جزئیات طرح شوم امارات برای تقسیم تعز یمن فاش شد

منبعی نظامی در یمن اعلام کرد امارات در پی تقسیم استان تعز است و تلاش می‌کند مناطق واقع در امتداد ساحل از المخا تا ذوباب و باب المندب در قلمرویی جدید به نام «منطقه المخا» قرار بگیرد.

جزئیات طرح شوم امارات برای تقسیم تعز یمن شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه عربی ۲۱ نوشت: یک منبع نظامی در فرماندهی ارتش تعز گفت امارات در چارچوب طرح جدید برای ترسیم منطقه نفوذ که تحت تسلط این کشور و همپیمانان محلی آن باشد تلاش‌های فراوانی می‌کند و این منطقه از باب المندب تا شهر راهبردی المخا نزدیک دریای سرخ در غرب تغز وسعت دارد.

این منبع -که خواست نامش فاش نشود- در گفتگو اختصاصی با عربی ۲۱ افزود هدف طرح امارات این است که مناطق واقع در امتداد ساحل از المخا تا ذوباب و باب المندب که از شهرستان‌های موزع و الوازعیه و شهرستان‌های الحجریه در محور جنوب غربی تغز می‌گذرد، در قلمروی جدید اداری به نام «منطقه المخا» قرار بگیرد.

به گفته این منبع، ابوظبی در این مناطق، که از اهمیت راهبردی و حیاتی برخوردارند، فعالیت می‌کند و هدف ابوظبی اجرای طرح خود برای جدا کردن این مناطق از استان تعز با سرپوش قانونی از جانب ریاست جمهوری یمن برای اعلام موجودیت این منطقه _آنگونه که برای آن برنامه‌ریزی می‌کند_ است که مرکز آن شهر المخا در غرب تعز خواهد بود.

ریاض و ابوظبی تلاش می‌کنند سواحل  و گذرگاه‌های دریایی تعز را  تحت کنترل خود درآورند

این منبع نظامی مسئول در محور تعز درباره مشارکت سعودی‌ها در طرح امارات ابراز تاسف و تاکید کرد معلوم شد که ریاض و ابوظبی تلاش می‌کنند تا سواحل غربی، بنادر و گذرگاه‌های دریایی آن را کاملا تحت کنترل خود درآورند.

منبع مذکور گفت امارات و عربستان به عنوان فرمانده ائتلاف (متجاوز) نظامی، شرایط ویژه را در شهر تعز حفظ کرده اند تا آنچه آن‌ها اکنون برای تقسیم این شهر برنامه‌ریزی می‌کنند، اجرا شود. به گفته این منبع، ائتلاف سعودی اماراتی تلاش کرد از اوضاع انسانی ویژه در تعز استفاده کند تا جنایت‌های خود را توجیه کند.

این منبع در فرماندهی ارتش تعز در ادامه گفت طرح امارات بر چند ساز و کار متمرکز است که مهم‌ترین آن عبارتند از اینکه طارق صالح -برادرزاده علی عبدالله صالح (رئیس جمهور سابق یمن)- بتواند تسلط خود را بر ساحل غربی و مناطقی از تعز تثبیت و همچنین بتواند کنترل شرق این استان را از طریق منطقه کرش در استان لحج (جنوب یمن) تا منطقه الحوبان به دست بگیرد.

این منبع افزود این سازوکار برای اماراتی‌ها در اولویت قرار دارد و آن‌ها تلاش می‌کنند تا طارق صالح را کسی نشان دهند که (این مناطق را) آزاد کرده است و به این ترتیب نوعی بستر جعلی ایجاد و حضور او را (در این مناطق) توجیه کنند تا زمینه برای سرکوب مالی و معنوی دشمنان آن‌ها با حمایت گروه‌هایی که شعار‌های لیبرالی و چپ سر می‌دهند، فراهم شود.

تبلیغات رسانه‌ای برای آماده‌سازی اذهان عمومی درباره تقسیم تعز آغاز شده است

منبع مذکور گفت برخی نشانه‌های این سازوکار از طریق طرف‌هایی که برای دادخواهی منطقه الحجریه و خارج کردن آن از دست فرماندهان کنونی تعز فریاد می‌زنند، آشکار شده است و این مسئله از ماه‌ها پیش با تبلیغات رسانه‌ای همراه بوده است تا مردم آن منطقه برای جدایی از استان اصلی خود آماده شوند.

این منبع تصریح کرد بخش دوم این سازوکار، سه هدف راهبردی دارد، نخست: ریشه‌کنی قدرت‌های انقلابی مدافع بهار عربی و تغییر، چرا که جوانان این گروه‌ها به مقاومت مردمی پیوستند و عملا به قدرت تمام عیار تبدیل شدند و این رویکرد، تلاش برای تکرار سناریوی «آزادسازی استان‌های جنوبی» پس از از بین بردن قدرت‌های واقعی است که با حوثی‌ها (انصارالله) جنگیدند.

به گفته این منبع نظامی، هدف دوم که مهم‌تر است، ایجاد نوعی امنیت برای قدرت‌های ساختگی (همپیمانان امارات) در ساحل و همچنین حفظ امنیت در آب‌های منطقه‌ای یمن به ویژه باب المندب از طریق بلندی‌های غربی منطقه الحجریه است؛ چراکه این منطقه، تهدیدی راهبردی برای حضور اماراتی‌ها در تنگه تا ساحل ذوباب و پس از آن منطقه المخا به شمار می‌آید.

امارات می‌خواهد کنترل کوه‌های غربی منطقه الحجریه را به دست بگیرد

این منبع تاکید کرد فاصله‌ای که بلندی‌های غربی منطقه الحجریه را از ساحل تحت تسلط نیرو‌های اماراتی و همپیمانان آن جدا می‌کند بیشتر از ۴۰ کیلومتر نیست و این مسئله زمینه را برای هدف قرار دادن آن منطقه با موشک‌های کوتاه برد همچون موشک اورگان و گراد فراهم می‌کند. از این‌رو امارات می‌خواهد کنترل کوه‌های غربی منطقه الحجریه را به دست بگیرد.

منبع مذکور همچنین گفت هدف سوم، حفظ امنیت در روند جدا کردن جنوب (یمن) با توجه به اهمیت تاریخی شهر تعز است؛ به ویژه آنکه منطقه الحجریه، امتداد تاریخی و عمق راهبردی شهر عدن به شمار می‌آید.

در همین حال منبع مطلع یمنی دیگری از برخی تدابیر برای حمایت سیاسی، نظامی و رسانه‌ای خبر داد که ابوظبی در کرانه غربی استان تعز نزدیک ساحل و اطراف آن اجرا می‌کند تا به طرح جدا کردن این منطقه از این استان که بیشترین جمعیت را در کشور دارد کمک کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود به عربی ۲۱ گفت امارات از راه دریا برای گروه‌های نظامی حامی خود یعنی نیرو‌های طارق صالح و برخی تشکیلات نظامی سلفی و گروه‌های موسوم به کمربند امنیتی، کمک‌های نظامی به شهر المخا ارسال کرد تا این معادله را به انجام برساند و در همین حال برای این منظور، ابزار رسانه‌ای عظیمی بسیج کرد.

این منبع افزود اماراتی‌ها شمار زیادی از روزنامه‌نگاران حامی علی عبدالله صالح رئیس جمهور فقید یمن و احمد پسر صالح و طارق بردارزاده او را برای وارد شدن در نبرد رسانه‌ای علیه قدرت قانونی (مستقر) در تعز فراخواندند.

این منبع تصریح کرد اماکنی برای اقامت آن روزنامه نگاران آماده شده است و ابوظبی برای بازگشت برخی روزنامه‌های محلی که از سال‌ها پیش متوقف شده بود کمک‌هایی ارائه و در شهر المخا چاپخانه‌ای برای این روزنامه‌ها فراهم کرد.

در همین حال منبع دیگری در شهر عدن که به سبب مسائل امنیتی خواست نامش فاش نشود به عربی ۲۱ گفت روزنامه‌نگاران حامی امارات و همپیمانان ابوظبی از خاندان صالح، چند روز پیش در هتل‌هایی در منطقه خور مکسر در شرق شهر المخا اقامت کردند.

منبع آگاه افزود، گفت‌وگویی با نظارت ابوظبی انجام شد و حمود الصوفی، مشاور ولیعهد ابوظبی، در پرونده یمن و رئیس سابق دستگاه امنیت سیاسی یمن این گفتگو را اداره کرد.

به گفته این منبع، الصوفی از فرماندهان بارز حزب صالح بود و هدف (گفت‌و‌گوها) , ایجاد ساختاری برای نزدیکی به گروه‌های چپ در تعز و بر طرف کردن شکاف‌هایی است که در برابر وحدت صف علیه مقامات امنیتی و نظامی، مانع به شمار می‌آید؛ مقاماتی که حزب الاصلاح بر آن‌ها تسلط دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالحمید
۱۱:۵۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
اینا طرح هاشون شوم نیست خودشون شومن.
آخرین اخبار