دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، نیازمند نگاه ویژه

دانش آموزان با نیاز‌های ویژه خراسان جنوبی برای آموزش و توانبخشی ، نیازمند توجه ویژه خیران و مسئولان هستند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،  با اطمینان رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به تحصیل هزار و ۵۶۰ دانش آموز با نیاز‌های ویژه در خراسان جنوبی گفت: فراهم ساختن زیرساخت‌های فیزیکی، مناسب سازی اماکن آموزشی و توسعه خدمات آموزشی و توانبخشی از نیاز‌های جدی این دانش آموزان است.

او  با بیان اینکه از ابتدای مهر تاکنون ۲ آموزشگاه برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در شهرستان‌های بیرجند و فردوس به بهره برداری رسیده است افزود: یک واحد آموزشی برای دانش آموزان درمیانی نیز تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

بااطمینان گفت: برای ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به ۴ مرکز شامل مرکز متوسطه پیش حرفه‌ای ویژه دختران، مرکز متوسطه حرفه‌ای ویژه پسران، مرکز تخصصی پیش دبستانی و آمادگی برای مداخله زودهنگام و بهنگام کودکان با نیاز‌های ویژه و مرکز تخصصی ارائه خدمات درمانی توانبخشی و مشاوره‌ای نیاز است که ساخت این مراکز نیازمند کمک خیران و تلاش و مساعدت مسئولان است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی افزود: دانش آموزان با نیاز‌های خاص همچنین به فضا‌ها و امکانات ورزشی ویژه خود نیاز دارند که باید در این خصوص نیز پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

با اطمینان اشاره‌ای هم به تجهیزات مورد نیاز این دانش آموزان کرد و گفت: در یکسال گذشته تجهیزات آموزشی بین این دانش آموزان توزیع شده، اما هنوز در بحث تجهیزات توانبخشی شامل تجهیزات کاردرمانی، گفتاردرمانی و بازی درمانی باید بروز شود که خیران در این عرصه می‌توانند یاریگر ما باشند.

او افزود: در بحث نیروی انسانی نیز با توجه به بازنشستگی تعدادی از افراد در حوزه آموزش و توانبخشی و عدم جذب نیروی جدید، دچار کمبود نیرو هستیم که امیدواریم با افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های آموزش استثنایی و جذب نیروی توانبخشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی این مشکل برطرف شود.

عدم مناسب سازی فضای آموزشی برخی مدارس عادی که دانش آموزان طرح تلفیقی فراگیر در آن تحصیلی می‌کنند از دیگر مشکلات دانش آموزان با نیاز‌های ویژه است که رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان به آن اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۳ هزار و ۱۴ دانش آموز دیرآموز در مدارس عادی درس می‌خوانند.

او همچنین خدمات پزشکی، دندان پزشکی، توانبخشی، عمل جراحی، کاشت حلزون، خرید واکر، ویلچر و سرویس رفت و آمد را از جمله خدمات حمایتی ارائه شده رایگان به این دانش آموزان اعلام کرد.

هم اکنون ۲۷ آموزشگاه، ۴۰ کلاس خاص و ۱۳ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در خراسان جنوبی، خدمات تخصصی آموزشی، پرورشی و توانبخشی به دانش آموزان و کودکان با نیاز‌های خاص ارائه می‌کنند.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.