موسوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ضریب موفق بودن سفر بن علوی به تهران بالاست

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: نزدیک بودن مذاکرات برجامی و طرح صلح هرمز، اهمیت سفر بن‌علوی به تهران را چندبرابر کرده است.ب

ضریب موفق بودن سفر بن علوی به تهران بالاستامیر موسوی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تشکیل ائتلاف صلح هرمز اظهارکرد: از نظر من سفر بن علوی به ایران بسیار مهم است چرا که درصد اجرای طرح صلح هرمز بسیار بالا است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان این که کشور‌های منطقه به ۳ دلیل اجرای طرح صلح هرمز را به تعویق انداختند، ادامه داد: تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا جهت تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به سرانجام رسیدن آشوب‌های اخیر که هر دو به بن‌بست رسید و تحولات منطقه مانند آشوب‌های عراق و لبنان هم به نفع آن‌ها پیش نرفت پس به سمت برقراری ارتباط با ایران حرکت کردند.

او با بیان این که امروز عربستان در یمن به بن‌بست رسیده و پشیمان از گذشته قصد برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را دارد، تصریح کرد: با این که وزیر امور خارجه عمان در هر بار سفرخود به ایران می‌گوید هیچ پیامی ندارد، اما این سفر می‌تواند حامل دو پیام باشد؛ اول در خصوص ایران و آمریکا و دیگری بحث ارتباط ریاض با تهران که بعد از مدتی مشخص می‌شود.

موسوی با تاکید به این موضوع که امروز وضعیت منطقه به نفع عربستان نیست، افزود: جمهوری اسلامی ایران صاحب طرح صلح هرمز است و دوست دارد تا با همکاری همه کشور‌های منطقه امنیت این منطقه را تامین کند، اما آنها، چون به آمریکا و رژیم صهیونیستی اعتماد دارند نتوانستند به موفقیتی دست پیدا کنند؛ البته امروز ضریب موفقیت با این سفر بالا است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در حال حاضر اسرائیل درگیر وضعیت داخلی خود و عدم وجود کابینه است و آمریکا درگیر استیضاح ترامپ است و این باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران هنوز هم دست برتر را در منطقه داشته باشد.

او با بیان اینکه عراقچی در حال آماده‌سازی شرایط مذاکره درباره برجام است، عنوان کرد: سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در حال پیشرفت بسیار خوبی بوده و قادر است حرف‌های مهم‌تری را در مذاکره با طرف مقابل بزند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان سفر بن‌علوی به ایران را پاسخ مثبت عربستان به طرح صلح هرمز دانست، گفت: در حال حاضر بحث طرح صلح هرمز برای عربستان در درجه دوم قرار دارد و به نظر من بن‌علوی قصد دارد درباره موضوع یمن و عقب‌نشینی عربستان با مقامات کشورمان صحبت کند چرا که تا وقتی بحث یمن حل نشود موضوع طرح صلح هرمز پیش نمی‌رود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره اقدام آمریکایی‌ها در صورت به نتیجه نشستن صلح هرمز بیان کرد: آمریکایی‌ها عربستان و امارات را رها کرده تا حتی به صورت موقت توافقی را با ایران داشته باشند تا آمریکا و رژیم صهیونیستی از بحران عبور کنند.

او با اشاره به سفر ناگهانی ترامپ به افغانستان عنوان کرد: رئیس جمهور آمریکا چراغ خاموش به افغانستان سفر می‌کند و حتی یه کلمه هم در مورد ایران حرفی نمی‎‌زند که این نشان از دستاورد بزرگی است، در حال حاضر شرایط نه جنگ نه گفت وگو که پیش‌تر مقام معظم رهبری آن را گفته بودند ایجاد شده است.

موسوی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: بن‌علوی پیام‌آور عربستان و امارات از یک سو و آمریکا از سوی دیگر است چرا که دشمنان هیچ برگ برنده‌ای دیگری ندارند پس باید منتظر پیام جدیدی باشیم و پیام این سفر بسیار مهم‌تر است؛ چرا که پیش از جلسه کمیته مشترک برجام انجام می‌شود و طرف اروپایی هم درگیر آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار