خدمت رسانی ۱۰۹ مرکز شبانه روزی توانبخشی به جامعه هدف و مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت:۱۰۹ مرکز شبانه روزی توانبخشی به جامعه هدف و مددجویان بهزیستی ارائه خدمت می‌کنندکه از این ۱۰۹ مرکز، ۴۳ مرکز خدمات در منزل را به جامعه هدف ارائه می‌دهند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مرضیه فرشاد مدیرکل بهزیستی استان اصفهان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز معلولان باتبریک این روز اظهار کرد: در استان اصفهان ۱۲۵ مرکز روزانه توانبخشی فعالیت دارند که از این مراکز چهارهزار و ۴۳۱ نفر به صورت روزانه خدمات می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه ۱۰۹ مرکز شبانه روزی توانبخشی به جامعه هدف و مددجویان بهزیستی ارائه خدمت می‌کنند، افزود: از این ۱۰۹ مرکز، ۴۳ مرکز خدمات در منزل را به جامعه هدف ارائه می‌دهند که در حال حاضر سه هزارو ۷۷۹ نفر از مراکز شبانه روزی معلولان استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۸۵ سمن و سازمان مردم نهاد در بخش غیردولتی در حوزه معلولان با بهزیستی همکاری می‌کنند، تصریح کرد: ۲۹ هزار معلول جسمی حرکتی تحت پوشش بهزیستی استان است که ۲۴ هزار نفر از آن‌ها معلولان ذهنی هستند، همچنین ۱۲ هزار معلول اعصاب و روان، ۱۳ هزار معلول شنوایی، هفت هزار معلول بینایی و ۲۱ هزار سالمند در استان تحت پوشش بهزستی هستند که مجموع این افراد بالغ بر ۱۰۸ هزار نفر است.


او درخصوص آمار معلولان استان گفت: ۱۰۸ هزار نفر از بهزیستی استان خدمات می‌گیرند، اما این تعداد به معنای تعداد کل معلولان استان نیست چرا که ممکن است درصد دیگری از معلولان هم تحت پوشش بهزیستی نباشند و طبق آمار‌های ما ۴۰۰ هزار معلول در استان وجود دارد که به بهزیستی مراجعه نکرده یا خدماتی از ما نگرفته‌اند.

فرشاد درخصوص افزایش یارانه‌های معلولان افزود: یارانه معلولان ضایعات نخاعی، در آبان ماه امسال به ۵۵۴ هزار تومان رسید و افزایش دو و نیم برابری داشته و یارانه مراکز شبانه روزی بهزیستی از ۷۷۰ هزار تومان به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت و تمام دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون بکارگیری سه درصدی معلولان در ادارات شدند که این قانون در حال اجرایی شدن است.

او درخصوص دستور جدید سازمان بهزیستی مبنی بر فاصله گرفتن مدیران دارای مجوز مرکز خدمات بهزیستی از پست سازمانی خود اظهار کرد: ریاست سازمان بهزیستی دستورالعملی به تمام استان‌ها ابلاغ کردند که مدیران کل استان‌ها، معاونین و رؤسای شهرستان‌ها و کارشناسان ناظر بر یک فرآیند که مجوز مرکز خدمات بهزستی دارند ظرف سه ماه باید از پست سازمانی خود فاصله بگیرند یا اینکه مجوز خود را به یک خیریه منتقل کنند و حتی امکان انتقال این مجوز به بستگان آن‌ها هم وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درخصوص لزوم توجه به معلولان و ناشنوایان در رسانه‌ها اظهار کرد: باید صدای ناشنوایان و معلولان باشیم وجامعه به آن‌ها توجه کند اینکه در برنامه‌های صدا و سیما فقط در اخبار از زبان اشاره استفاده می‌شود اگرچه خوب است، اما بسیار اندک و جزئی است چرا که یک ناشنوا حق دارد صدای برنامه‌ها را بشنود و با جامعه ارتباط برقرار کند.


او با اشاره به اینکه زبان اشاره جزء آموزش ارتباطی یک قشر خاص است، افزود: انتظار نمی‌رود که زبان اشاره جزء تکالیف آموزشی هرفرد باشد، اما توسعه ارتباطات ناشنوایان جزء مطالبات ما است که در این راستا دستگاه‌ها را مکلف کردیم مدیران یا خودشان زبان اشاره یاد بگیرند یا یک نفر در هر دستگاه این وظیفه را برعهده بگیرد و در این خصوص آماده‌ایم تا برای ادارات مختلف کلاس آموزشی برگزار کنیم تا هر دستگاه یک رابط زبان اشاره داشته باشد.

او با اشاره به شفاف سازی همه پرداخت‌ها در بهزیستی گفت: از سال گذشته عمده پرداخت‌های بهزیستی با ثبت نام و کد ملی به حساب مراکز و مددجویان واریز می‌شود و همه مستندات آن به صورت شفاف موجود است.

فرشاد درخصوص غربالگری ژنتیک جامعه معلولان استان تصریح کرد: مقرر شد تمام خانواده‌هایی که یک فرزند معلول دارند مشاوره ژنتیک رایگان دریافت کنند در این موضوع تا حدودی مراجعه افراد کم بوده که دلایل آن می‌تواند اطلاع رسانی ضعیف، انصراف از بچه دار شدن افراد دارای معلول یا بالابودن سن پدر و مادر برای فرزنددار شدن است.

او با تأکید براینکه هزینه آزمایشات ژنتیک بسیار بالا است، افزود: ما موظف هستیم تمام خانواده‌های دارای یک معلول را تحت پوشش این طرح قرار دهیم که در مورد مشاوره ژنتیک با وجود ۳۰ مرکز مشاوره نگرانی خاصی نداریم، اما در مورد هزینه آزمایشات ژنتیک قطعاً به مشکل برمی خوریم و باید سازمان رویه جدیدی برای تأمین هزینه‌های این نوع آزمایشات درنظر بگیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درخصوص مناسب سازی معابر برای معلولان اظهار کرد: در ۳۴ ماده قانون حمایت از معلولان الزام وجود دارد یعنی باید حتماً اجرایی شود که در این راستا دو شورای استانی سالمندان و مناسب سازی تشکیل شد چرا که ارائه خدمات مناسب سازی یک امر بین دستگاهی است و در این زمینه هم توفیقات خوبی در مناسب سازی معابر داشته‌ایم و با وجود اینکه با تلاش شهرداری اقدامات زیادی انجام شده، اما قبول داریم که هنوز اقداماتزیادی انجام نشده است.

او در تشریح این موضوع گفت: به دلیل اینکه تلاش ما ایجاد شهر دوستدار سالمند است بر روی هشت محور موضوع مناسب سازی فعالیت می‌کنیم همچنین در این زمینه مردم می‌توانند موارد و مشکلات مناسب نبودن معابر را به سامانه معبر با شماره پیامک ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ اطلاع دهند همچنین خط تلفن ۱۳۷ هم می‌تواند پذیرای نظرات مردم یا معلولان درخصوص مشکلات معابر باشد.

انتهای پیام/م

 

نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان اصفهان

برچسب ها: بهزیستی ، معلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.