آخرین وضعیت بازار اجاره‌بهای پاییزی + جدول

پیشنهاد افزایش قابل توجه اجاره‌بها در مناطق پرتقاضای نیمه شمالی شهر شامل مناطق یک تا پنج، با ناکامی گروهی از موجران روبه‌رو شده است.

آخرین وضعیت بازار اجاره‌بهای پاییزی + جدولبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  قواعد عقد قرارداد اجاره‌بها در پاییز با فصل تابستان کاملا متفاوت است. در این فصل به دلیل کمبود عرضه از سوی موجران و نیز کمبود تقاضای جابه‌جایی یا اجاره جدید از سوی مستاجران، بازار شرایط ویژه‌ای دارد و به همین دلیل عموما هر دو سمت موجران و مستاجران تلاش می‌کنند با یکدیگر برای سکونت به مدت یک سال دیگر توافق کنند.

با این حال به اذعان واسطه‌ها موجرانی که با تصور افزایش قابل توجه اجاره‌بها، قید توافق با مستاجران را زدند و ملک خود را با افزایش بیش از ۵۰ درصدی اجاره‌بها نزد بنگاه‌های ملکی فایل کردند، بسیار زیادند. با این وجود در بسیاری از این موارد، موجرانی که از توافق با مستاجر صرف‌نظر کردند، در صف انتظار اجاره آپارتمان قرار گرفته‌اند و در برخی موارد با گذشت بیش از یک ماه هنوز تقاضای قطعی برای اجاره ملک آن‌ها شناسایی نشده است.

این ماجرا به دو شکل قابل تحلیل و ارزیابی است. از یک‌سو این گروه از موجران با توجه به اینکه ورود کامل بازار مسکن به فاز رکود را حس کرده‌اند، احتمال می‌دهند که به همین نسبت میزان افزایش اجاره‌بها در سال آینده بسیار کمتر از مقادیر رشد امسال و سال گذشته در بازار اجاره خواهد بود؛ بنابراین آن‌ها حاضرند به هر قیمت ممکن آخرین تلاش خود را برای افزایش قابل ملاحظه اجاره‌بها در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری انجام دهند و در نتیجه با انگیزه اینکه بتوانند بهای اجاره ملک خود را یکباره بعضا تا ۱۰۰ درصد افزایش دهند، از توافق با مستاجر فعلی صرف‌نظر کرده‌اند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت‌های پیشنهادی این گروه از موجران از ارزش اجاری ملک در مقایسه با سایر املاک اجاره رفته در همان منطقه بالاتر است، میل به اجاره این آپارتمان‌ها از سوی مستاجران در حال جست‌وجو پایین است و در نتیجه مدت زمان انتظار اجاره برای این موجران افزایش یافته است. در این بین مستاجرانی که گزینه جابه‌جایی را به جای تمدید با قیمت‌های گزاف انتخاب کرده‌اند، اغلب قرارداد اجاره واحد‌های عرضه شده توسط موجرانی را که پس از هفته‌ها انتظار، سرانجام قیمت پیشنهادی خود را تعدیل کرده‌اند، منعقد می‌کنند.

آخرین وضعیت بازار اجاره‌بهای پاییزی + جدول

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار