تاکید مرجعیت عراق بر لزوم مسالمت‌آمیز باقی ماندن اعتراضات

نماینده مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق ضمن تاکید بر نقش نیرو‌های امنیتی برای برقراری امنیت، اعلام کرد تظاهرات در این کشور باید مسالمت‌آمیز باقی بماند.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق امروز جمعه در اظهاراتی بر انتخاب نخست وزیر جدید بدون دخالت خارجی‌ها تاکید کرد.

عبد المهدی الکربلائی، نماینده آیت‌الله سیستانی، در خطبه‌های نماز جمعه امروز کربلا، بار دیگر بر لزوم مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات مردم عراق تأکید کرد.

او گفت اگر تحرکات مردمی گسترش پیدا کند، می‌تواند ابزار کارآمدی برای فشار به کسانی باشد که قدرت در دستشان است تا از این طریق، اصلاحات واقعی صورت گیرد.

نماینده مرجعیت دینی عراق همچنین تأکید کرد تظاهرات باید مسالمت‌آمیز باقی بماند و برای جلوگیری از هرج‌ومرج، به سرویس‌های امنیتی نیاز است.

بنا بر اعلام الکربلائی، آیت الله سیستانی همچنین از رهبران سیاسی خواست تا در انتخاب رئیس جدید دولت از سیاست‌های حزبی دست بردارند و گفت که او هیچ مشکلی در تلاش برای جایگزینی عبدالمهدی نخواهد داشت.

مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق در حالی چنین درخواست‌هایی را مطرح است که هفته گذشته عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق از سمت خود استعفا کرد.

تظاهرات در عراق از ماه اکتبر در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت و فساد مالی مقامات آغاز، اما با نفوذ عوامل خارجی به خشونت کشیده بود. عادل عبدالمهدی در نهایت پس از توصیه آیت الله سیستانی و برای آرام ساختن اوضاع در این کشور از مقام خود کناره‌گیری کرد. از سوی دیگر، برخی از احزاب و معترضان خواستار تغییر قانون انتخابات و قانون کمیساریای انتخابات در این کشور شدند.

این در حالی است که در برخی نقاط عراق تظاهرات خشونت‌آمیز که تحت تاثیر عناصر خارجی است، همچنان ادامه دارد. «همام حمودی»، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، پیشتر درباره عناصر نفوذی در تظاهرات اخیر این کشور هشدار داد و گفت اظهارات «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره این تظاهرات بیانگر آن است که بحث نفوذی‌ها در عراق حقیقت دارد. او از معترضان مسالمت‌آمیز خواست بازیچه دست چنین افرادی نشوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار