استاندار تهران در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

ضرورت استانداردسازی محصولات خودروسازان/ ۱۸ دستگاه در موضوع کاهش آلودگی هوا مسئول هستند

محسنی بندپی بر ضرورت استانداردسازی محصولات خودروسازان تأکید کرد.

تجربه وزش باد امروز نشان داد نمی‌توانیم به پیش بینی‌های هواشناسی استناد کنیم/ ضرورت استاندارد سازی محصولات خودروسازانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران عصر امروز در پایان جلسه کارگروه پژوهش و نوآوری استان تهران با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۲ آذر هفته پژوهش نام گرفته است، در جمع خبرنگاران گفت: تحقیق و پژوهش اهمیت ویژه‌ای در حل مشکلات دارد و شکاف‌های علمی با کار‌های پژوهشی پر می‌شود.

او با بیان اینکه شعار امسال پژوهش‌های اثر بخش است که موجب حل مشکلات مردم می‌شود، گفت: فناوری‌های ارزش آفرین که موجب رونق تولید می‌شوند برای ما دارای اهمیت است و در این جلسه از همه دانشگاه‌های تهران که فعالیت علمی دارند دعوت شده بود که در این جلسه حضور یابند.

استاندار تهران با بیان اینکه برای کار‌های پژوهشی تقسیم کار شده تا در یک سال آینده از تمام ظرفیت این کارگروه استفاده شود، گفت: بر اساس این ظرفیت اولویت‌های پژوهشی استان تهران را می‌توانیم عملی کنیم.

او تصریح کرد: ما هر سال یک درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی را به کار‌های پژوهشی اختصاص می‌دهیم، اما در سال ۹۸ پیش بینی می‌شود ۲ میلیارد و ۲۰۰ تومان را برای این کار اختصاص دهیم.

محسنی بندپی ادامه داد: یکی از ارزیابی‌های ما هم در مورد پژوهش‌های انجام شده است که بررسی می‌کنیم تا مشخص شود که آیا این پژوهش‌ها واقعا مشکلی را حل کرده‌اند و یا فقط روی کاغذ یک پژوهش انجام شده است.

استاندار تهران در ادامه به موضوع آلودگی هوا پرداخت و گفت: آلودگی هوا امسال نه تنها تهران، بلکه بسیاری از کلانشهر‌های کشور را درگیر خود کرده است.

او افزود: این معضل در پی سکون هوا شکل گرفته است، به طوری که دیروز سرعت باد تنها ۴ متر بر ثانیه بود.

محسنی بندپی با اشاره به بارانی که شب جمعه بارید، گفت: اگر ۵ سال پیش چنین بارانی می‌آمد حتما پاکی هوا داشتیم، اما امسال چون انباشت ذرات را داشتیم این باران نتوانست هوا را پاک کند و بلافاصله عصر جمعه پایداری هوا داشتیم.


بیشتر بخوانید: ترافیک پیچیده و سنگین معابر منطقه یک


استاندار تهران با بیان اینکه باد با سرعت ۲۵ تا ۳۰ بر ثانیه وزید، تصریح کرد: از سویی طرح زوج و فرد هم اجرا شد و در کنار تعطیلی مدارس همه این‌ها دست به دست هم دادند تا آلودگی هوا کاهش یابد، اما انتظار نمی‌رفت آلاینده‌ها از کل شهر خارج شوند که این اتفاق الآن افتاده است.

او با بیان اینکه در موضوع کاهش آلودگی هوا ۱۸ دستگاه مسئول هستند، گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معادن تعطیل شدند و با کمک ناجا هم تردد کامیون‌ها در شهر ممنوع شد و وزارت بهداشت هم مستقیما وضعیت سلامت را سنجش می‌کند.

محسنی بندپی در خصوص اقدامات انجام شده تا قبل از رسیدن به بحران گفت: اولین کار این است که نیروگاه‌های اطراف تهران از سوخت گاز استفاده کنند و اقدام دیگر جدی گرفتن معاینه فنی است.

استاندار تهران با اشاره به تردد ۴ میلیون موتورسیکلت در تهران گفت: در این شرایط خود به خود شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم.

محسنی بندپی با بیان اینکه اقدام دیگر استاندارد کردن محصولات خودروسازی است، گفت: امسال سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خوبی به توسعه مترو اختصاص داده و عملیات تکمیل مترو هم با همین بودجه در حال انجام است که می‌بینید دولت در بدترین وضعیت مالی به تکمیل مترو کمک می‌کند.

او بیان کرد: اگر شود در نوسازی اتوبوس‌ها اقدام موثری کنیم و ۳ هزار اتوبوس را نوسازی کنیم، به پاکی هوا کمک کردیم.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه در بعضی از روز‌ها تردد خودرو‌ها به یک چهارم می‌رسد، گفت: با این حال می‌بینیم که غلظت آلاینده‌ها وجود دارد و هیچ تبادل هوایی برای جا به جایی آن نیست، لذا برخورد با این موضوع یک کار همه جانبه است که همکاری دولت، مجلس و شهرداری را می‌طلبد.

استاندار تهران با اشاره به وزش باد در روز جاری و جا به جایی آلاینده‌ها، گفت: تجربه امروز نشان داد نمی‌توان به پیش بینی‌های هواشناسی استناد کرد و به اعتقاد من باید اعتماد مردم را حفظ کنیم.

او در واکنش به اظهارات هاشمی رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه دولت ۶ سال است که پول مترو را نداده است، گفت: آقای نوبخت نامه‌ای نوشته و گفته تسهیلات خوبی را در اختیار شهرداری تهران قرار داده است که صرفا برای مترو استفاده می‌شود.

محسنی بندپی افزود: اگر چه قبلا عوارضی برای مترو دریافت می‌شد، اما از سرجمع عوارض مبلغ ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت سالانه باید استفاده شود.

او بیان کرد: امسال عوارض را افزایش دادیم و برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار