همه چیز درباره مراسم توپ طلای ۲۰۱۹؛

دوئل جذاب مسی و رونالدو بر سر کسب ششمین توپ طلای جهان

امشب در مراسم توپ طلای سال ۲۰۱۹، ۳۰ نامزد مرد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، شصت و چهارمین مراسم توپ طلای امسال با حضور ۳۰ نامزد مرد، ۲۰ نامزد زن، ۱۰ نامزد کوپا بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال و ۱۰ نامزد بهترین دروازه بان  برگزار می‌شود.این مراسم از ساعت ۲۳:۰۰ امشب توسط فرانس فوتبال برگزار می‌شود که شنیده می‌شد کریستیانو رونالدو تمایلی به حضور در این مراسم ندارد، چرا که منابع آگاه به فرانس فوتبال اعلام کرده اند که لیونل مسی فاتح توپ طلای ۲۰۱۹ است.

در حال تکمیل///////////دوئل جذاب مسی و رونالدو بر سر کسب ششمین توپ طلای جهان/

با این حال اکثر رسانه‌های اروپایی شانس ویرجیل فن دایک را کمتر از لیونل مسی برای گرفتن توپ طلا تلقی می‌کنند، اما همچنان کمتر کسی به گرفتن توپ طلا توسط کریستیانو رونالدو فکر نمی‌کند. حالا باید دید در نهایت بین ۳۰ نامزد چه کسی توپ طلا را از لوکا مودریچ برنده سال گذشته توپ طلا می‌گیرد.

در این گزارش قصد داریم تا با برندگان توپ طلا (Ballon d'Or) در شصت و سه دوره گذشته  بیشتر آشنا شویم. گفتنی است لیونل مسی و کریستیانو رونالدو هر دو با کسب ۵ توپ طلا در صدر قرار دارند و دوئل این دو فوق ستاره فوتبال می‌تواند در نوع خود جالب باشد.

میشل پلاتینی از یونتووس،  یوهان کرویف از آژاکس و بارسلونا، مارکو فان‌باستن از میلان با کسب ۳ توپ طلا پشت سر مسی و رونالدو قرار گرفته اند. فرانتس بکئن باوئر، رونالدوی برزیلی، آلفردو دی استفانو، کوین کیگان و مارل هاینز رومینگه با کسب ۲ توپ طلا در رتبه‌های بعدی جدول جای گرفته اند. البته اینکه بازیکنان اهل کشور‌های  آلمان، هلند و  پرتغال هرکدام با کسب ۷ جایزه بیشترین توپ طلا را تصاحب کرده اند.


بیشتر بخوانید: رونالدو به مراسم توپ طلا نمی‌رود


در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار  استنلی متیوز از تیم  بلکپول انگلیس فاتح اولین توپ طلای دنیا شد و یک سال بعد  آلفردو دی‌استفانو از اسپانیا اولین بازیکن تیم رئال مادرید بود که این جایزه را از آن خود کرد. در سال ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ هم  به ترتیب رمون کوپا فرانسوی و آلفردو دی استفانو اسپانیایی از تیم رئال مادرید توانستد این جایزه را تصاحب کنند.

در سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ هم به ترتیب  لوئیز سوارز (اسپانیا) از تیم بارسلونای اسپانیا، عمر سیووری ایتالیایی از یوونتوس ایتالیا، یوزف ماساپوست چک اسلواکیایی از تیم دوکلا پراگ، لو یاشین از کشور شوروی و بازیکن تیم دیناموی مسکو، دنیس لاو اسکاتلندی از تیم  منچستر یونایتد انگلیس، اوزه بیوی معروف پرتغالی از بنفیکا، بابی چارلتون انگلیسی از تیم چارلتون انگلیس، فلوریان آلبرت مجارستانی از تیم فرانس واروش، جرج بست از تیم منچستر یونایتد، جانی ریورا از تیم میلان ایتالیا، گرد مولر از بایرن  آلمان غربی برندگان این جوایز بودند.

اما در سال ۱۹۷۱ تا ۱۷۸۱ هم  به ترتیب بازیکنانی، چون یوهان کرایوف هلندی از تیم آژاکس هلند، فرانتس بکن باوئر از بایرن مونیخ، یوهان کرایوف برای دومین بار از تیم باسلونای اسپانیا در سال ۱۹۷۳ و همچنین در سال ۱۹۷۴ در دریافت توپ طلا هت تریک کرد. اولگ بلوخین از شوروی در سال ۱۹۷۵، فرانتس بکن باوئر از بایرن مونیخ در سال ۱۹۷۶،  آلن سیمونسون دانمارکی در سال ۱۹۷۷،  کوین کیگان انگلیسی در سال ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹،   کارل‌هاینس رومنیگه از بایرن مونیخ در سال ۱۹۸۰ و در سال ۱۹۸۱ هم مجددا رومینگه این افتخار را از آن خود کرد.

در حال تکمیل///////////دوئل جذاب مسی و رونالدو بر سر کسب ششمین توپ طلای جهان/

اما از دهه هشتاد به بعد نسل جدیدی از بازیکنان نوظهور در فوتبال راه خود را پیدا کردند. به عنوان مثال پائولو روسی ایتالیایی از تیم یونتووس در سال ۱۹۸۲، میشل پلاتینی در سال ۱۹۸۳، ۱۹۸۴، ۱۹۸۵،  ایگور بلانف از کشور شوروی در سال ۱۹۸۶، رود گولیت در سال ۱۹۸۷، مارکو فن باستن در سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹، لوتاز ماتئوس آلمانی در سال ۱۹۹۰، ژان پیرپاپن فرانسوی در ۱۹۹۱، باز هم مارکو فن باستن در سال ۱۹۹۲ نشان دادند که این نسل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان باشند.  

از سال ۱۹۹۳ هم  روبرتو باجو یکی از بازیکنان ارزشمند تیم یوونتوس ایتالیا این عنوان را کسب کرد و سال بعد، اما  هریستو استویچکف در سال ۱۹۹۴ این عنوان را از آن خود کرد و به ترتیب از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۳۳ بازیکنانی، چون ژرژ وه‌آ آولین آفریقایی الاصل و لیبریایی برنده این توپ،   ماتیاس سامر آلمانی، رونالدوی برزیلی،   زین‌الدین زیدان فرانوسوی،  ریوالدوی برزیلی،  لوئیز فیگوی پرتغالی،  مایکل اوون انگلیسی،  رونالدو‌ی برزیلی برای دومین بار، پاول ندود بازیکن چکی یوونتوس توپ طلا را برای خود کردند.

با این حال با گسترش رسانه و افزایش تعداد علاقه‌مندان به فوتبال از سال ۲۰۰۰ تا به امروز فوتبالیست‌های جوان زیادی توانستند از کشور‌های مختلف اروپایی این جایزه را تصاحب کنند. به عنوان مثال آندری شوچنکو از میلان ایتالیا در سال ۲۰۰۴، رونالدینیوی برزیلی در سال ۲۰۰۵ از تیم بارسلونای اسپانیا، فابیو کاناواروی ایتالیایی از تیم یونتووس در سال ۲۰۰۶ و در سال ۲۰۰۷ کاکای برزیلی این جایزه را به دست آوردند.  

در حال تکمیل///////////دوئل جذاب مسی و رونالدو بر سر کسب ششمین توپ طلای جهان/

اما امپراطوری کریستیانو رونالدو بازیکن سابق رئال مادرید در فوتبال اروپا و همچنین دنیا از سال ۲۰۰۸ با کسب اولین توپ طلایش گسترده شد. سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۲ رقیب سنتی رونالدو یعنی لیونل مسی از تیم بارسلونا و چهار بار پیاپی این جایزه را به دست آورد.  

اما رونالدو در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ این بار گوی سبقت را از مسی ربود و توپ طلا را به خانه برد، ولی در سال ۲۰۱۵ لیونل مسی این جایزه را به چنگ خود در آورد. کریستیانو رونالدو دوئل سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را از مسی برد و باز هم توپ طلا را به خانه برد و دست رقیبش را در پوست گردو گذاشت.

اما در سال ۲۰۱۸ در واقع از نظر منتقدان فوتبالی پایان پادشاهی مسی و رونالدو لقب گرفت و لوکا مودریچ کروات از تیم رئال مادرید توپ طلا را به دست خود در آورد. اما حالا برخی‌ها همچنان بر این باور هستند که لیونل مسی همچنان شانس دارد تا امشب توپ طلا را برای ششمین بار بگیرد و به انتقادات برخی از فوتبالدوستان پایان دهد.


بیشتر بخوانید: تاریخچه مراسم برترین‌های سال فوتبال و فوتسال از نگاه AFC / از هت تریک کره ای‌ها تا حضور نمایندگان ایرانی

انتهای پیام/

مراسم توپ طلا در سال ۲۰۱۹

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار