در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نکات مهمی که برای تربیت فرزند اول باید بدانید

یک روانشناس درباره هدف زوجین از بچه دار شدن و نحوه صحیح برخورد با فرزندان توضیحاتی داد.

سحر پهلوان نشان روانشناس کودک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نکات مهم برای تربیت فرزند اول در خانواده اظهار کرد: زوجین در ابتدا باید تصمیم درستی برای بچه دار شدن داشته باشند و بدانند هدف از فرزندآوری چیست؟

این روانشناس بیان کرد: در برخی از خانواده‌ها، والدینی که تازه صاحب فرزند شده‌اند به دنبال آن هستند که خلاء‌های دوران کودکی خود را برای فرزندنشان جبران کنند، به همین دلیل محبت‌های بیش از اندازه به کودک خود می‌کنند، اسباب بازی‌های زیاد می‌خرند و یا بیشتر‌های کار‌های فرزندنشان را خودشان انجام می‌دهند؛ نتیجه چنین رفتارهای والدین، فرزند‌های گلخانه‌ای یا نازک نارنجی است که از پس انجام هیچ کاری بر نمی‌آیند.

پهلوان نشان گفت: برخی از والدین نیز به دلیل اینکه از رفاه اقتصادی بهره‌مند بودند و احساس نارضایتی داشتند، سخت‌گیری‌های زیاد می‌کنند و فرزندنشان را مجبور می‌کنند که بهترین رشته، دانشگاه و... برود.


بیشتر بخوانید: اصول مهم و اساسی برای تربیت کودک 


این روانشناس ادامه داد: والدین در تربیت برای فرزندان به همان نسبت که سهل گیری دارند، باید سخت‌گیری هم داشته باشند و بالعکس همچنین باید توجه کنند با فرزندانشان نباید به صورتی رفتار کنند که از جذبه و اقتدارشان کاسته شود و یا فرزند لوس، نازک نارنجی و افسارگسیخته تربیت کنند.

وی اضافه کرد: گاهی والدین براساس سبک فرزندپروری که خودشان بزرگ شده‌اند و نوع دلبستگی که داشتند، فرزندنشان را تربیت می‌کنند، به عنوان مثال مادری که تجربه سبک دلبستگی ناایمن را داشته آن را به فرزند خود انتقال می‌دهد و یا پدری که تجربه محرومیت داشته، کمال گرا شده و برای کودک خود جبران می‌کند.

پهلوان نشان با بیان اینکه والدین باید شناخت از ویژگی فردی، استعدادها، توانمندی‌ها و در مقابل شناخت نقاط ضعف فرزند خود داشته باشند، افزود: متناسب با این ویژگی‌ها از کودک انتظار داشته باشیم، نه براساس آنچه که والدین برای رسیدن آن در کودکی ناکام مانده است.

این روانشناس تصریح کرد: فقط فراهم کردن شرایط محیطی خوب و رفاه اقتصادی آینده خوبی برای کودک رقم نمی‌زند، بلکه کمیت و کیفیت ارتباط والدین با کودک در کنار آموزش مسئولیت پذیری به کودک و تقویت روحیه خلاقیت در آینده تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه ذهن کودک را محدود نکنیم، ادامه داد: زمانی که کودک وارد جامعه بزرگتر می‌شود فردی بدون مهارت است، حتی اگر هوش بالایی دارد و یا در بهترین مدرسه درس خوانده باشد شاهد نقص در توانمندی‌ها او هستیم.

پهلوان نشان اضافه کرد: گاهی شاهد هستیم که افراد در مدارس استعداد‌های درخشان درس خوانده اند، اما در برقراری ارتباط اجتماعی ناتوان هستند.

این روانشناس گفت: والدین به دلیل ترس‌هایی که از دوران کودکی خود دارند فرزندشان را محدود می‌کنند و اجازه برقراری رابطه اجتماعی به فرزند خود نمی‌دهند و دائم به فرزندنشان می‌گویند " به دوستت اعتماد نکن"، " لزومی ندارد که با دوستان خود ارتباط برقراری کنی" و " من و پدرت هستیم نیازی به دوست نیست"، والدین نمی‌دانند که کودکان در سنی علاقه‌مند به گروه همسالان هستند، چراکه اجتماعی شدن کودکان در مدرسه و گروه همسالان اتفاق می‌افتد.

پهلوان نشان بیان کرد: والدین باید به این نکته توجه کنند که نه از فرزندان خود دور شوند و نه خیلی به کودک نزدیک شوند که فضا برای استقلال کودک از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید از اضطراب‌ها، ترس‌ها، سبک تربیتی خود و ویژگی‌های فردی فرزندانشان شناخت داشته باشند تا بتوانند در تربیت فرزند خود موفق باشند و آینده خوبی را برای آن‌ها رقم بزنند.

انتهای پیام/

چگونه فرزند اول خود را تربیت کنیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
سلام بچه ی سومم پسره..حدودا3سال یک ماهشه...ولی خیلی فضول وپیش فعال است..لطفاراهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۴:۰۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
درباره نکات مهمی که درباره تربیت زن اول هم باید دانست مطلب بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۱:۰۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
با تشکر از محتوای خوبتون.. بچه ها رو جوری آموزش بدیم (با همین حداقل امکانات) که در آینده نزدیک بتونن از لحاظ اجتماعی ، اقتصادی ، سلامت و اخلاق در جامعه نقشی مستقل و با اعتماد به نفس داشته باشن ، نه اینکه فردی طلبکار و بدونه مهارت خلق کنیم.. و این نیاز داره به آموزش جامعه و ایجاد زمینه های حداقلیش توسط مدیران کل..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
من یه مهندسه مجرده بیکاره بی پوله سی ساله بدبخت هستم
نمیتونم زن بگیرم چه برسه به بچه دار شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
روانشناسا فقط مشکلاتو میگن، درمان و راهکارارم کلی میگن،

خوب دقیق بگین چیکار کنیم؟
بیایم مطب؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت مازنداران کی وصل میشه
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۱۰:۲۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
آخه با کدوم پول درآمد ب اریم بچه ب دنیا بیاریم.ن عزیزان گول اینا رو نخوردید خودمون ب دنیا اومدیم چ گلی ب سر پدر و مادرا زدیدم ک بچه بزنه .من ک نمیتونم پول ی کیلو گوشت بدم بچه بیا ک گرسنگی بمیره و ...
Iran (Islamic Republic of)
سیده
۱۱:۰۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
لایک لایک۰موافقم۰ب خدا۳ سال ازدواج کردم بچه ندارم۰من ک ب قول شما توانایی خرید ی کیلو گوشت ندارم مستاجرم شوهرم بیکاره بااین گرونی بچه براچیمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
من حاصل سرخورده ها پدر و مادر شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
فقط تهران آدم؟ بقیه حساب نمیایم؟ اینترنت همراه گیلان(رشت) قطع هنوز .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۲۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
داداش مال تهرانم وصل نشده چی میگیم
ی
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۰۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
چرا هیچ کارشناسی بجز گفتن کلیات بلد نیست بگه چطور با بچهاتون رفتار کنید والله تمام این قضایارو یه آدم حتی تحصیل نکرده میدونه.لطفا برای صحبت هاتون راهکار بدید بگید
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۱:۲۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
آموزش کودک مهمترین اصله(البته بهترین الگو خودمون هستیم): آموزش اخلاق (محیط های مذهبی)- آموزش روابط اجتماعی (محیط های علمی) - آموزش سلامت (تغذیه سالم و ورزش)- آموزش اقتصاد (هنر های دستی و فناورانه)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
واقعا فکر کردین اوضاع اقتصادی انقدر خوبه که هرچی بچه مون اراده کرد میتونیم بخریم، بچه ی ما حتی گوشت به درستی نمیبینه بخوره
Iran (Islamic Republic of)
۱۰۱ تنها
۰۳:۳۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
چقدر راحت صحبت میکنه این پهلوان نژاد !!!
بابا حرف زدن راحته ... مالیات هم نداره ...
تو این اوضاع واقعا خودمون رو نمیتونیم جمع و جور کنیم !!!
مغزمون کشش خودمونم نداره !!!!
بعد پهلوان نژاد هی خاطر نشان میکنه که اینجوری رفتار نکنید با بچه ها اونجوری رفتار نکنید با بچه ها ....
با ما هرجور خواستن رفتار کردن ....
چجوری با بچه ها مون باید رفتار کنیم !!!!
بلد نیستیم !!!!
چون با ما مثل یه حیوون رفتار کردن !!!!
انتظار نداشته باشید از ما که خوب بچه تربیت کنیم !!!!
جامعه ی کثیفی در راهه !!!!
فقط ۱۰ سال صبر کنید و خودتون تماشا کنید که چی ساختیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هیولاها دارن بزرگ میشن و فقط باید ببینید که چه آخرزمانی در راهه ... !!!!
Iran (Islamic Republic of)
N.A
۰۳:۲۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
کوتاه و مختصر و مفید مرسی.
France
حسن
۰۱:۲۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اصلا خودم را گرفتار بحث با این علما نمیکنم.یک کم فکر کن اگر پایه تربیت و آموزش را روی اصل آزادی انتخاب بگذاری بکجا خواهی رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۱:۰۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
نه زن دارم نه بچه از خرج مخارج خودمم ب زور برمیام
یادششش بخیر بچگی ها میگفتم باید دو تا دختر داشته باشم.
آخرین اخبار