واشنگتن پست: ترامپ از یک خط قرمز دیگر عبور کرد

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به اخراج وزیر نیروی دریایی آمریکا از سوی رئیس‌جمهور این کشور اشاره و آن را اقدامی خارج از چارچوب توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «در موضوع برکناری ریچارد اسپنسر، ترامپ بی‌پروا از یک خط قرمز دیگر عبور کرد», آمده است: تلاش دونالد ترامپ در دستکاری در روند اجرای عدالتِ نظامی روز یکشنبه نتیجه‌ای نگران‌کننده در پی داشت و او ریچارد اسپنسر را اخراج کرد. طی ۹ ماه گذشته، ریچارد اسپنسر برای منصرف کردن ترامپ از دیکته کردن رفتار‌های خاص در ارتباط با اِدوارد گالاگر عضو سیل‌های دریایی آمریکا تلاش کرد، اما در نهایت، ریچارد اسپنسر به سبب تلاش هایش در راستای نیروی تحت امر خود از کار اخراج شد.

با اخراج ریچارد اسپنسر، ترامپ به صورتی جسورانه از یک خط قرمزی عبور کرد که پیشتر خودش ترسیم کرده بود و سبب معاف شدن ارتش از مداخله هایش شده بود. اما موضوع گالاگر نشان می‌دهد که چگونه یک فرمانده کل قوای تندمزاج و انتقام‎جو آماده نقض محدودیت‌های سنتی برای کمک به هم پیمانان سیاسی در عرصه سیاست خارجی، قوه قضاییه و اکنون مسائل نظامی است.

ریچارد اسپنسر عصر روز یکشنبه از سوی مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، برکنار شد، زیرا اسپر «به شدت از این موضوع آشفته» شده بود که اسپنسر برای انعقاد یک قرارداد خصوصی با کاخ سفید تلاش کرده بود که مانع از صدور دستور مستقیم از سوی رئیس جمهور برای ایجاد اخلال در فرآیند برنامه ریزی شده در ارتباط با نیرو‌های ویژه نیروی دریایی می‌شد. این هیئت قرار بود در این باره تصمیم‌گیری کند که آیا گالاگر- پس از آن که در ماه ژوئیه به سبب گرفتن عکس یادگاری پیروزمندانه در کنار جسد یک زندانی داعش مجرم شناخته شده بود- همچنان عضو آن نیرو‌های ویژه باقی خواهد ماند یا خیر.

منابع اعلام کردند اسپنسر پس از توئیت ترامپ در روز پنجشنبه، برای یافتن یک مصالحه تلاش کرد. اسپنسر در این باره نگران بود که صدور یک دستور مستقیم از سوی ترامپ برای حفاظت از گالاگر -که دو تن از شرکای رودی جولیانی -وکیل شخصی دونالد ترامپ- وکالت او را بر عهده داشتند- اقدام در چارچوب اخلال در روند اجرای عدالت نظامی محسوب می‌شود.

پس از توئیت ترامپ، اسپنسر به میک کالوینی -سرپرست کارکنان کاخ سفید- هشدار داد او بدون داشتن دستور مستقیم از سوی رئیس جمهور نمی‌تواند در ارتباط با پرونده گالاگر کاری از پیش ببرد. او در محافل خصوصی به افراد نزدیک به خود گفته بود که اگر چنین دستوری صادر شود، او احتمالا از سمت خود استعفا خواهد کرد، به جای آن که بخواهد آن دستور را اجرا کند. ژنرال مارک میلی -رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا- عصر روز پنجشنبه با مقامات در کاخ سفید گفتگو کرد تا بتواند جلوِ این اقدام را بگیرد.

نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: تلاش‌های میلی برای کاهش تنش‌ها ظاهرا موفقیت آمیز نبود. یک مقام پنتاگون صبح روز شنبه برای من-پیام فرستاد که «در حال حاضر موشک‌ها به انبارهایشان بازگردانده شدند.»، اما این آتش‌بس، کوتاه مدت بود. در روز شنبه، کاخ سفید می‌خواست بداند آیا اسپنسر تهدید به استعفا کرده است یا خیر و وزیر مشاور نیروی دریایی آمریکا با صدور بیانیه‌ای این موضوع را رد کرد که آشکارا چنین تهدیدی را مطرح کرده است و همچنان در تلاش برای دستیابی به توافقی است که سبب حفاظت از نیروی دریایی در مقابل دستور مستقیم از سوی ترامپ باشد.

یک منبع نزدیک به اسپنسر در ارتباط با تلاش هایش که سبب بازنشسته شدن گالاگر در پایان ماه نوامبر با همان درجه قبلی‌اش می‌شد، گفت: «این یک راه حلی بود که جلوی یک اتفاق ناخوشایند را می‌گرفت.»، اما همانند همیشه این اتفاق نیز به یک فاجعه منتهی شد.

به گفته این منبع، اسپر روز یکشنبه به اسپنسر گفت «رئیس جمهور خواهان کناره گیری شماست.» سپس اسپر در چارچوب تبعیت از خط مشی کاخ سفید اخراج اسپنسر را اعلام کرد.

از نظر مقامات پنتاگون که در این باره سوالاتی را مطرح می‌کردند که آیا اسپر در مقابل ترامپ مقاومت می‌کند یا نه، رویداد‌های روز یکشنبه نگران‌کننده بود. پنتاگون همانند وزارت امور خارجه تحت هدایت مایک پمپئو، اکنون تحت هدایت فردی قرار دارد که به نظر می‌رسد اولویت هایش در راستای تبعیت از رئیسش در کاخ سفید باشد.

در ادامه این مطل آمده است: نامه روز یکشنبه اسپنسر به ترامپ که در آن به پایان دوران کاری‌اش اذعان کرده بود، منعکس کننده موضوع مرتبط با جیم متیس، وزیر دفاع سابق آمریکاست که در ماه دسامبر به سبب وجود یک نگرانی مشابه درباره مداخله غیرعاقلانه ترامپ در تصمیم‌گیری‌های نظامی و امنیت ملی، از سمتش استعفا کرد.

اسپنسر در نامه اش نوشت: من به عنوان وزیر مشاور نیروی دریایی، یکی از مهمترین مسئولیت‌هایی که در قبال افرادم دارم این است که نظم و انضباط را حفظ کنم. من این موضوع را به شدت جدی و ضروری می‌دانم. حاکمیت قانون همان چیزی است که ما را از دشمنانمان متمایز می‌کند. 

از نظر فرماندهان نیروی دریایی که در ارتباط با از بین رفتن انضباط در میان نیروی‌های ویژه نیروی دریایی نگران هستند، نگران‌کننده‌ترین بخش نامه اسپنسر که بود که «من در ارتباط با اصل کلیدی دستور و انضباط، دیگر درک مشترکی با فرمانده کل قوا که مرا به این سمت منصوب کرد، ندارم.»

ترامپ در ماه مارس شروع به لابی کردن با اسپنسر برای معاف کردن گالاگر در ارتباط با انضباط در نیروی دریایی کرد، زمانی که او طی یک تماس تلفنی صبح هنگام به وزیر مشاور نیروی دریایی دستور داد گالاگر را از تیپ خود مرخص کند. از آن زمان، فشار‌های رئیس جمهور تشدید شد.

گالاگر از آن زمان به یک قهرمان تبدیل شد و شبکه تلویزیونی فاکس نیوز او را قربانی فرماندهان انتقام جوی نیرو‌های ویژه نیروی دریایی معرفی کرد. شاید به این دلیل پرونده او در کاخ سفید مورد توجه قرار گرفت که تیم وکالت او شامل دو تن از دوستان ترامپ می‌شد که شرکای قبلی جولیانی بودند: برنارد کریک، کمیسر سابق پلیس در نیویورک و مارک موکاسی، نماینده ترامپ.

نویسنده این مطلب در پایان نوشت: در حالی فاکس نیوز از گالاگر تمجید می‌کرد که افسران بلندپایه کنونی و سابق نیروی دریایی و دیگر واحد‌های منتخب در گفتگو با من اعلام کردند پرونده او از حمایت کمی در میان جامعه نیروی عملیات ویژه برخوردار است. یکی از فرماندهان سابق نیرو‌های ویژه نیروی دریایی گفت حفظ انضباط در میان این واحد‌های نخبه، بسیار مهم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
شما ها مسئولین خودتون اول عبور از خط قرمز بودین بعد دست و پا دراوردین
آخرین اخبار