از روابط غیراخلاقی به اسم ازدواج تا سرنوشت اسف‌بار ۳ تن از زنان معروف مجاهدین خلق/ چه افرادی جذب گروهک منافقین می‌شدند؟

مروری بر زمینه‌ها و پیامد‌های ورود زنان به سازمان تروریستی مجاهدین خلق را از نظر می گذرانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نحوه ورود زنان به فرآیند فعالیت سازمان موسوم به مجاهدین خلق، فصلی شاخص در بازخوانی تاریخچه آن است. مقال ذیل تلاش کرده است که به بازخوانی این فصل بپردازد. امید آنکه مفید آید.

از روابط غیر اخلاقی به اسم ازدواج  تا سرنوشت اسف بار ۳ تن از زنان نامدار مجاهدین خلق  / چه زنانی جذب سازمان منافقین می شدند؟


بیشتربخوانید: نقش منافقین در تحریک صدام برای حمله به ایران/ یک عضو جدا شده از سازمان فاش کرد


تجربه نخست

حضور زنان و دختران در مبارزات مسلحانه نخستین بار در خبری از یکی از خانه‌های تیمی سازمان چریک‌های فدایی خلق منتشر شد. در این درگیری زن و شوهری به نام مهرنوش ابراهیمی و چنگیز قبادی که هر دو دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه تهران بودند، همراه با اسکندر صادقی‌نژاد در حمله ساواک به خانه تیمی آن‌ها در خیابان سرباز کشته شدند. مدتی بعد برخی از اعضای سازمان مذکور در دادگاه محاکمه و فاطمه توکلی ابتدا به حبس ابد و سپس ۱۰ سال زندان محکوم شد. حمید توکلی برادر فاطمه و سعید آرین شوهر او به اعدام محکوم و تیرباران شدند.

در همان ایام خبر دستگیری و شکنجه اشرف دهقان (ربابه دهقانی) منتشر شد. بهروز دهقانی برادر اشرف از دوستان نزدیک و صمیمی صمد بهرنگی بود که در پاییز سال ۱۳۵۰ در اثر شکنجه مأموران شهربانی کشته و شایعاتی درباره سوءرفتار با او در فضای دانشجویی و روشنفکری منتشر شد. اشرف دهقان در سال ۱۳۵۲ با نقشه زیرکانه‌ای از زندان قصر گریخت و پس از انتشار خاطراتش با عنوان «حماسه مقاومت» در عرصه مبارزه با رژیم شاه شهرت زیادی پیدا کرد.

دیدگاه محمد حنیف‌نژاد درباره حضور زنان در سازمان

محمد حنیف‌نژاد یکی از بنیانگذاران اصلی سازمان مجاهدین خلق تعلقات خانوادگی و مخصوصاً ازدواج را مانع بزرگی بر سر راه مبارزه مخفی و تحرک انقلابی می‌دانست. از همین رو سازمان مجاهدین خلق تا قبل از ضربه شهریور سال ۱۳۵۰ اساساً یک سازمان مردانه بود و تا سال ۱۳۴۸ عضوگیری زنان در این سازمان مطرح نبود و پس از طرح هم خیلی جدی گرفته نشد. با وجود این در سال ۱۳۴۸ «گروه زنان» با مسئولیت منصور بازرگان تشکیل شد. در این تاریخ در مرکزیت سازمان طرحی تصویب شد که مشارکت زنان در چارچوب ازدواج کادر‌ها یا وابستگان نزدیک آنان صورت بگیرد تا توجیه تشکیلاتی داشته باشد. با این نگاه حضور زنان در سازمان صرفاً نوعی پوشش امنیتی و اقدامی در جهت توجیه خانه‌های تیمی و روابط تشکیلاتی بود. در آن دوران هنوز سیستم پلیسی شاه و ساواک نسبت به زن‌ها و دخترها، به‌خصوص چادری‌ها حساس نشده بود و آن‌ها می‌توانستند بی‌آنکه سوءظن کسی را برانگیزند اسناد و مدارک سازمانی را جابه‌جا کنند. با تصویب طرح ازدواج اعضای مرکزیت سازمان مجاهدین منصور بازرگان با فاطمه امینی همکلاسی حوری بازرگان در مدرسه رفاه و همکار پوری بازرگان ازدواج کرد. محمد حنیف‌نژاد که اساساً با این کار موافق نبود، سرانجام زیر فشار دیگر اعضای سازمان با پوران بازرگان که ظاهراً از او مسن‌تر هم بود ازدواج کرد. از آن پس هرکسی که خواهری داشت که می‌توانست در فعالیت‌های سازمان منشأ اثر باشد او را آورد، ازجمله محمد حیاتی و احمد و رضا رضایی که خواهرانشان را به سازمان آوردند. در سال ۱۳۵۰ که در اثر فشار ساواک اعضای سازمان مجبور به فرار شدند، زنان نقش مهم‌تری پیدا کردند و درنتیجه تعدادشان در سازمان بیشتر شد. مضافاً بر اینکه دیگر افکار قدیمی هم عوض شد.

جدی شدن حضور زنان در سازمان پس از شهریور ۵۰

پس از ضربه شهریور سال ۱۳۵۰، با جدی شدن ضرورت تدارک خانه‌های تیمی عضوگیری زنان صورت جدی‌تری به خود گرفت و از اواخر زمستان ۱۳۵۰ عضوگیری‌های جدید آغاز شد. همزمان ضرورت ازدواج کادر‌های اصلی و اعضای مرکزیت هم مطرح شد و رضا رضایی با لیلی زمردیان ازدواج کرد. از نیمه دوم سال ۱۳۵۲ با کشته شدن رضا رضایی زمانی که تقی شهرام در کادر مرکزی سازمان قرار گرفت، عضوگیری زنان در سازمان مجاهدین بسیار جدی‌تر و مهم‌تر مطرح شد. مرکزیت جدید برای این کار خود دلایل زیادی را مطرح می‌کرد، ازجمله اینکه زنان پوشش خوبی برای خانه‌های تیمی بودند؛ راحت‌تر از مردان می‌توانستند در شناسایی افراد مورد نظر سازمان فعالیت کنند، کنترل امنیت قرار‌ها و بررسی نشانه‌های سلامتی کادر‌ها را آسان‌تر از مردان می‌توانستند انجام بدهند؛ ترکیب اعضا، به خصوص در سطوح کادر‌های بالا و مرکزی به‌طور نسبی یکدست‌تر می‌شد و نهایتاً رقابت با چریک‌های فدایی خلق که برای زنان حقوق مساوی با مردان قائل بودند.

شیوه عضوگیری زنان در سازمان

عضوگیری زنان بر اساس دو شیوه صورت می‌گرفت؛ اول وجود نسبت خانوادگی زنان و دختران با اعضای سازمان، به‌خصوص اعضای اعدام شده یا زندانی و دیگری شناسایی مستقیم زنان در دانشگاه‌ها یا مدرسان مدارس و کارمندان دولتی. البته به‌خصوص بعد از سال ۱۳۵۵ و مارکسیست شدن سازمان تمایلات جنسی مسئولان اصلی سازمان هم وضعیت فاجعه‌باری را رقم زد. بدین معنا که کسب اعتماد به معنای ارتباط و معاشرت گسترده زنان و دختران با اعضای سازمان بود و به همین دلیل سازمان کمتر موفق می‌شد از زنان و دختران دانشجو یا قشر فرهنگی عضوگیری کند.

با چنین دیدگاهی سازمان در این مقطع به دنبال افراد نخبه نمی‌گشت، هرچند در این میان استثنا‌هایی هم وجود داشتند، ازجمله عضوگیری دکتر سیمین صالحی، اولین زن جراح ایران که سازمان با تمهیداتی موجبات جدایی او از شوهرش را فراهم کرد یا دکتر محبوبه افراز که دوره تخصصی خود را در بیمارستان سینا می‌گذراند. زندگی مخفی و مشی مسلحانه فرصت چندانی برای توجه به صلاحیت تئوریک و نظری اعضا باقی نمی‌گذاشت و سازمان مجبور بود در این زمینه به حداقل‌ها بسنده کند، به همین دلیل تنها آمادگی فرد برای زندگی و مبارزه مخفی و مسلحانه و تن دادن به شرایط سازمان کافی بود. این حداقل‌ها در مورد زنان حداقل‌تر هم می‌شد، زیرا از وجود آنان به عنوان پوشش استفاده می‌شد و این مؤلفه هر شرط دیگری را کم‌اهمیت جلوه می‌داد. بار‌ها پیش می‌آمد که طبق ضوابط تشکیلاتی و با توجه به عملکرد یک زن در گروه باید تصفیه می‌شد، اما به دلیل نیاز تشکیلات به او این کار انجام نشد. یکی از این موارد لیلی زمردیان همسر رضا رضایی و سپس مجید شریف‌واقفی بود که خبر جدایی شوهرش را از سازمان به مرکزیت گزارش داد و حتی در بیانیه اعلام مواضع سازمان ملقب به خائن شماره ۴ شد و هیچ‌یک از شرایط ادامه فعالیت در سازمان را نداشت. اگر او مرد بود، بی‌تردید توسط سازمان تصفیه فیزیکی می‌شد، اما به خاطر نوع مصرفی که به عنوان یک زن در مبارزه مخفی، عادی‌سازی نقل و انتقالات سازمانی، پوشش دادن به خانه تیمی و امثالهم داشت، هیچ‌وقت تصفیه نشد و فقط رده تشکیلاتی او کمی تنزل پیدا کرد.

نام و فرجام ۳ تن از زنان نامدار سازمان

نحوه عضوگیری و رشد و ارتقای زنان در سازمان مجاهدین خلق مسائل جنسیتی و ازدواج و فرجام زنان در این سازمان را شاید بتوان از زندگینامه برخی از اعضای برجسته سازمان بهتر درک کرد.

منیژه اشرف‌زاده کرمانی: در خانواده‌ای نسبتاً مذهبی و مرفه در تهران به دنیا آمد. مادرش از کارمندان ارشد بیمارستان فارابی و پدرش افسر ارتش بودند. نوجوان بود که پدرش را از دست داد. از دبیرستان هدف دیپلم گرفت و در مدرسه عالی بازرگانی ادامه تحصیل داد. در اسفند سال ۱۳۴۶ پس از شرکت در مراسم هفتم درگذشت تختی و پخش اعلامیه در ساواک تحت بازجویی قرار گرفت. در سال ۱۳۴۷ با مهدی بهروانی بهبهانی که دارو می‌فروخت و با بعضی از اعضای سازمان مجاهدین خلق مرتبط بود، آشنا شد و توسط او به مطالعات سیاسی گسترده پرداخت و یک سال بعد هم با او ازدواج کرد. مهدی بهروانی با احمد و رضا رضایی و بهرام آرام آشنا بود و به همین دلیل منزل او و منیژه تبدیل به خانه امن سمپات‌های سازمان شد. یکی از کسانی که در ارتباط‌های تشکیلاتی به خانه این زن و شوهر رفت‌وآمد داشت، شهید محمدعلی رجایی بود. منیژه اشرف‌زاده در سال ۱۳۵۲ به استخدام سازمان برنامه و بودجه درآمد و توانست اسناد و اطلاعات مهم و حساسی را از آنجا خارج کند و در اختیار سازمان قرار دهد. به‌تدریج منیژه از لحاظ تشکیلاتی و اطلاعات سیاسی نسبت به شوهرش رشد بیشتری کرد و با القائات بهرام آرام که رابطه مستمر با او و شوهرش داشت، با شوهر خود بنای ناسازگاری گذاشت و از او جدا شد.

سپس در خانه تیمی تحت مسئولیت بهرام آرام و به عنوان همسر او و نیز با مسئولیت وحید افراخته در فعالیت‌های زیادی شرکت کرد که مهم‌ترین آن شناسایی و ترور سرتیپ زندی‌پور رئیس کمیته مشترک، مستشاران امریکایی، حسن حسنان مترجم سفارت امریکا و نفوذی سازمان، مجید شریف‌واقفی و مرتضی صمدیه لباف بود. منیژه دو بار از همسر سازمانی خود بهرام آرام باردار شد که هر دو بار کورتاژ کرد.

پس از دستگیری وحید افراخته او نیز به دام ساواک افتاد و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت. سرانجام هم در ۴ بهمن سال ۱۳۵۴ همراه با وحید افراخته و دیگر همدستان خود به عنوان نخستین زن با اتهام سیاسی تیرباران شد.

سیمین صالحی: فرزند یکی از افسران شاخه نظامی حزب توده بود. پدرش در سال ۱۳۳۳ به ۱۵ سال حبس محکوم شد، ولی پس از دو سال مورد عفو قرار گرفت و آزاد و با درجه سرگردی از ارتش اخراج شد. سیمین صالحی دوره دبستان را در کرمان و دوره دبیرستان را در تهران گذراند و در سال ۱۳۴۳ در دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد قبول شد. او با رتبه ممتاز دوره پزشکی عمومی را به اتمام رساند و سپس برای گذراندن دوره تخصصی جراحی به تهران آمد. وی نخستین زن جراح ایران بود. در سال ۱۳۵۰ تخصص خود را گرفت و با یکی از همکلاسی‌های خود به نام ایرج قهرمانلو که اهل مشهد بود ازدواج کرد و از طریق او با عباس جاودانی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و سپس با بهرام آرام و رضا رضایی از سران سازمان آشنا شد و بی‌آنکه شوهرش را در جریان قرار بدهد به تماس تشکیلاتی با آن‌ها ادامه داد.

عباس جاودانی ارتباط سیاسی خود را بدون اطلاع ایرج قهرمانلو با سیمین صالحی ادامه می‌دهد و به‌تدریج به سیمین صالحی القا می‌کند که ایرج شوهر مناسبی برای او نیست و مانع رشد سیاسی و تشکیلاتی اوست. سیمین از شوهرش جدا می‌شود، اما با هم قرار می‌گذارند خانواده‌های هیچ‌کدامشان بویی از این جدایی نبرند. منظور سیمین از این کار حفظ پوشش امنیتی به عنوان یک زن پزشک متأهل بود، اما برای ایرج این‌طور جا انداخت که خانواده‌هایشان دخالت می‌کنند و جنجال به راه می‌اندازند و مانع رشد هر دو می‌شوند. سیمین در سال ۱۳۵۱ با بهرام آرام ازدواج و از آن پس در چند عملیات و ارتباط فوق‌العاده حساس شرکت کرد. وی در چند مورد مبارزان مجروح را جراحی و مداوا کرد. چند ماه قبل از دستگیری عضو شاخه نظامی سازمان شد و با بهرام آرام، ناصر جوهری و لطف‌الله میثمی در خانه تیمی زندگی می‌کرد. در روز ۲۷ مرداد سال ۱۳۵۳ سیمین صالحی و لطف‌الله میثمی در اثر انفجار یک بمب دست‌ساز مجروح شدند.

میثمی یک دست و دو چشم خود را از دست داد و سیمین هم از یک چشم نابینا شد. او در آن زمان شش ماهه باردار بود و، چون میثمی را قادر به ادامه فعالیت نمی‌دید، تصمیم گرفت فرار کند و دستگیر شد. فرزند سیمین صالحی در زندان به دنیا آمد. او دو بار اقدام به فرار و خودکشی کرد که موفق نشد. او در جریان انقلاب از زندان آزاد شد و به زندگی سابق خود برگشت و مجدداً با دکتر قهرمانلو ازدواج کرد و به امریکا رفت.

فاطمه فرتوک‌زاده: زنی سنتی با سوادی ابتدایی بود و با احمد احمد ازدواج کرد و در سال ۱۳۵۳ همراه شوهرش به سازمان مجاهدین خلق پیوست. او پس از چندی مارکسیست و از شوهرش جدا شد. او در یکی از حساس‌ترین دوره‌های فعالیت سازمان در خانه مرکزی نظامی سازمان تحت عنوان همسر بهرام آرام با اعضای کادر مرکزی در ارتباط قرار گرفت. از آنجا که او قدرت بالایی در عادی‌سازی و ایجاد ارتباط با توده مردم را داشت، غالباً تهیه خانه‌های تیمی را انجام می‌داد. وی علاوه بر تهیه مسکن برای تیم‌های گروه مسئولیت برقراری ارتباط سرشاخه خود با سایر شاخه‌ها را هم به عهده داشت و رابط مستقیم بهرام آرام در ارتباط‌های سازمانی بود. در اواخر بهار سال ۱۳۵۵ مسئولیت خانه چاپ را هم به او سپردند.

پس از کشته شدن بهرام آرام در ۲۵ آبان سال ۱۳۵۵، فاطمه دچار ضربه روحی شدیدی شد. با تصمیم تقی شهرام محسن طریقت جای بهرام آرام را در مرکزیت گرفت و در غیاب شهرام به اغوای فاطمه پرداخت و با او رابطه برقرار کرد و سرانجام مجبور شد با او ازدواج کند. فاطمه موضوع را طی نامه‌ای به مرکزیت اعلام کرد که موجب خشم شدید تقی شهرام شد و با فاطمه رفتار خردکننده و هتاکانه‌ای کرد. فاطمه که سخت تحت فشار روحی قرار گرفته بود، سرانجام در روز ۱۲ آذر سال ۱۳۵۵ در حوالی فرح‌آباد خزانه با انفجار نارنجک جلوی صورتش به شکلی که پلیس نتوانست او را شناسایی کند خود را از بین برد.

با بررسی زندگی این سه زن به عنوان نمونه‌ای از زنانی که سازمان به عضویت خود درآورد می‌توان به نتایج مشترکی دست یافت. هر سه زن قبل از ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، مذهبی بودند و اساساً همین عامل انگیزه پیوستن آن‌ها به سازمان بود. هر سه شوهر داشتند و با القای سازمان و مسئول مستقیمشان از شوهر خود جدا شدند. هر سه در روند فعالیت‌های سازمانی و تحت تأثیر تعالیم سازمانی مذهب را کنار گذاشتند و مارکسیست شدند. هر سه همسر تشکیلاتی و اختصاصی بهرام آرام بودند.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
نت همراه شهر نقده کی وصل میشه
غروب پنج آذر
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۵۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
مرگ بر مجاهدین خلق تروریست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
نت شون رووصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۱۷:۳۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اينترنت ايران كي وصل ميشه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
تو بد بودن اینا شک و تردید نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنت همراه اول مازندران بابلسر رو لطفا وصل کنین باهزار زحمت و خرج کار اینترنتی گیرآورده بودم امیدمو ازم گرفتین
لطفا همه ی شهرهارو وصل کنین چ وضعشه اخه خجالت بکشین مردمی ک حمایتتون کردن چ گناهی کردن اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
#اینترنتو_وصل_کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
سلام ازاین منافقین زیاد هستند الان فامیل منافق شدهاند از بدر ومادر بزرک تا بدر منافق ونوه ونتیجه منافق باور نمیکنید ازهمه مهمتر فرقانیها هستند کهاز دل حوزه علمیه ظاهرشدند فرقانیها هنوز هستند
Sweden
محمد
۱۴:۲۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
قطع اینترنت ایا از عدالت بود .... مگه یک تعداد کمی اشوب نکردند چرا باید همه مردم بسوزند(یک بام دو هوا) و ضرر ببینند از قطعی اینترنت.......؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اعضای سازمان مجاهدین خلق محاربند چون به جنگ علنی و نظامی با حکومت اسلامی پرداخته اند منافقین کسانی هستند که در لباس خودی بعنوان مسئول و خادم ملت با کارهای منافقانه به اسلام ضربه و انقلاب ضربه می زنند
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۴:۰۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
خدا لعنتشون کنه چه خیانت هایی که این گروه به ایران عزیزمون نکردن بحق امام رضا نابود بشن ......جانم فدای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
تا اینترنت نباشه هیچ نظری نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
دادی که نظر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
از منافقین بیشتر از هر گروهکی، متنفرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
ماشالله به بهرام ناارام چه بلايي بوده خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اره واقعا ماشالا بهرام:/ حالا خوبه بهرامه ارام بوده اگ ناارام بود چ میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
این جنایتکارا اگر به حکومت میرسیدن ایران میشد مثله کامبوج.
برید دوران خمرهای سرخ کامبوج رو مطالعه کنید که چه بلایی سره مردمه کامبوج آوردن.
اگر اینترنت وصل شد برید توی گوگل جستجو کنید "خمرهای سرخ کامبوج"
اینترنت رو وصل کنید بذارید مردم دانششون رو بالا ببرن.
Iran (Islamic Republic of)
نت را وصل کنید
۱۳:۰۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
جالبه ک بدونین وقتی موصاد اسامی چندتا از دانشمندای هسته ای مارو بدست اورده بود چون اسرائیل نمیتونست خودش اسامی رو فاش کنه اول ب سلطنت طلب ها پیشنهاد داد و اونا پیشنهادشون رو رد کردن و گفتن ما کاری ک ب ضرر کشورمون باشه رو نمیکنیم بعدش همین پیشنهاد رو ب منافقین داد ک اونا قبول کردن و اسامی رو فاش کردن و در نهایت منجر ب ترور چند تن از اون عزیزان شد.وطن فروشی هم رتبه داره ک منافقین با اختلاف زیاد تو صدر جدول هستن
Austria
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینها فرقه هستند و خیلی هم خطرناک .ملت باید هوشیار باشند و گول این داعشی ها را نخورند .مخصوصا جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
خواهشا نت گوشی وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
گور باباي همشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنت فارس کی وصل میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
لطفا از منافقین بیشتر بگویید چون واقعا موجودات بسیار خطرناکی در جلد انسانهای وارسته بودند و شاید هنوز هم میباشند. جدیدا اینها یکی یکی در خارج از کشور همدیگر را از بین میبرند وجای تاسف است. اما کسی نمیفهمد و نمیداند. چندی پیش در همین کانال در کانادا یکی از این سرکرده ها را کشته بودند و معرفی شد. و اکنون هم از فرانسه اواره ی مکانهای دیگر و کشورهای دیگر شده اند. خدا کند به وطن عزیزمان ضربه نزنند. چون اینها هر لحطه آماده ی انداختن دیگران در چاه میباشند. وزارت خارجه و مسئولین باید فکری به حال این اشخاص بکنند چون اینها اشخاص دیگرخودشان پیر میباشند اما اولادشان هنوز جوانند و بالاخره شاید یک جورهایی انتقام خود را بگیرند و زهربخاطر پول دراوردن در کشور غریب بریزند. خداکند رهبر عزیز به فکر اینگونه هرج ومرج طلبان باشند و انها را دوباره به زندگی و درست زندگی کردن حمایت کند. من سیاسی نبوده و نیستم اما باید انسانیت و مهربانی خود را به درست زندگی کردن اینگونه افراد نشان داد و فرصت داد اما اگر جواب منفی شد بعد تیرباران و هرکاری که به صلاح این وطن میباشد انجام گردد. ایران خیلی مصائب و مشکلات را نابجا از سر گذرانده است اما باید ایران و مردمانش را انچه شایسته است سر بلند نگاه بداریم. خدا کمک کند به همه ی انسانهای خوب و مهربان. از همت و دید بلند کم نشوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
عامو خداوکیلی اینترنتو وصل کنید....این چه طرزشه اخه یکی ب فکر نیس پیگیر بشه هر چ سریعتر وصل کنن نتو...
Iran (Islamic Republic of)
جهرمی
۱۲:۵۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
چشم چشم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۵:۵۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
شیرازی هستی؟
Iran (Islamic Republic of)
ملت
۱۲:۲۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
گروهک کثافتین خل
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۵۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
هیچی بدتر از وطن فروشی اینا نیست، یک مشت حروم زاده به تمام معنا عضو مجاهدین هستند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
آیا انسان با دشمنان کشورش همراه میشود که به کشور خودش آسیب و ضربه بزند!!!!!!؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
واقعا که گروهی پست و نادانی
حال که همه پیر و فرسوده گشته اید توبه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بنظرم باید تاریخ قبل انقلاب رو دقیق بخونید. اینها جزو افراد مذهبی بودن که توی دام مجاهدین میفتادن.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۱:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینا مذهبی نبودن.ی مشت هوس باز بودن در غالب مذهب.
لعنتی ها.
بعدم متاسفم که ننگین ترین گروه تروریستی از ایرانه.
بی شرفهای خائن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
مرگ بر منافقین نجس _نت رو هم وصل کنید برای همه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
دیگر نه از آن جوانی ها و جولان دادن های آنها و کشتن فرزندان این ملت با کمک اربابانتان ،خبری است و نه ما دیگر آن ملت و کشور ضعیف هستیم.
بهتر است تا مرگ به سراغشان نیامده و خاک رویشان را بیشتر از این نپوشانده ،توبه کنند .
شاید توبه شأن پذیرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
خان
۱۱:۲۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بنا به فرمایش خمینی کبیر منافقین از کفار بدترند. سازمان منافقین جنایتی های زیادی به ملت و نظام کردند از قبیل . جاسوسی . ترور مردم بیگناه کوچه و بازار . همکاری با حزب بعث صدام . و..... انشالله همه شان نابود خواهند شد که الحمدالله نفس های آخر میکشند. همینطور که سرکرده آنان مسعود رجوی جنایت کار و هوس ران به درگ واصل شد. مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۳:۱۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
هدف این وطن فروشایی که منفی میزنن چیه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
این منفی زن ها ، احتمالا از پایگاه منافقین در لیبرتی هستن . دسترسی به مردم ندارن، دارن خودشون و اینجوری پاره میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
پیرمردها و پیرزن‌هایی که دیگر پایشان لب گور است و نفسهای آخر خود را میکشند اما هنوز هم دست از خیانت و فتنه و آشوب و حملات سایبری به کشور خود بر نداشته و با القا افکار پلیدشان به فتنه گران و اشوبگران و داعشی های داخلی و وطن فروش سبب کشتار بیشتر و ویرانی و نا امنی بدند و هستند.
لعنت بر منافقین کور دل و نوکران غربی و عربی و عبری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
مراقب باشید که گول منافقان را نخورید .
مطالعه کنید که چگون این گروه احمق از پشت به ملت ایران خنجرها زدند و در اغتشاشات اخیر هم چه کارها کردند که بعدا معلوم خواهد شد .
ننگ ابدی بر منافقان باشد .
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۱:۲۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنتو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
واقعآازاسم این منافین خلق حالم بهم میخوره، خداوندریشه اینها روبسوزانه که خانواده ها ونوجوانان زیادی رو باروانشناسی افراد ساده لوح ومذهبی بدبخت کردن روانشناسی ای که کشورهای متخاصم وزبون بهشون یاددادن.
Germany
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اون دومی که جراحه که باباش عضو حزب توده بود!
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمهدی
۱۰:۵۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
دنیا خبر نداره قبل از بوجود امدن داعش و رفتار داعشی تو کشور ما یک گروهک بوده و هست به اسم مجاهدین خلق که صد پله وحشی تر از داعش بودند.
یک مشت قاتل هوس باز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
لعنت بر مریم رجوی
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی خدا پرست
۱۰:۵۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
با سلام خدمت ملت شریف ایران۰ خدا نکند روزی منافقین خلق ایران که در لحظه های حساس بعد از انقلاب وجنگ خنجر نامردیشان در پشت و پهلوی این ملت به کرات فرو می رفت بر این اب و خاک مستولی شوند خدا نکند روزی کسانی که گرای این ملت مظلوم را به دشمن متجاوز بعثی می دادند اجازه عرض اندام پیدا کنند اینها مصداق واقعی خائن وننگ یک ملتند سازمان وبنیاد آنان براساس زیست کلونی است وهیچ ارزش انسانی در این تفکر راه ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
فقط اون قهرمانلو چقدر عاشق بود که بعد از طلاق زنش و ازدواج با یکی دیگه دوباره باهاش ازدواج کرد...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
ننگینترین موجودات کره زمین منافیقن نجس هستند ..
-
اردشیری
۱۰:۳۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
سازمان که تکلیفش روشن با خاندان جاسوس های داخلی چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
خائنین وطن یه مشت خائن خودفروخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
این مزاحمین خلق رو ولش کنید اینترنت اینترنت اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
باااااوواااااااا نتو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنت را وصل کنید هر کی موافقه بکوبه لایکو وای جی سی منتشر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
منافق کیلویی چند اینترتو وصل کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اره والا نت وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
صباحی
۱۰:۰۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
سازمان پوسیده ی پیر و بدبخت و در حال موت منافقین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
فقططططططط نتو وصل کنید ای خداااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۹:۵۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
سازمان منافقین جنایتکار هوسباز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
هرسه هم زن ارام شدن چه پر اشتها بود این ارام خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۷:۵۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بهرام آرام یه پهلوان شجاع وقدر بوده،به اسناد بیوگرافی ش!.
آخرین اخبار