نگهداری از فضای سبز ملی، نیازمند عزم همگانی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز گفت: نگهداری از نهال مهم‌تر از کاشت آن بوده و نیازمند عزم و حمایت همگانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، جهانگیر شاهمرادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز در مراسم ملی کاشت نهال و نهضت سبز استان البرز که همزمان با سراسر کشور به‌طور پایلوت در شهرستان نظرآباد برگزار شد، گفت: قطعا در سال های آینده و حتی سال جاری یکی از چالش های بزرگ بشری در دنیا فرسایش خاک، از بین رفتن هوای پاک و... است.

او افزود: وسعت فضای سبز کره زمین رو به کاهش و بیابان ها رو به افزایش است که این مسئله در آینده ای نه چندان دور به معضلی اساسی تر در جهان مبدل خواهد شد که آثار بدی بر روی نه تنها جسم بلکه روح انسان ها هم خواهد داشت.

شاهمرادی گفت: افزون بر کاشت درخت، مسائل بعد از آن نیز که مهم ترین آن نگهداری است باید با همت همگانی و عزمی ملی مدنظر قرار بگیرد و همه خود را در برابر این نعمت الهی مسئول بدانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز در ادامه با اشاره بر توصیه های دین اسلام در خصوص کاشت نهال، افزود: در آموزه های دینی ما و فرمایش‌های پیامبراسلام(ص) نیز همواره در راستای کاشت نهال و موضوع مهم درختکاری تاکید شده است که امیدوارم ما هم بتوانیم این نهضتی را که امروز همزمان با سراسر کشور در البرز آغاز نمود‌ه‌ایم به بهترین نحو و با همراهی جمعی ادامه دهیم.

او در پایان گفت: فعالیت هایی این چنینی که منافع ملی را در پی خواهد داشت باید صرفا محدود به حال حاضر نبوده و ادامه دار باشد تا بتوان آیندگان را هم از نعمت طبیعت بهره مند کرد.

در ادامه احد سیفی، رئیس منابع طبیعی و امور آبخیزداری شهرستان نظرآباد در ارتباط با برگزاری طرح ملی نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز گفت: صبح امروز پنجشنبه ۱۴ آذر ماه مصادف با روز جهانی خاک شاهد رویداد بزرگ نهالکاری ۱۴میلیون نهال در سطح کشور بودیم که با حضور اقشار مختلف جامعه برای مشارکت در سرسبزی میهن عزیزمان ایران همراه است.

او افزود: همزمان با تمام استان های کشور، طرح نامبرده در شهرستان نظرآباد نیز به‌عنوان پایلوت در استان البرز برگزار شد.

رئیس منابع طبیعی و امور آبخیزداری شهرستان نظرآباد در ادامه در تشریح اقداماتی که در این شهرستان عملیاتی شد، گفت: طبق برنامه ریزی های از پیش انجام شده، در جاده نجم آباد-اشتهارد(پلاک حلقه دره) به مساحت ۱۰۰هکتار و کاشت ۲۰هزار نهال کمربندی سبز در این جاده ایجاد شد.

سیفی افزود: اجرای طرح نهالکاری همگانی ، برای ایرانی سرسبز در شهرستان نظرآباد افزون بر ایجاد هوای پاک، بیابان زدایی و... در حوزه گردشگری این شهرستان که با دارا بودن جاذبه های گوناگون گردشگری و طبیعی از سرآمدان این حوزه در سطح استان است نیز بسیار اثربخش خواهد بود.

او در بیان نام نهال هایی که در این منطقه کاشته شده‌اند، گفت: بنا به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت کاشت درخت میوه، در اجرای این طرح در البرز نیز درخت های میوه عناب، سنجد و انار وحشی و نهال های بومی شامل قره داغ، طاق و... کاشته شد که مجموع اعتبارات کاشت و نگهداری از آن نیز از محل طرح توسعه ملی تامین می شود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.