واکنش کاراکاس به ممنوعیت سفر مادورو به کشور‌های عضو «پیمان تیار»

وزیر امور خارجه ونزوئلا به تصمیم کشور‌های عضو توافقنامه «تیار» مبنی بر ممنوعیت سفر مادورو به کشور‌های عضو این پیمان واکنش نشان داد.

واکنش کاراکاس به ممنوعیت سفر مادورو در مرز‌های کشور‌های عضو تیاربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «خورخه آرزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا به تصمیم کشور‌های عضو «پیمان نیمکره غربی یا پیمان مساعدت دوجانبه کشور‌های آمریکایی» موسوم به «تیار» (TIAR یا Rio Pact) مبنی بر ممنوعیت سفر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و تنی چند از مقامات بلندپایه و وزرای دولت او به کشور‌های عضو این پیمان واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

آرزا در یک پیام توئیتری نوشت: «واشنگتن و کشور‌های پیروی آن نمی‌دانند چه چیز دیگری را باید اختراع کنند در حالی که آن‌ها با یک بحران حاکمیت، شورش‌های مردمی ضد نئولیبرال و فروپاشی خیالی آن‌ها در ونزوئلا روبرو هستند. آن‌ها لیست‌های بی‌فایده‌ای برای حمله به کشور ما ایجاد می‌کنند».

کشور‌های عضو پیمان تیار روز سه شنبه، علیه ۲۹ مقام ارشد ونزوئلا از جمله رئیس جمهور این کشور محدودیت سفر تصویب کردند.

بر این اساس، مادورو و همسرش، خورخه آرزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع و دلسی رودریگز، معاون رئیس جمهور این کشور مشمول این ممنوعیت‌ها قرار گرفتند.

نشست سه شنبه در بوگوتا، پایتخت کلمبیا برگزار شد و نمایندگان آمریکا، آرژانتین، برزیل، شیلی، پرو و کلمبیا در آن شرکت کردند.

توافقنامه تیار که معمولاً با عنوان «پیمان ریو» شناخته می‌شود، در سال ۱۹۴۷ در ریو دوژانیرو به امضا رسید. بولیوی، اکوادور، نیکاراگوئه و ونزوئلا در سال ۲۰۱۲ از همکاری با این پیمان کناره‌گیری کردند. در ماه سپتامبر، آمریکا و متحدان آن در نیمکره غربی از پیمان ریو برای تسهیل اقدامات جمعی بیشتر برای مقابله با تهدید ادعایی دولت مادورو استفاده کردند. 

رئیس جمهور ونزوئلا به نوبه خود، آمریکا را به تلاش برای شروع کودتای نظامی برای سرنگونی دولت خود متهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار