رئیس شورای شهر تهران مطرح کرد؛

نگاه جالب رئیس جمهور اسبق به هدفمندی یارانه‌های و توسعه حمل و نقل عمومی

هاشمی رفسنجانی درباره نحوه اختصاص سهم توسعه حمل و نقل عمومی از محل هدفمند سازای یارانه‌ها در دولت قبل خبر داد.

نگاه جالب رئیس جمهور اسبق به هدفمندی یارانه‌های و توسعه حمل و نقل عمومیبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در اولین همایش بهره وری در مدیریت شهری با اشاره به لغات خارجی موجود در حوزه بهره وری گفت: کارایی و اثر بخشی دو لغت مهم بهره‌وری در خارج است که ما باید به بُعد اجتماعی و سیاسی بهره وری نیز توجه کنیم، زیرا سیاسیون ما مشروعیت خود را از رای مردم به دست می‌آروند و اگر کارایی نداشته باشند این مشروعیت از دست می‌رود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: گروه‌های سیاسی از جناح‌های مختلف پیش از روی کار آمدن وعده‌های گوناگونی می‌دهند، اما بعد که نمی‌توانند به این وعده‌ها عمل کنند از دور اعتماد مردم خارج می‌شوند و مردم دیگر به آن‌ها رای نمی‌دهند.

او تاکید کرد: مشروعیت کار آمد در لغت بهره وری در بحث سیاسی است و باید بدانیم که اگر تصمیمی درست در حوزه بهره وری نگیریم این به معنای عملکرد غلط است.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: تصمیم‌های درست در حوزه مدیریت شهری باید موجب بالا رفتن شاخص‌های شهری شود و اگر بخواهم مثال بزنم در کلانشهر‌ها مهمترین دغدغه مردم آلودگی و ترافیک است که ۹۳ درصد آن‌ها می‌خواهند مدیریت شهری آن‌ها را برطرف کند و اگر ما در مقابل خواست مردم بیاییم خودرو محوری را تبلیغ کنیم اقدامی غلط برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اختصاص بودجه برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در دو بازه زمانی ممتد یارانه تقسیم شد، اما به هیچ وجه به موضوع اختصاص بودجه به حمل و نقل عمومی توجهی نشد و اگر آقای احمدی نژاد به این امر نگاه کرد، اما پولی نداد.

او تصریح کرد: از محل هدفمند سازی یارانه‌ها سالانه باید مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان بودجه جهت توسعه حمل و نقل عمومی به مدیریت شهری پرداخت می‌شد و اگر در ۱۱ سال گذشته این رقم را ضرب کنیم نزدیک به ۴۴ هزار میلیارد تومان طلب کلانشهر‌ها از محل هدفمند سازی یارانه‌ها جهت توسعه حملو نقل عمومی است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این نکته که شهرداران کلانشهر‌ها نامه بنویسند و این پول را مطالبه کنند گفت: در کشور‌های توسعه یافته که نگران سوخت و آلودگی هوا هستند نرخ سوخت را افزایش می‌دهند و در کنار آن نیز مالیات هم قرار می‌دهند و پول حاصله را صرف حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط ریلی می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بهره وری در حوزه فرهنگی و ورزشی گفت: در تهران بیش از ۱۲ میلیون متر مربع فضای فرهنگی و ورزشی وجود دار، اما زمانی که به سراغ آن‌ها می‌رویم متوجه می‌کنیم که تعداد کارمندان آن‌ها از تعداد مراجعان بیشتر است.

او با اشاره به ظرفیت خطوط مترو گفت: متروی تهران را می‌سازیم و در حالی که می‌تواند روزانه ۷ میلیون مسافر داشته باشد به دلیل مناسب نبودن زیر ساخت‌ها این رقم ۲.۵ میلیون سفر است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقش نیروی انسانی در ارتقای بهره وری گفت: زمانی که من در مترو مسئولیت داشتم تعداد پرسنل شهرداری ۲۵ هزار نفر بود، اما امروز این رقم به ۶۰ هزار نفر رسیده و ما در کنار این ۶۰ هزار نفر برون سپاری ۵۰ هزار نفری انجام می‌هیم و گویی ۱۱۰ هزار نفر در شهرداری مشغول به فعالیت هستند و این چه برون سپاری است؟

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نقش هوشمند سازی در ارتقای بهره وری گفت: ما دفاتر خدمات الکترونیک شهر سازی را ایجاد کنیم که ۱۰۰ دفتر در پایتخت دارد که اگر ۲۰ کارمند در آنجا وجود داشته باشد ۲ هزار نفر نیروی کار فعال در دفاتر خدمات الکترونیک شهرسازی است، اما این روش تنها گامی است برای این که شهروند برای انجام کار‌های ساختمانی به جای اینکه به یک جا مراجعه کند این روز‌ها هم به شهردرای مناطق و هم به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند که این یک کار زمان بر است.

او تاکید کرد: ما در شهر‌ها مدیریت یکپارچه شهری می‌خواهیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار