پرهیز از تماس مستقیم با پرندگان اهلی و وحشی

مردم از دست زدن به پرندگان اهلی و وحشی بویژه پرندگانی که علائم بیماری دارند خوداری کنند.

رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بیان اینکه بیشترین احتمال بیماری آنفلوانزا در رده ماکیان‌های محلی در اردک و بوقلمون و گونه‌های مهاجر در غاز، اردک و پرندگان ساحل زی است، گفت: مردم از هرگونه تماس با این پرندگان و شکار کردن آن‌ها خودداری کنند.

او افزود: این پرندگان مخزن ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان هستند و با توجه به اینکه آنفلونزای پرندگان از جمله بیماری‌های مشترک پرندگان و انسان است مردم در برخورد با این پرندگان باید همه جوانب احتیاطی را رعایت کنند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه یک گرم مدفوع آلوده به ویروس آنفلوانزای پرندگان یک میلیون پرنده حساس را می‌تواند آلوده کند، ادامه داد: تماس پرندگان آبزی بومی مانند اردک و غاز با پرندگان مهجر و ساحل زی احتمال انتقال آنفلوانزا به ماکیان‌های محلی را افزایش می‌دهد.

رضوانی گفت: با توجه به اینکه ویروس آنفلوانزا علاوه بر مدفوع پرندگان از طریق ترشحات چشم، بینی و حتی پر آن‌ها نیز امکان سرایت دارد مواجه پرندگان با پرندگان مهاجر وحشی و حرکت آن‌ها در آب‌های آلوده می‌تواند عامل ابتلا ماکیان‌های محلی به آنفلوانزا باشد.

او بر لزوم خودداری مردم از تماس فیزیکی و مستقیم با پرندگان تاکید کرد و گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان به آسانی توسط کفش یا لباس آلوده به سایر مناطق می‌تواند منتقل شود.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: افراد در در صورت تماس مستقیم با پرندگان اهلی یا وحشی دست‌های خود را با آب و صابون شستشو دهند و برخی شوینده‌ها و مواد ضد عفونی کننده متداول باترکیبات فنلی، چهار تایی آمونیوم و هیپو کلریت سدیم ویروس آنفلوانرا را از بین می‌برند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار