در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جدیدترین روش کلاهبرداری تلفنی با تماس اپراتورهای خارجی

سرهنگ رجبی درخصوص تقلب مخابراتی و تماس دزدی از داخل کشور توضیحاتی داد.

سرهنگ علی محمد رجبی سرپرست مرکز تشخیص وپیشگیری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکسری کلاهبرداری‌هایی با نام تقلب مخابراتی از خارج از کشور برای هموطنان در داخل رخ می‌دهد، که طی این فرآیند مبالغی از جیب هموطنان خارج و به جیب گردانندگان اوپراتور‌های خارجی وارد می‌شود.

وی درباره جزئیات این تقلب گفت: عده‌ای با پیش شماره‌های کشور‌های خارجی از بیرون کشور با هموطنان در داخل تماس برقرار می‌کنند و با تعبیه یک تلفن گویای فارسی اقدام به صحبت و سرگرم کردن گیرندگان تماس در داخل کشور می‌کنند.

سرهنگ رجبی اضافه کرد: با توجه به معاهده و تفاهم نامه‌ای که میان کشور‌ها در خصوص پرداخت هزینه تماس‌های تلفنی به امضا رسیده است، هزینه مکالمه این تماس‌ها از طریق رومینگ و براساس تعرفه‌های از قبل به ثبت رسیده به جیب افرادی که تماس را برقرار کردند واریز می‌شود.


بیشتر بخوانید: توضیحات پلیس فتا درباره چگونگی فعالسازی رمز پویا


وی در خصوص اینکه آیا افراد تماس گیرنده سودجو و یا کلاهبردار هستند یا خیر؟ گفت: این افراد کلاهبردار نیستند، لذا می‌توان گفت که عده‌ای با زد و بند کردن با اپراتور‌های خارجی اقدام به تماس دزدی از کشور ایران کرده و هزینه آن را به حساب خود در می‌آورند.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا اظهار کرد: به عنوان مثال در زمان اربعین به دلیل اینکه هموطنان به سفر زیارت عتبات رفته بودند، با توجه به اینکه پیش شماره کشور عراق ۰۰۹۶۴ است، عده‌ای از کشوری که پیش شماره آن با پیش شماره کشور عراق شباهت دارد، با هموطنان داخل کشور تماس برقرار می‌کردند و دریافت کنندگان تماس هم فکر می‌کردند که بستگانشان از عراق با آن‌ها تماس گرفته است و به آن پاسخ می‌دادند؛ غافل از اینکه تماس‌ها تقلب مخابراتی است.

به گفته سرهنگ رجبی بیشترین تماس‌ها از کشور صربستان و کشور‌های اروپای شرقی است، همچنین وی تاکید کرد که افراد از پاسخ دادن به شماره‌های ناشناس خودداری کنند.

گزارش از علی بشیری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۵۶ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
از آفریقا با من تماس گرفتند