خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی

برای حذف دفترچه‌های کاغذی طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در ۸ استان کشور در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کیسه‌های پر از دارو، تداخلات دارویی، حمل دارو و نشان دادن دارو به پزشک مربوطه تنها گوشه‌ای از دغدغه‌های بیماران است که پس از مراجعه به پزشک با آن مواجه می‌شدند.

برای حل این مشکلات وزارت بهداشت طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در ۸ دانشگاه علوم پزشکی پیشرو کشور اجرا کرد.

علی اصغر انصاری معاون فناوری اطلاعات وزارت بهداشت می‌گوید: با کمک دانشگاه‌ها در مرحله اول استقرار پرونده تلاش کردیم مراکز سلامت دولتی را به درگاه پرونده الکترونیک متصل کنیم که به بهانه پیاده سازی زیرساخت‌های نظام ارجاع این اتفاق افتاد و مرحله اول آن نیز به دست رئیس جمهور افتتاح شد.

او با بیان اینکه مراکز خصوصی در مرحله دوم استقرار به پرونده الکترونیک متصل می‌شوند، افزود: برای نخستین بار سامانه‌های مطب را شناسایی کردیم و تعدادی شرکت‌ها که این سامانه‌ها را طراحی کردند در حال حاضر کار‌ها را انجام می‌دهند.

انصاری گفت: سامانه‌های داروخانه‌ها که از قبل می‌توانستند با داروخانه‌ها کار کنند نیز استاندارد‌های جدید را گرفتند .

او با تاکید بر همکاری انجمن‌های صنفی حوزه سلامت، افزود: انجمن‌های صنفی، داروسازان و سازمان نظام پزشکی باید در این طرح همکاری لازم را داشته باشند تا پزشکان و مسئولان داروخانه‌ها رغبت پیدا کنند فرآیند نسخه نویسی و نسخه پیچی را به خوبی اجرا و جایگزین فرآیند‌های قبلی کنند.

معاون فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه در این طرح سه هدف را دنبال می‌کنیم، گفت: هدف اول این طرح، پوشش دولتی و غیردولتی بود که پوشش دولتی انجام شده و غیر دولتی را نیز با نسخه نویسی و نسخه پیچی دنبال می‌کنیم.

او افزود: هدف دوم طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک استقرار زیرساخت‌ها بود که انجام شده است.

انصاری به اجرای فشرده و منسجم این طرح اشاره کرد و گفت: مرحله اول این طرح در مرداد ماه انجام و مرحله دوم در شهریورماه امسال با ۸ دانشگاه پیشرو انجام شد که دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با توجه به سابقه و آمادگی که داشته یکی از دانشگاه‌های پیشرو است.

او با بیان اینکه در نظر داریم تا درگاه موبایل پرونده سلامت را هم رونمایی کنیم، افزود: پرونده سلامت را در تیر ماه رونمایی کردیم و در حال حاضر در اختیار دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت قرار گرفته است و اگر این اطلاعات از بخش خصوصی هم گرفته شود این درگاه از طریق موبایل عمومی می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات وزارت بهداشت مرحله سوم این طرح را عمومی کردن فرآیند‌ها و اضافه کردن خدمات ارزش افزوده دانست و گفت: در مرحله نسخه نویسی و نسخه پیچی سه مرحله دنبال می‌کنیم که در مرحله دوم و سوم امضای پزشک و بیمار اضافه می‌شود و در مرحله نخست نیز بیمه گر‌ها می‌توانند اطلاعات را برای رسیدگی خود دریافت کنند.

 

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

 

نسخه نویسی الکترونیکی در مراکز درمانی خصوصی هم اجرا می‌شود

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال توسعه نظام ارجاع و نسخه نویسی الکترونیک در کشور هستیم، گفت: مراکز درمانی خصوصی هم وارد این چرخه می شوند.

او افزود: در کنار بحث خدمات الکترونیکی به دنبال بدون کاغذ کردن اسناد و داد‌ه های سرپایی و بستری هم هستیم.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زیر ساخت‌ها برای الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی بسیار حائز اهمیت است و پزشکان در مطب‌های خود باید سیستم قابل قبولی برای اجرای این طرح طراحی کنند.

او هدف از الکترونیکی کردن نسخه‌ها را، جلوگیری از اتلاف منابع، نظم دادن به نسخه‌های پزشکی و پیشگیری از خطا‌های احتمالی دراین زمینه دانست و افزود: تولید نسخه الکترونیک هیچ گونه محدودیت مالی  برای پزشکان ایجاد نمی‌کند و به محض ویزیت و نسخه نویسی الکترونیکی وجه نسخه در حساب پزشک شارژ می‌شود.

 

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

اجرای طرح انتقال الکترونیک اسناد بیمارستانی

رسول ظفرمند مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان و بیمه سلامت و اجرای موفق پیاده سازی طرح انتقال الکترونیک اسناد بیمارستانی در بیمارستان قلب حضرت فاطمه زهرا (س) ساری، پروژه انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی در تمام بیمارستان‌های استان در حال اجرا است.

او افزود: طبق ابلاغیه وزارت بهداشت پنج استان مازندران، گلستان، گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اجرای طرح‌های نوین الکترونیکی سازمان بیمه سلامت با عناوین نسخه نویسی الکترونیکی، ارجاع الکترونیکی، استحقاق سنجی الکترونیکی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی انتخاب شدند.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت: با تعامل دانشگاه علوم پزشکی و بیمه سلامت در استان و اجرای آزمایشی این طرح در بیمارستان قلب حضرت فاطمه زهرا (س) ساری، مراحل اجرای طرح با موفقیت به انجام رسید.

او افزود: انتقال، پردازش و رسیدگی الکترونیکی اطلاعات بیمارستانی بیمه شدگان و اعمال قوانین بیمه‌ای به صورت مکانیزه با هدف مدیریت هزینه‌ها و شفافیت در بررسی خدمات ارائه شده به بیمه شدگان از اهداف این طرح است.

ظفرمند گفت: از دیگر مزایای این طرح تسریع در مراحل رسیدگی کارشناسی و پرداخت هزینه بیمارستانی همچنین پرداخت الکترونیکی صورتحساب است که با اجرای این طرح، پرونده‌های کاغذی حذف شده و استخراج گزارشات تحلیلی از تنوع فراوانی خدمات ارائه شده، هزینه‌ها و آماده سازی برای ایجاد مسیر پرداخت الکترونیکی سهم بیمه‌های مکمل نیز از سوی بیمه‌های پایه انجام می‌پذیرد.

 

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

بیماران و پزشکان راضی از الکترونیکی شدن

در بررسی‌های انجام شده بیماران و پزشکان از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی راضی هستند.

یکی از بیماران می‌گوید: قبلا در صورت فراموش کردن دفترچه باید مسافت زیادی را به خانه بر می‌گشتیم و با دفترچه به پزشک مراجعه می‌کردیم.

او افزود: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی سرعت کار پزشکان را بالا برد و تمام اطلاعات و سوابق بیماری گذشته ما در سامانه ثبت است.

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

یکی دیگر از بیماران می‌گوید: در گذشته گاهی اوقات برای دریافت دارو‌ها اشتباه صورت می‌گرفت و باید پس از دریافت دارو آن را به پزشک نشان می‌دادیم.

او افزود: اکنون دیگر نیاز به نشان دادن دارو به پزشک نیست و همه عوارض و تداخلات دارویی با دیگر دارو‌های مصرفی ما در سیستم موجود است و اشتباهی انجام نمی‌شود.

این بیمار گفت: ارجاع به پزشک متخصص و فوق تخصص هم از طریق همین طرح انجام می‌شود و به نوبت گرفتن دوباره نیازی نیست.

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

تدوین راهنمای نسخه الکترونیک

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کار بزرگ و پیچیده‌ای است و اجرای آن نیازمند برنامه ریزی درست است.

او به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حوزه پرونده الکترونیک اشاره کرد و افزود: شرکت‌های مختلفی در این حوزه فعال شدند که امیدواریم با خدمات متنوع این شرکت‌ها به نقطه خاصی برسیم.

موسوی با بیان اینکه حوزه فناوری باید نسبت به عملکرد خود بازبینی داشته باشد، گفت: در حوزه‌هایی که بحث قانون گذاری داریم یک سری خلا‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه باید به مسئله زمان در تهیه نرم افزار‌ها توجه جدی شود، افزود: در تکنولوژی امروز، زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

موسوی به اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی در مازندران اشاره کرد و گفت: نسخه نویسی در مراکز درمانی ارائه کننده سطح اول خدمات در دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام می‌شود و تلاش ما براین است که سایر مراکز نیز به این سمت حرکت کنند.

او افزود: طرح نسخه نویسی و سامانه  الکترونیک سلامت مازندران با مشارکت سازمان‌های نظام پزشکی، سازمان غذا و دارو، مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مازندران اجرایی شده است.

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

ادامه سامانه الکترونیک سلامت در مازندران

محمدرضا صفی خانی مدیر طرح ملی پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت گفت: همه حوزه‌های وزارتخانه باید برای اجرای مناسب این طرح هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران با قدرت به کار خود در زمینه سامانه الکترونیک سلامت ادامه دهد و طرح را به کل استان تعمیم دهد.

مدیر طرح ملی پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه زمینه فراگیر شدن این طرح در همه شهر‌های استان فراهم شود، گفت: راهی به جز موفقیت در اجرای این طرح نداریم.

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

صرفه جویی در مصرف کاغذ با اجرای یک طرح

یکی از مهمترین مزیت‌های اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی صرفه جویی در وقت و مصرف کاغذ است که سالیانه هزینه زیادی در نشر و توزیع برگه‌های دفترچه می‌شد که با الکترونیکی شدن دفترچه سلامت صرفه جویی بزرگی انجام می‌شود.

در مازندران ماهیانه ۱۵۰ هزار دفترچه درمانی چاپ می‌شود و هزینه دستمزد تمدید المثنی دفترچه‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است که با اجرای این طرح علاوه بر کاهش به خطر افتادن ایمنی بیمار هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

با استفاده از نسخه پیچی الکترونیکی در آینده پرونده‌های سلامت بیماران نیز قرار است به صورت کامل در یک سیستم ذخیره شود تا بیماران پرونده و پوشه به دست از این بیمارستان به آن بیمارستان و داروخانه مراجعه نکنند.

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی + فیلم

 

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

برچسب ها: علوم پزشکی ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.