رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛

۵ برابر موادغذایی و محصولات اساسی صرف فرسایش خاک می‌شود

خاوازی با اشاره به اینکه سالانه ۵۶ میلیارد دلار برای فرسایش خاک هزینه می‌شود.

۵ برابر موادغذایی و محصولات اساسی صرف فرسایش خاک می‌شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اشاره به اینکه فرسایش خاک جزء ۱۰ تهدید اول جهانی به شمار می‌رود اظهار کرد: با توجه به آن که خاک در تأمین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد از این رو باید تلاش کرد تا حداقل زیان را برای حفظ آن برای نسل‌های آینده داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه خاک کارکرد‌ها و خدمات متنوعی دارد افزود: در صنعت دارو و تولید آنتی بیوتیک‌ها دنیا به بن‌بست رسیده است که هم‌اکنون بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌های داروسازی در حال استخراج از خاک و ارزیابی آن برای مباحث آنتی بیوتیک هستند.

خاوازی ادامه داد: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته برای هر تن فرسایش خاک ۲۸.۱۶ دلار هزینه در نظر گرفته شده است که با توجه به فرسایش سالانه حدود ۲ میلیارد تن خاک در کشور رقمی حدود ۵۶ میلیارد دلار به صورت پنهان برای فرسایش خاک هزینه می‌شود که اگر عدد ۱۰.۶ میلیون تن را برای واردات محصولات غذایی در سال آینده در نظر بگیریم ۵ برابر واردات موادغذایی و محصولات اساسی در سال آینده برای فرسایش خاک هزینه می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: بازار آجیل شب یلدا در آرامش به سر می‌برد/ اختلاف ۵۰ درصدی قیمت آجیل و خشکبار از مبدا تا بازار


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه فرسایش خاک در کشور بیش از ۱۰ تن در هکتار است بیان کرد: این مسئله خیلی جدی است و ما باید به آن توجه اساسی داشته باشیم.

خاوازی با اشاره به اینکه قدرت تحمل فرسایش پذیری خاک را از دو منظر می توان مورد توجه قرار داد، گفت: نگاه اول در دنیا نگاه خاک سازی است که عدد آن رقمی بین دو دهم تا ۲.۲ تن در هکتار است و با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد ما باید دو دهم تن در هکتار را برای این مساله در کشور در نظر داشته باشیم. بنابراین خاک سازی در کشور فرآیندی طولانی است و ما در این حوزه از مرز خطر نیز مقداری بالاتر رفتیم که باید فکری به حال آن کنیم.

او با بیان اینکه قدرت تحمل فرسایش پذیری خاک را از دو منظر می‌توان مورد توجه قرار داد افزود: نگاه اول در دنیا، نگاه خاک سازی است که عدد آن رقمی بین ۲ دهم تا ۲.۲ تن در هکتار است و با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد ما باید ۲ دهم تن در هکتار برای این مسئله در کشور در نظر داشته باشیم. از این رو خاک سازی در کشور فرآیندی طولانی است و ما در این از مرز خطر هم مقداری بالاتر رفتیم که باید فکری به حال آن کنیم.

به گفته خاوازی نگاه دیگر قدرت تحمل فرسایش پذیری خاک افت عملکرد است که رقم آن عددی بین یک تا ۱۱ تن در هکتار در نظر گرفته می‌شود که در این حوزه ما در مرز هشدار هستیم و همه این موارد نشان می‌دهد که باید رویکرد جدی‌تری در این حوزه اتخاذ کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: اگرچه در حوزه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاوری، معاونت زراعت پیگیری‌های خوبی در ارتباط با بحث خاک صورت گرفته و در برنامه ششم توسعه تلاش شد تا ردپایی از خاک گذاشته شود، اما از همه مهم‌تر باید به سطح آگاهی خوبی در خصوص حفظ منابع خاک برسیم تا خاک برای نسل‌های بعد حفظ شود.

حفاظت از خاک را در جلوگیری از تخریب و فرسایش / نقشه خاک کشور آماده می‌شود

کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه مراسم بزرگداشت  روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص حفاظت از خاک کشور اظهار کرد: قرار است نقشه  خاک کشور طی 5 سال آینده آماده شود که بدین منظور آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در حال نوشتن است.

او افزود: در برنامه ششم توسعه در کشاورزی حفاظتی تأکید شده و اطلاعات آموزشی در این زمینه برگزار شده  است.

اجرای قانون حفاظت از خاک را در جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک امری مهم دانست و گفت: آیین‌نامه این قانون به زودی تقدیم دولت می‌شود تا به اجرا درآید.

خابازی ادامه داد: نقشه خاک کشور در کشت  محصولات کشاورزی متناسب با خاک آن منطقه امری مهم و حیاتی است که ما را در حفاظت خاک کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه بخشی از کشاورزی حفاظتی استفاده از ادوات و تجهیزات کشاورزی است بیان کرد: بخش دیگر مربوط به آیش و نکاش و همچنین استفاده از تجهیزات بدون  شخم است که همه این‌ها ما را به سمت کشاورزی حفاظتی می‌برد ضمن آن که حداقل شخم زدن خاک و به حداکثر رساندن رطوبت خاک از دیگر اهداف کشاورزی حفاظتی است

او در پایان درباره قاچاق خاک تصریح کرد: تمهیدات قانونی برای جلوگیری از قاچاق خاک در کشور آماده شده و اجرا می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار