری زیادی از شهروندان با دیدگاه مژده، اما مرگ وی با نکوهش جمعی همراه شده است.

مرتضوی افزوده است: این رویکرد نشان می ‌دهد که جامعه افغانستان از چند صدایی و تکثرگرایی حمایت می ‌کند.

به اعتقاد مرتضوی، هرچند مژده هیچ رویداد تروریستی را در افغانستان محکوم نکرد، اما ترور وی با نکوهش جمعی همراه شد.

«اکرم اندیشمند» یکی از فعالان افغانستان در باره سابقه سیاسی و کاری وی نوشته است که وحید مژده در سال های نخست دهه هشتاد عضو حزب اسلامی به رهبری حکمتیار  بود که در کمیته فرهنگی این حزب  کار می کرد.

وی عضو هیات نویسندگان نشریه شهادت مربوط حزب اسلامی نیز بود.   مژده در آن سال ها از نویسندگان معروف مجاهدین در پشاور شمرده می شد.

وی سپس از حزب اسلامی فاصله گرفت و روابط نزدیکی با اتحاد اسلامی به رهبری «عبدالرف رسول سیاف» برقرار کرد و پس از آن هم با  حزب جمعیت اسلامی در ارتباط بود.

مژده در  مهرماه سال ۱۳۷۵ زمانی که کارمند وزارت خارجه دولت افغانستان بود کابل بدست طالبان سقوط کرد و او در وزارت خارجه به کارش ادامه داد و با طالبان روابط نزدیکی برقرار کرد.

به نوشته ایرنا، ترور وحید مژده اولین و آخرین ترور شخصیت های سیاسی، فرهنگی، علمی در افغانستان نیست، چند روز پیش نیز یکی از استادان دانشگاه کابل در استان «بغلان» افغانستان هم ترور شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.