در بیست و یکمین سالگرد رحلت علامه جعفری (ره):

ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه علامه جعفری (ره) رونمایی شد

ویراست جدید مجموعه کتاب ۱۰ جلدی ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اثر ارزشمند زنده‌یاد علامه محمدتقی جعفری (ره) همزمان با گرامی‌داشت بیست‌و‌یکمین سالگرد رحلت آن عالم بزرگ رونمایی شد.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم گرامیداشت بیست و یکمین سالگرد رحلت علامه محمدتقی جعفری (ره)، عصر روز شنبه ۹ آذرماه با حضور جمعی از مفاخر دینی، علمی و فرهنگی کشور که اجرای آن را  علی درستکار پژوهشگر و کارشناس ارشد الهیات از دانشگاه امام صادق (ع) بر عهده داشت، برگزار و از ویراست جدید مجموعه کتاب ۱۰ جلدی ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه از آثار فاخز آن عالم بزرگ و ربانی رونمایی شد.

در چاپ جدید این اثر ارزشمند که عبدالله نصری امر تدوین و تنظیم ویراست جدید آن را برعهده داشته، مجموعه کتاب ۲۷ جلدی «ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه» در ۱۰ جلد ۵۰۰ صفحه‌ای از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

علامه جعفری یک نواندیش دینی بود

 محمدرضا اسدی پژوهشگر فلسفه و استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی از علامه جعفری به عنوان یک نواندیش دینی یاد کرد و اظهار داشت: مفاهیم دینی در مواجه با دنیای مدرن به خرافات، بدعت‌ها و تحریف‌ها آغشته می‌شوند از این رو باید مجددا بازبینی و بازسازی شوند. یک احیاگر نظیر شهید مطهری باید این آلودگی‌ها را کنار بگذارد و فراتر از آن‌ها مفاهیم دینی را در تقابل مفاهیم جدید که در دنیای جدید ارائه می‌شود، پازل مفاهیم دینی را متناسب با پاسخگویی به مسائل جدید مجددا مورد بازبینی و بازسازی قرار دهد.

وی در ادامه افزود: نواندیش دینی علاوه بر این که به مثابه یک احیاگر می‌تواند تمام این فعالیت‌ها را انجام دهد، به مبادی جدید نیز می‌پردازد؛ یعنی مبادی جدید را اخذ و به کار می‌گیرد که پیش از او کسی به این مبادی جدید نپرداخته است.

در ویراست جدید اصل ترجمه و تفسیر نهج البلاغه از سایر موضوعات جدا شد

نصری سخنران دیگر مراسم بود که توضیحاتی را در باب ضرورت ویرایش کتاب مورد نظر عنوان کرد و گفت: آن‌چه ما را بر آن داشت تا بازبینی جدیدی بر مجموعه ۲۷ جلدی ترجمه و تفسیر نهج البلاغه انجام دهیم، جداسازی اصل ترجمه و تفسیر از توضیحات و مقدماتی و میانی آن‌هاست که عمدتا مباحث فلسفی، کلامی، عرفانی، فقهی، حقوقی، جامعه‌شناسی، فلسفه سیاسی، فلسفه حقوق و روان‌شناختی بوده و در کلام مولی امیرالمومنین (ع) مستتر است از این رو در چاپ جدید این مجموعه برخی از آن مطالب از مجلدات استخراج و در ذیل مباحث «مجموعه آثار» منتشر شده و برخی دیگر از جمله مباحث «انسان شناسی»، «فلسفه اخلاق» و «دین شناسی» در حال آماده‌سازی است.

علامه جعفری عالمی آگاه به مقتضیات زمان و پیشرو در وحدت حوزه و دانشگاه بود

مهدی گلشنی فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز ایرانی، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از استاد علامه محمدتقی جعفری به عنوان یکی از نوادر عصر ما یاد کرد و گفت: ایشان جامع معقول و منقول و آزاداندیش و به قول مقام معظم رهبری «علامه ذوالفنون» و از نظر اخلاقی فردی کم نظیر بودند. توده مردم بیش از نخبگان حوزوی و دانشگاهی به علامه انس داشتند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: علامه بیش از نیم قرن پیش به نقش مهم اصول فلسفی در علوم تجربی توجه کرد و در بعضی از نوشتارهایش وارد در بحث بعضی از مسائل مهم فلسفی علوم و چالش‌های آن‌ها که بعضاً متعرض دین بودند، شد و مشکلات آن‌ها را برملا ساخت.

گفتنی است علامه محمدتقی جعفری (ره) متولد ۲۴ مرداد ۱۳۰۴در تبریز به دنیا آمد.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار