آغاز مرمت تزئینات ایوان شرقی مسجد جامع عتیق

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت:با هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیون ریال مرمت تزیینات ایوان شرقی مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان آغاز شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ایوان شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان مانند دیگر بخش‌های مسجد از تزیینات پرکاری برخوردار است گفت: این تزیینات بسیار ظریف بر اثر عوامل طبیعی و انسانی دچار آسیب‌های زیادی شده بود.

فریدون الله یاری با بیان اینکه با نصب حفاظ و شیشه سکوریت آسیب‌های انسانی به حداقل رسید و بعد از نصب این حفاظ کار مرمت این تزیینات آغاز شد گفت: این عملیات به مدت دو ماه و با هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیون ریال اجرا می‌شود.

او گفت: بیشتر تزیینات ایوان شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان که با عنوان ایوان شاگرد نیز خوانده می‌شود متعلق به دوران ایلخانی (سده هفتم هجری قمری) بوده و بیشتر آن به صورت تزیینات گچبری بر روی آجر و خشت است.

مجموعه مسجد جامع عتیق اصفهان یکی از کهن‌ترین مساجد جامع ایران در دوران اسلامی است، به گونه‌ای که این مسجد تاریخی با بیش از هزار و ۲۸۰ سال قدمت و در طی ده دوره تمدنی، دایره المعارفی متنوع از سبک‌های مختلف معماری و تزیینات وابسته به آن را در بیش از هزار سال سیر تطور تاریخ فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در خود جای داده است.

این مجموعه با بیش از ۲۲ هزار متر مربع وسعت و نزدیک به هزار و ۳۰۰ سال قدمت در سال ۱۳۹۱ به عنوان اولین مسجد جهان اسلام در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.